تاریخ‌سازی دختران فوتبال ایران

تیم‌ملی فوتبال زنان ایران با شکست اردن برای نخستین‌بار به جام ملت‌های آسیا صعود کرد

شاگردان مریم ایراندوست بعد از ثبت پیروزی برابر بنگلادش، اردن را هم در ضربات پنالتی شکست دادند تا یک اتفاق تاریخی را رقم زده و در مسیر جدیدی قرار بگیرند.

پیروزی پنج گله در اولین مسابقه مقابل بنگلادش، باعث شده بود تا تیم‌های ملی فوتبال زنان ایران و اردن در شرایطی برابر پا به میدان مسابقه بگذراند؛ پیروزی برای هر یک از تیم‌ها جواز صعود به جام ملت‌ها را صادر می‌کرد و نتیجه تساوی در این بازی، کار را به ضربات پنالتی می‌کشید، چراکه دو تیم با تفاضل گل برابر و نتیجه مشابه به این بازی حساس رسیده بودند.

مرحله نهایی جام ملت‌های فوتبال زنان آسیا ۳۰ دی تا ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ با حضور ۱۲ تیم در هند برگزار می‌شود و تیم‌ملی فوتبال زنان ایران برای نخستین بار با هدایت مریم ایراندوست موفق به کسب مجوز صعود به این رقابت‌ها شد

مریم ایراندوست، سرمربی تیم‌ملی فوتبال زنان ایران هم دست به ترکیب برنده نزده بود و تنها با یک تغییر یاسمن فرمانی باتجربه را جایگزین ثنا صادقی کرده بود. برخلاف تصورات تیم‌ملی فوتبال زنان ایران در نیمه اول آرایشی دفاعی داشت و بیشتر توپ و میدان در اختیار اردنی‌ها بود و در چند نوبت دروازه ایران را تهدید کردند که درخشش زهره کودایی در خط دروازه مانع از گلزنی مهاجم اردن از جمله میسا جباره شد؛ البته در نیمه نخست یک فرصت طلایی روی ارسال توپ از نقطه کرنر نصیب دختران ایران شد که ضربه ملیکا متولی از روی خط دروازه برگشت داده شد.

در نیمه دوم هم مالکیت توپ و میدان در اختیار اردنی‌ها بود و میسا جباره چند حمله به سوی دروازه ایران داشت که با درخشش خط دفاعی و دروازه‌بان آماده ایران توپ‌های جباره به گل تبدیل نشد و دروازه ایران در نیمه دوم بسته ماند؛ چند موقعیت گلزنی نصفه و نیمه هم نصیب شاگردان مریم ایراندوست شد که خط دفاعی اردن اجازه عبور توپ از خط دروازه را نداد تا بازی در 90 دقیقه بدون گل مساوی به پایان برسد.

براساس یکی از بندهای ضوابط برگزاری مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا، تیم‌ها در صورت برابر بودن تفاضل گل و دیگر نتایج در جدول، باید در صورت تساوی، در ضربات پنالتی شرکت کنند و برنده ضربات پنالتی، برنده مسابقه خواهد شد و صدرنشینی گروه را به دست می‌آورد و به جام ملت‌های آسیا 2022 هند صعود می‌کند.

در ضربات پنالتی بهناز طاهرخانی، فاطمه عادلی، زهرا قنبری و ثنا صادقی برای ایران پشت ضربه ایستادند که همه ضربات آنها به گل تبدیل شد، اما در طرف مقابل سنگربان تیم‌ملی فوتبال زنان ایران، زهره کودایی عملکردی استثنایی از خود به جای گذاشت و موفق به مهار دو ضربه پنالتی اردنی‌ها شد تا تیم‌ملی فوتبال زنان ایران با حساب 4-2 در ضربات پنالتی به پیروزی برسد.

مرحله نهایی جام ملت‌های فوتبال زنان آسیا ۳۰ دی تا ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ با حضور ۱۲ تیم در هند برگزار می‌شود و تیم‌ملی فوتبال زنان ایران برای نخستین بار با هدایت مریم ایراندوست موفق به کسب مجوز صعود به این رقابت‌ها شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.