اختلال در سیستم انتخاباتی فدراسیون‌ها

معاونت قهرمانی وزارت ورزش کارنامه خوبی از خود در دو سال اخیر به جای نگذاشته است

این روزها فدراسیون‌ها یکی پس از دیگری به دلیل برخی تخلفات رخ داده در مجامع انتخاباتی خود دچار مشکل شده و فهرست فدراسیون‌های بلاتکلیف هر روز پربارتر می‌شود.

با اینکه سیستم برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها باید خیلی شفاف و روشن باشد، اما برخی دخالت‌های نابجا و عبور از قانون باعث شده تا این روزها خیلی از فدراسیون‌ها دچار اختلال شوند. از دو فدراسیون زورخانه‌ای و بدنسازی که با حکم دیوان عدالت اداری انتخابات‌شان باطل شده تا یک فدراسیون دیگر که حکم انفصال از خدمت رئیسش صادر شده و فدراسیون دیگری که رئیسش مجبور به استعفا شده است.

برخی دخالت‌های نابجا و عبور از قانون باعث شده تا این روزها خیلی از فدراسیون‌ها دچار اختلال شوند. از دو فدراسیون زورخانه‌ای و بدنسازی که با حکم دیوان عدالت اداری انتخابات‌شان باطل شده تا یک فدراسیون دیگر که حکم انفصال از خدمت رئیسش صادر شده و فدراسیون دیگری که رئیسش مجبور به استعفا شده است

بدون شک باید این اتفاقات را به پای معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش نوشت که در دو سال اخیر کارنامه قابل قبولی از خود به جای نگذاشته است. با اینکه انتظار می‌رفت علی نژاد بعد از موفقیت‌های سریالی در فدراسیون ووشو بتواند جانشین خوبی برای داورزنی باشد، اما او حداقل در بحث برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها نمره مردودی گرفته است.

ابطال انتخابات 2 فدراسیون

اخیرا احکامی از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده که حکایت از ابطال انتخابات دو فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و بدنسازی دارد. برخی تخلفات قانونی در جریان رأی‌گیری انتخابات این فدراسیون‌ها باعث شده حالا آنها در حالت عجیبی قرار بگیرند. البته جالب است بدانید در بحث انتخابات فدراسیون بدنسازی شکایت انجام‌شده تغییری در نتیجه انتخابات ایجاد نمی‌کند و حتی نسبت به فرد پیروز نیست، اما بازهم به خاطر سهل‌انگاری رخ‌داده از سوی برگزارکننده انتخابات یعنی وزارت ورزش این حکم صادر شده است. یادمان نرفته که حدود یک سال و نیم قبل هم مجمع فدراسیون دوومیدانی به شکل عجیبی از سوی علی نژاد برگزار شد و چند روز از آن نگذشته بود که این انتخابات غیرقانونی اعلام و باطل شد.

انفصال از خدمت؛ دردسر یک فدراسیون رزمی

یکی از فدراسیون‌های رزمی که اتفاقا در بازی‌های آسیایی 2022 جزو رشته‌های مدال‌آور و پرامید ایران خواهد بود، این روزها با یک حاشیه عجیب دست‌وپنجه نرم می‌کند. رئیس این فدراسیون که مدت زیادی تا پایان دوره مدیریتش باقی مانده، حکم انفصال از خدمت خود را دریافت کرده و حتی این حکم در مرحله تجدیدنظر هم تأیید شده است. به نظر می‌رسد راهی به جز ترک میز مدیریت برای این مدیر باقی نمانده؛ در حالی که او مورد حمایت معاونت قهرمانی وزارت ورزش هم بود. البته قبلا هم چنین اتفاقی برای رئیس فدراسیون بیلیارد رخ داد و او توانست بعد از 6 ماه با گرفتن حکم تبرئه به میز مدیریتی خود بازگردد.

پس از اینکه اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری انتخابات فدراسیون ایران را تأیید نکرد، محمود رشیدی تصمیم گرفت برای مصلحت دوچرخه‌سواری از سمت خود کناره‌گیری کند و استعفای خود را نیز به وزارت ورزش و جوانان ارایه کرد

استعفای اجباری رئیس دوچرخه‌سواری

پس از اینکه اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری انتخابات فدراسیون ایران را تأیید نکرد، محمود رشیدی تصمیم گرفت برای مصلحت دوچرخه‌سواری از سمت خود کناره‌گیری کند و استعفای خود را نیز به وزارت ورزش و جوانان ارایه کرده و بعد از تأیید آن را برای اتحادیه جهانی نیز فرستاده است. رشیدی  پنجم خرداد سال‌جاری به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد، اما این انتخابات به تأیید اتحادیه جهانی نرسید. اگرچه پشت پرده ماجرا پیچیده‌تر است، اما به هر حال این اتفاق هم یک شکست بزرگ برای برگزارکننده انتخابات بود.

وقتی دخالت‌ها علنی شد!

در دو سال اخیر شاهد اعتراض‌های زیادی در جریان برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها بودیم و در خیلی از موارد دخالت‌های صورت‌گرفته از سوی وزارت ورزش علنی شد. آخرین حربه برای خارج‌کردن کاندیدای اصلی که مدنظر وزارتخانه نبود، عدم تأیید مدارک مدیریتی کاندیدا بود! این اتفاق در برخی از فدراسیون‌ها نظیر دوومیدانی و ژیمناستیک رخ داد. به هر حال شاید همین اتفاق هم درنهایت باعث به رسمیت شناخته‌نشدن رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران از سوی اتحادیه جهانی شد.

امیدوار به آینده با سجادی

با روی کار آمدن حمید سجادی در وزارت ورزش، حالا باید امیدوار باشیم دیگر در آینده شاهد مشکلات اینچنینی در جریان انتخابات فدراسیون‌های ورزشی نباشیم. قرار است روسای فدراسیون‌ها با انتخابات معرفی شوند و دخالت کردن به هر نحوی در جریان رأی‌گیری، مجمع را از حالت انتخابات خارج کرده و قطعا اعتراضاتی را هم درپی خواهد داشت. بدون شک مشکلات به وجود آمده در انتخابات فدراسیون‌ها، ضربه بزرگی به رشته‌های ورزشی زیرمجموعه این فدراسیون‌ها خواهد زد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.