رئیسی: تا چند روز آینده ۷۰درصد جامعه واکسینه می‌شوند

زنگ آغاز سال تحصیلی با حضور رئیس‌جمهوری زده شد

رئیس‌جمهوری مدرسه را ستون همبستگی اجتماعی توصیف کرد و گفت: امروز شأن و منزلت معلم باید حفظ شود و معیشت معلم مورد توجه قرار بگیرد.

شهروند آنلاین: سید ابراهیم رئیسی روز شنبه در آیین آغاز سال تحصیلی جدید برای ۱۶ میلیون دانش‌آموز در جمع دانش‌آموزان و کادر تعلیم و تربیت مدرسه شهید فولادفر صالح‌آباد شهر ری با تسلیت ایام اربعین حسینی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد شهدای عالیقدر به‌ویژه شهدای فرهنگی و ۴۰هزار شهید معلم و دانش‌آموز ابراز امیدواری کرد روحیه بسیجی و جهادی در مردم و مسئولان همواره گره‌گشای مشکلات کشور باشد.

رئیس‌جمهوری بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ را به فال نیک گرفت و اظهار کرد: «امیدوارم با تلاش مدیران و مربیان دانش‌آموزان و اولیا، سال تحصیلی جدید سال مبارکی برای معلم دانش‌آموز و مجموعه عظیم آموزش و پرورش و همه خانواده‌ها باشد.»

دانش‌آموز ایذه‌ای نشان داد که دانش‌آموخته مکتب ایثار و از خودگذشتگی است

رئیسی با گرامیداشت یاد دانش‌آموزی که با مسئولیت‌پذیری و خطرکردن جان دونفر را نجات داد و جان خود رابه خطر انداخت، گفت: «آقای علی لندی دانش‌آموز ایذه‌ای نشان داد گه دانش‌آموخته مکتب دفاع مقدس، از خودگذشتگی و ایثار است. امیدوارم روحش با روح شهید فهمیده و همه معلمان دانش‌آموزان شهید محشور شود.»

رئیس‌جمهوری: «در برخی مناطق که امکان آموزش حضوری نباشد، آموزش مجازی می‌شود، اما حرکت به سوی آموزش حضوری است؛ زیرا نباید افت تحصیلی پیدا کنیم. تا چند روز آینده ۷۰درصد جامعه واکسینه می‌شوند. معلمان و اولیا و افراد مرتبط با دانش‌آموزان هم واکسینه شده‌اند،، البته آموزش حضوری باید با رعایت مقررات بهداشتی انجام شود.»

رئیس دولت سیزدهم هدف از آفرینش انسان را تعالی، رشد،کمال، بندگی  قرب به خداوند دانست و گفت: «هدف از آفرینش انسان این است که انسان تربیت شود و یاد بگیرد تعلیم و تربیت هدف اساسی آمدن انبیا و معلمان بشر است. آوردن کتب آسمانی هم برای این است که مسیر تعلیم و تربیت را بپیماید.»

او با اشاره به جایگاه ویژه آموزش و پرورش در زندگی بشر ادامه داد: «خانواده و مدرسه دو نهاد مکمل یکدیگرند. مدرسه جایگاه بسیار مقدسی است، شرافت دارد و با دیگر نهادها و سازمان‌ها متفاوت است. هیچ‌جا مدرسه نمی‌شود، مدرسه فقط آموزشگاه نیست، همانطور که خانه فقط خوابگاه نیست.»

رئیسی یادآور شد: «خانه محل استراحت هست اما اساس خانه محل رشد و کمال انسان است، همانطور که مدرسه محل اندیشه‌ورزی است، مدرسه تقدس دارد.»

رئیس‌جمهوری خطاب به دانش‌آموزان گفت: «اگر دوران دبستان تمام شد، دوران دبیرستان و دانشگاه آغاز شد، هر وقت از هر کوی و برزن به مدرسه ابتدایی خود بر می‌خورید، با تقدس به آن نگاه می‌کنید و می‌گویید من در اینجا پرورش یافتم تا استاد دانشگاه و مهندس زبردست و فرد اثرگذار در جامعه شده‌ام، پس باید قداست مدرسه را همیشه حفظ کرد.»

او تأکید کرد: «مدرسه مکمل و مقوم نهاد خانواده است، پس باید به مدرسه اندیشید. هم به مدرسه فردا و هم به فردای مدرسه اندیشید.»

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه محور آموزش و پرورش معلم است، تصریح کرد: «امروز شأن و منزلت معلم باید حفظ شود و معیشت معلم باید مورد توجه قرار بگیرد، هویت معلم به عنوان جایگاه تعلیم و تربیت باید مورد توجه قرار بگیرد و سخن از رتبه‌بندی ناظر به همه اینهاست.»

رئیس دولت سیزدهم افزود: «یکی از بحث‌های رتبه‌بندی، ارتقای جایگاه معلمان و توجه به شأن و منزلت معلمان وکیفیت یافتن کار تعلیم و تربیت مورد توجه است. مدرسه ستون همبستگی و نظم اجتماعی است و جایگاه مهمی دارد.»

او در ادامه با بیان اینکه در ایام کرونایی قدر مدرسه را دانستیم، گفت: «دانستیم که مدرسه چه محل خوبی برای همبستگی و ارتباط بین معلم و دانش‌آموز، مدرسه و خانه، بین خانه و مدرسه و همه لایه‌های اجتماعی است. من اینجا باید صمیمانه از زنان و دختران این کشور به صورت خاص تشکر کنم که نقش معلم را در خانه داشتد و به شبکه شاد کمک کردند.»

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «در این دوران کرونایی باید از همه معلمان و دانش‌آموزان و به‌ویژه مادران و  خواهرانی که در خانه نقش معلمی داشتند و ایفای نقش کردند، باید تقدیر کرد.»

 همه دستگاه‌ها به‌ آموزش و پرورش کمک کنند

رئیسی گفت: «لازم است با توجه به محوریت مدرسه و آموزش و پرورش در کشور، همه دستگاه‌ها و نهادها به آموزش و پرورش کمک کنند. نهاد رسانه، اقتصاد و فرهنگ و همه نهادها و همه دستگاه‌ها به آموزش و پرورش برای اینکه آموزش دهد و پرورش را در جامعه اجرایی کند، کمک کنند. همه دستگاه‌ها موظف‌اند در خدمت آموزش و پرورش باشند.»

او خطاب به دانش‌آموزان، معلمان و مدیران مدارس افزود: «هزینه‌کردن در آموزش و پرورش بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در کشور است؛ چراکه هزینه محسوب نمی‌شود. نباید چرتکه انداخت که چه مقدار برای آموزش و پرورش هزینه کردیم. این یک سرمایه‌گذاری بزرگ برای آینده کشور است.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد: «توسعه کشور در گرو توسعه آموزش و پرورش و در پرتوی توسعه مهارت‌ها در کشور است.»

 هیچ‌کس نباید به خاطر فقر از تحصیل باز بماند

رئیسی با تأکید بر اینکه عدالت آموزشی نقش مهمی در کشور دارد، گفت: «هیچ‌کس نباید به خاطر فقر از تحصیل و آموزش باز بماند. دولت باید امکانات را در اختیار بگذارد، به نحوی که تمام افراد در جامعه بتوانند از آموزش، علم‌افزایی و معرفت‌افزایی بهره‌مند شوند.»

رئیس دولت سیزدهم ادامه داد: «مسأله آموزش و پرورش و وضعیت و شرایطی که اکنون دارد، یعنی وضع موجود باید دقیق مورد توجه قرار بگیرد. ابتدا شناخت وضعیت موجود و بعد گام‌های اساسی در جهت تحول در آموزش و پرورش و مدرسه و با اجرای سند تحول در آموزش و پرورش برداشته شود.»

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سند بالادستی پیش‌روی همه است، گفت: «سند تحول آموزش و پرورش باید در همه بخش‌های مختلف اجرایی موجب تحول در مدرسه شود. اگر سند تحول آموزش و پرورش به سند تحول در مدرسه تبدیل نشود، اجرایی نخواهد شد. با بخش ستادی و یک اداره کل و یک معاونت و یک سازمان تحول اتفاق نمی‌افتد. ستاد باید تحول را پیگیری کند اما اصل تحول باید در مدرسه اتفاق بیفتد و باید مدرسه ما تحول‌محور باشد و چهره‌های تحول‌گرا می‌توانند تحول ایجاد کنند.»

او تأکید کرد: «مگر می‌شود کسی که خودش تحول را یا قبول ندارد یا انگیزه ندارد یا اندیشه تحولی ندارد، از او خواست تحول ایجاد کند. اولین شرط برای ایجاد تحول چهره‌های تحول‌گرا هستند. باید چهره‌های تحول‌گرا را در بخش‌های مختلف به کار گرفت. معلم تحول‌گرا می‌تواند تحول ایجاد کند.»

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه همه باید نسبت به اجرای سند تحول آموزش و پرورش پایبند باشند، گفت: «هر سال تحصیلی که می‌گذرد، باید گزارش عملکردی داده شود که چند درصد از این سند اجرا شده و چند درصد مانده و چرا مانده و اجرا نشده است. گزارش کاملی هم به معلمان و هم به ستادهای مختلف آموزش و پرورش داده شود که چرا این کار با توقف مواجه شده است، به نحوی که همه بدانند سند تحول امروز مستند، همه اقدامات تحولی در آموزش و پرورش است.»

نقش دانش‌آموزان در شکل‌گیری ایران قوی

رئیسی در ادامه از دانش‌آموزان سوال کرد که شعار دولت سیزدهم ایران قوی است، ایران قوی چه ویژگی دارد و نقش دانش‌آموزان در شکل‌گیری ایران قوی چیست؟

او همچنین با بیان اینکه امسال آموزش مجازی و حضوری را دنبال می‌کنیم، گفت: «در برخی مناطق که امکان آموزش حضوری نباشد، آموزش مجازی می‌شود، اما حرکت به سوی آموزش حضوری است؛ زیرا نباید افت تحصیلی پیدا کنیم. تا چند روز آینده ۷۰درصد جامعه واکسینه می‌شوند. معلمان و اولیا و افراد مرتبط با دانش‌آموزان هم واکسینه شده‌اند،، البته آموزش حضوری باید با رعایت مقررات بهداشتی انجام شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.