هلال احمر: تصمیم با سازمان غذاودارو است

آیا محموله جدید واکسن کرونا مناسب گروه سنی زیر 18 سال است؟

قوسیان مقدم: مردم طبق تشخیص سازمان غذاودارو و کمیته های علمی مرتبط با ستاد ملی کرونا عمل کنند.

بالاخره انتظارها به پایان رسید و در هفته گذشته خبری مبنی بر واردات واکسن ویژه دانش آموزان از سوی هلال احمر به کشور منتشر شد. بنا بر خبر اعلامی، این واکسن تک دوز بوده و برای افراد زیر 18 سال مناسب است.

خبر واردات 6 میلیون دوز از این واکسن به نوعی باعث خوشحالی و زنده شدن امید کنترل پیک های بعدی کرونا در دل مردم شد اما بازار گمانه‌زنی‌ها و اختلاف‌نظرها درباره تک دوز یا دو دوز بودن این واکسن و عوارض احتمالی آن بازار شایعه را داغ کرد. البته همه چیز به همین جا ختم نشد چراکه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد واکسن تک دوُز به معنی واکسینه شدن با یک تزریق نیست: «واکسن تک دوز مورد اشاره در اخبار، به معنای آنچه که مانند واکسن جانسون‌اندجانسون و اسپوتنیک لایت که نیاز به یک دوز تزریق دارند نبوده و در انتقال مطلب اشتباه رخ داده است.»در ادامه این اطلاعیه آمده است؛ واکسن سینوفارم، واکسن تک دوز نبوده بلکه باید بعد از یک دوره، دوز دوم آن هم تزریق شود و واکسن‌های وارداتی اخیر هم مانند همان واکسن‌های سینوفارم قبلی که برای بزرگسال استفاده می‌شد است و همان خصوصیات و برند را دارد.

برای پاسخ به این ابهامات سراغ دکتر محمدحسن قوسیان مقدم، دبیر کل جمعیت هلال‌احمر رفته‌ایم تا همه چیز را درباره این واکسن‌ها از زبان او جویا شویم.

 

ما فقط وارد کننده ایم

بیست‌ودومین محموله واکسن کرونای تهیه‌ شده از سوی جمعیت هلال‌احمر، حاوی ۶ میلیون واکسن سینوفارم بود که در اواخر هفته گذشته وارد شد تا جمع واکسن‌های وارداتی کشور به 46 میلیون و 390 هزار دوز برسد.

دکتر قوسیان مقدم درباره نوع این واکسن می گوید: « 6 میلیون دوز واکسن وارداتی جدید از شرکت سینوفارم چین و به نام علمی Aikewei بود که در پنج شنبه هفته گذشته تحویل وزارت بهداشت شد. این محموله جدید با توجه به مشخصات و مدارک ارسالی با محموله هایی که قبلا هلال احمر از شرکت سینوفارم وارد کرده تفاوت هایی در غلظت و نحوه مصرف دارد. بطور مثال در در واکسن های قبلی غلظت بیشتری در یک دوز گزارش شده بود و در حالی که فقط برای زیر سه سال منع مصرف داشت اما بهترین سن مصرف 18 تا 59 سال اعلام شده بود. اما در محموله جدید با نام علمی Aikewei مصرف آن برای بالاتر از 6 ماه اعلام شده.»

دبیرکل جمعیت هلال احمر اضافه می کند: « هلال احمر صرفا وارد کننده داروست و تایید سلامت و تشخیص نحوه مصرف محموله های دارویی بر اساس شرایط داخلی قطعا بر عهده سازمان غذا و دارو و کمیته های علمی مرتبط با ستاد ملی کرونا است. تنها حرف و نظر آنها در این زمینه باید مدنظر قرار گیرد.»

به گفته دکتر قوسیان مقدم طبق اطلاعات اظهار شده، کشور چین از همین واکسن برای واکسیناسیون افراد زیر 18 سال استفاده می کند و دلیل وارد کردن این محموله نیز همین بوده است. با این حال وی اظهار می دارد: «ما پس از واردات هر محموله اطلاعات و مدارک آن را به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تحویل می دهیم و آنها بر اساس این اطلاعات و فرایندهای کاری دیگر محموله وارداتی را مورد بررسی علمی قرار می دهند و در صورت تایید مدارک و بررسی ها مجوز مصرف آن را صادر کرده و نحوه مصرف، نوع استفاده کنندگان، تک دوز یا چند دوز بودن آن و… را تعیین می کنند. درخصوص محموله وارداتی اخیر هم ما مدارک مربوطه را تحویل آن سازمان داده ایم و تنها جایی که صلاحیت این بررسی ها و تصمیم گیری ها را دارد، همان جاست. بنابراین از کمیته های علمی می خواهیم که این موضوع را به دقت بررسی کرده و بهتر است مردم طبق تشخیص این سازمان و کمیته های علمی مرتبط با ستاد ملی کرونا عمل کنند.»

قوسیان اضافه می کند: « هلال احمر از این نوع، 12 میلیون دوز واکسن را خریداری کرده که شش میلیون دوز دیگر هم بزودی وارد کشور می شود. در صورت تشخیص وزارت بهداشت و مناسب بودن این واکسن برای افراد زیر 18 سال طبق بررسی های کمیته های علمی، هلال احمر آمادگی دارد محموله های بیشتری را هم وارد کند.»

 

افزایش ضریب ایمنی فرزندان با واکسیناسیون

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر هم با اشاره به برخی مباحث مطروحه در فضای مجازی و افزایش دل‌نگرانی خانواده‌ها درباره تصمیم‌گیری برای واکسیناسیون فرزندانشان تاکید می‌کند: « فارغ از تمام مباحث مطروحه ذکر دو نکته برای کاهش نگرانی خانواده‌ها ضروریست؛ یکی تایید واکسن‌های وارداتی در کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا و دیگری ویژگی علمی واکسن‌هاست. تجربه دنیا در طول سالیان دراز در برابر بیماری‌های واگیردار ثابت کرده که تزریق واکسن موجب افزایش سطح ایمنی بدن افراد می‌شود بنابراین واکسیناسیون بهتر از عدم واکسیناسیون است. هرچند کسی نمی‌تواند منکر برخی عوارض واکسن شود، این عوارض هم در بروشور ذکر شده و محدود به آنچه ذکر شده است. فقط خانواده‌ها باید حواس‌شان به برخی حساسیت‌های فرزندان و اطمینان از عدم‌ابتلا به کرونا در زمان واکسیناسیون باشند.»

در حالی که این محموله واکسن هم از چین وارد شد اما هنوز عده‌ای در کشور چشم انتظار واردات فایزر و استفاده از آن برای فرزندان خود هستند. قوسیان در این باره به «شهروند» می‌گوید: «برنامه‌ای برای واردات واکسن فایزر نداریم. این در حالی است که اگر مسیر امنی برای واردات همه واکسن‌ها پیدا کنیم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود فقط به شرط اینکه مطمئن باشیم در تامین دوز دوم واکسن‌ها با مشکل روبه‌رو نمی‌شویم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.