بوی خوش ماه مهر در«مهرستان»

نصب 5مدرسه پیش ساخته به کمک یک خیر و داوطلبان هلال‌احمر در 5روستای سیستان وبلوچستان

چشمهایشان از خوشحالی برق می‌زند. انگار چراغ جادویی یافته باشند و یکشبه آرزویشان برآورده شده باشد. دخترک روسری رنگی‌اش را سر کرده و کتابش را بغل گرفته و آمده تا برای اولین بار پا به مدرسه‌ای بگذارد که همه چیز آن بوی تازگی می‌دهد؛ در و دیوار و میز و نیمکت. چند تایی از بچه‌ها دستمال برداشته‌اند و گردوغبار شیشه های مدرسه نو را پاک می‌کنند. بقیه روی پایشان بند نیستند و اطراف مدرسه جست‌وخیزمی‌کنند. انگار بالاخره گنجی پیداکرده‌اند که متعلق به خودشان است، به خود خودشان. این ماه مهر در شهرستان مهرستان سیستان وبلوچستان با همه ماه‌های مهر سال‌های گذشته فرق می‌کند؛ این بار ماه مدرسه با دستان مهربان یک خیر و هلال‌احمری‌های آذربایجان غربی بوی دیگریمی‌دهد. 5 مدرسه پیش ساخته در 5 روستای هوت عمر، کلاتک، تل کوشان، شیرآباد و بناب سرپا شده تا آرزوی بچه‌ها برای تحصیل فقط یک آرزو نباشد

«روستایمان مدرسه نداشت. روزی که قرار بود برای ادامه تحصیل در مقطع راهنمایی به روستای مجاور برویم حدود 50-40 دانش‌آموز دختر و پسر بودیم. فاصله بین دو روستا 20 کیلومتر بود و برای به موقع رسیدن سرکلاس باید صبح خروس‌خوان از روستا بیرونمی‌زدیم، حوالی پنج‌ونیم صبح پیاده به سمت روستای مقصد می‌رفتیم. خیلی از بچه‌ها همان سال‌های اول بی‌خیال درس و مشق شدند؛ مخصوصا دخترها. یکی دو نفری در مسیر تصادف کردند. بعضی‌ها هم در پی این تصادفات دچار نقص عضو شدید شدند. خلاصه اینکه از این تیم50-40 نفره دانش‌آموزان روستایما فقط من به دانشگاه رسیدم!» این حرف‌ها را «جاسم مرادزهی»می‌گوید. کسی که امروز هم مدیر و معلم دو پایه مدارس «میلاد سیاه اتفاق» و «مرضیه سیاه اتفاق» در مهرستان است؛ هم داوطلب جمعیت هلال‌احمر:«من از نزدیک با درد و رنج دانش‌آموزان نیازمند این مناطق آشنا هستم،بچه‌هایی که حتی لوازم اولیه برای ادامه تحصیل را ندارند؛ از مدرسه که بگذریم کیف و کفش و لباس و لوازم‌التحریر هم درد دیگر آنهاست. اگر فعالیت‌های داوطلبانه ما نباشد بچه‌های اینجا امکان درس خواندن ندارند.»

او هر روز نگران دانش‌آموزانش است، نمی‌داند فردا آنها را می‌بیندیا نه:«خطر تصادف یا ممانعت خانواده برای ادامه تحصیل، آنها را تهدیدمی‌کند و این دغدغه هر روز ما شده است.»

هدیه طرح ملی نذرآب

اجرای طرح نذر آب 4 در منطقه مهرستان با مشارکت داوطلبان جمعیتهلال‌احمر آذربایجان غربی و نصب 5 مدرسه پیش‌ساخته در روستاهای هوت عمر، کلاتک، تل کوشان، شیرآباد و بناب پایانی شد برای دغدغه‌های معلمانی مانند جاسم. سوم مهرماه امسال با ورود کاروان‌های اعزامی حامل این مدارس از استان آذربایجان غربی به سمت مهرستان،یک مهر رویایی برای دانش‌آموزان این روستاها رقم خورد. کاروان‌های حامل مدارس یکی‌یکی به روستاهای پنجگانه رفتند و در میان شور و شوق بچه‌های روستا مدارس را تحویل دادند. بچه‌ها از داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان غربی قول گرفته بودند تا پایان نصب مدارس در منطقه حضور داشته باشند. مدرسه‌ها که رسید کار شبانه‌روزی داوطلبان حاضر در منطقه هم برای نصب مدارس آغاز شد. «خالص خادم» یکی از این داوطلبان آذری زبان بود. او همراه دیگر دوستانش دو شبانه‌روز تمام بدون خواب و استراحت تلاش کردند تا مدرسه‌ها را تحویل بچه‌های روستا بدهند:«شوقی که بچه‌های این 5 روستا برای نصب مدرسه داشتند به ما اجازه استراحت نداد. دخترک‌هایی که تا امروز از درس ‌خواندن محروم بودند با دیدن مدارس اشک شوق می‌ریختند و ما از برآورده شدن آرزوی این بچه‌ها دردورافتاده‌ترین نقاط کشور دلشاد بودیم.»

 

بزرگترین خدمت داوطلبان

محمدرضا تقی‌زاده، معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان غربی ارزش ریالی هر کدام از این مدارس را 550 میلیون تومان عنوان می‌کند و می‌گوید:«نصب این مدارس که هر کدام ظرفیت پذیرش 50 دانش‌آموز را دارد یکی از مأموریت‌های بزرگ ما در منطقه مهرستان بود.»

به گفته او، این مدارس ویژه قابلیت نصب در هر منطقه را دارند چون خود را متناسب با شرایط آب و هوایی آن تطبیق می‌دهند:«این مدارس اولین مدارس پیش‌ساخته‌ای است که به صورت تجهیزشده و کامل در اختیاردانش‌آموزان مناطق محروم مهرستان قرار گرفته است.»

او از دیگر خدمات کاروان داوطلبان نذرآب آذربایجان غربی هم برایمانمی‌گوید:«آبرسانی به 10 روستا با استفاده از لوله‌کشی، توزیع 200 بسته معیشتی، توزیع 200 بسته آموزشی و لوازم‌التحریر، توزیع 2 هزار بسته لوازم بهداشتی، ماسک و الکل و توزیع اسباب‌بازی و لوازم فرهنگی بین کودکان از دیگر فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان غربی در طرح نذر آب 4 در منطقه مهرستان بوده است.»

 

هدیه بابا میرزاده به مهرستان

مدارسی که این روزها باعث شادی دل دانش‌آموزانمحروم‌ترین مناطق کشور شده است را دکتر «میرقاسم میرزاده» از خیرین استان آذربایجان غربی اهدا کرده است. رکورددار کتاب گینس،تولیدکننده‌ای که با اهدای مخازن پلی‌اتیلن و مدارس پیش‌ساخته در این طرح مشارکت کرد تا سهمی درنشاندن لبخند شادی بر چهره کودکان و اهالی مناطق محروم مهرستان در سیستان‌وبلوچستان داشته باشد. او وقتی وضع زندگی مردم محروم سیستان‌وبلوچستان و دست‌وپنجه نرم کردن مردم با معضل بی‌آبی و ترک تحصیل دانش‌آموزان به خاطر فقدان مدرسه در مناطق روستایی را شنید، دلش آرام نگرفت و تصمیم گرفت با اهدای مخازن بزرگ و کوچک و مدارس پیش‌ساخته منحصربه‌فردش، بستر خوب تحصیلی برایدانش‌آموزان محروم این منطقه را فراهم کند.

متولد سال 1334 در روستای پر از توابع آذربایجان غربی است. خودش را یک روستازاده زنده‌دل و جوان معرفی می‌کند. آنقدر با انرژی و امید صحبت می‌کند که دلت می‌خواهدساعت‌ها این ارتباط تلفنی ادامه داشته باشد و از تجاربش درس بگیری. اگر امروز برای کمک به ادامه تحصیل کودکان روستایی در منطقه محروم مهرستان در قالب طرح نذر آب 4 پیشقدم شده است به خاطر این است که خودش با گوشت و پوست و استخوان، طعم تلخ محرومیت و سختی درس خواندن در مناطق محروم را چشیده است.

 

 

نتوانستم بی‌خیال دانش‌آموزان محروم شوم

وقتی پای روایت‌های دردناک هلال‌احمری‌های استان آذربایجان غربی از وضع اسفناک مردم جنوب شرق نشست دلش طاقت نیاورد بی‌خیال بچه‌های مدرسه‌ و لب‌های تشنه اهالی این خطه بماند. گرچه تا به حال از سازه‌های مسقف شرکت به عنوان مدرسه پیش‌ساخته استفاده نکرده نبود اما دید این سازه‌ها با توجه به ویژگی ساختاری‌شان بهترین گزینه برای مدرسه هستند:«سازه‌های پیش‌ساخته ما به‌گونه‌ای طراحی شده که در مناطق گرمسیر خنک بوده و در مناطق سردسیر گرم هستند، ضمن اینکه سیستم تهویه هوای سازه با بهره‌گیری از پنجره‌ها هم به بهبود عملکرد آنها کمک کرده است.»

او علاوه بر این در تامین لوله‌های پلی‌اتیلن برای اجرای طرح‌های انتقال آب به روستاهای مناطق محروم شهرستان مهرستان و همچنین تامین مخازن آب در این روستاها نیز در قالب طرح نذر آب 4 جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان غربی را یاری کرده و معتقداست طرح نذر آب فرصت خوبیست تا همه خیرین و نیکوکاران به یاری مردم مناطق محروم بشتابند و برای عمران و آبادانی ایران بکوشند.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.