اور، زادگاه ابراهیم

اور، شهری در جنوب میان‌رودان بود که بیش از پنج هزار سال پیش اولین خط اختراع بشر و اختراع چرخ در آنجا شکل گرفت و در انجیل از آن به عنوان زادگاه حضرت ابراهیم یاد شده است.

اور، پایتخت تمدن باستانی سومر است که در استان ذی‌قار در عراق کنونی واقع شده و امروزه به نام تل المقیر شناخته می‌شود. اور شهری در جنوب میان‌رودان بود که بیش از پنج هزار سال پیش اولین خط اختراع بشر و اختراع چرخ در آنجا شکل گرفت. در انجیل از اور به عنوان زادگاه حضرت ابراهیم، پدر دین یهود، مسیحیت و اسلام، یاد شده است.
از بناهای مهم واقع در اور می‌توان از «زیگورات اور» نام برد، معبدی که شباهت فراوان به «زیگورات چغازنبیل» متعلق به تمدن عیلام و واقع در نزدیکی شوش کنونی دارد. این معبد به «سین» یا «نانار»،ایزد ماه در میان‌رودان، تعلق داشت و یکی از قدیمی‌ترین اهرام در دنیای باستان است. نمای آجری این بنا و پلکان بی‌نظیر آن در دهه ۱۹۸۰میلادی، دوران حکومت صدام حسین، مرمت شد. اور در اصل یک شهر ساحلی در نزدیکی دهانه رود فرات و خلیج فارس بود که امروزه به دلیل تغییر خط ساحلی دور از ساحل واقع شده است. یک باستان‌شناس انگلیسی به نام «سر لئونارد وولی» طی دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ کاوش‌هایی در این سایت باستان‌شناسی انجام داد که در نتیجه آن ۳۵هزار اثر هنری و مدفونات به دست آمد که با کشفیات مقبره فرعون «توت عنخ آمون» در مصر رقابت می‌کرد، اما از دهه ۱۹۹۰ جنگ، عدم ثبات سیاسی و حضور داعش در این منطقه اور را از دسترس گردشگران و باستان‌شناسان دور نگه داشته است. پاپ فرانسیس طی دیدار خود از عراق در مارس ۲۰۲۱ از این شهر باستانی که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، بازدید کرد.

گوینده و مترجم: مهرناز الماسی
منبع: Middle East Monitor

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.