دلتا پلاس: آنچه درباره نوع جدید کرونا می‌دانیم

مطالعات اولیه می‌گوید دلتا پلاس که از هند برآمده، نمی‌تواند از واکسن‌ها بگریزد

دانشمندان در حال تحقیق درباره سویه دلتا پلاس ویروس کرونا هستند که به‌دلیل جهش اضافی آن، که در سویه دلتا یافت نمی‌شود، به این نام خوانده می‌شود. منشأ آن را هند می‌دانند، جایی که دلتا نخستین‌بار آنجا پیدا شد. مطالعات اولیه نشان می‌دهد دلتا پلاس نمی‌تواند از محافظتی که واکسن‌ها ایجاد می‌کنند، فرار کند؛ با این حال متخصصان معتقدند «برای محافظت در برابر دلتا به سطوح بسیار بالاتری از آنتی‌بادی‌ها نسبت به ویروس اصلی نیاز است، بنابراین واکسن‌های خاص دلتا مطلوب است».

دانشمندان در حال تحقیق درباره سویه دلتا پلاس ویروس کرونا هستند؛ به دلیل جهش اضافی آن که در سویه دلتا یافت نمی‌شود، به این نام خوانده می‌شود. منشأ آن را هند می‌دانند، جایی که دلتا نخستین‌بار آنجا پیدا شد. آوریل 2021 این نوع در بریتانیا شناسایی شد. با این‌حال، مطالعات اولیه نشان می‌دهد دلتا پلاس نمی‌تواند از محافظتی که واکسن‌ها ایجاد می‌کنند، فرار کند.

مطالعه‌ای پیش‌چاپ (نسخه پیش از انتشار) که هنوز به‌دقت بررسی نشده، در مورد دلتا پلاس نشان می‌دهد که تأثیر واکسن فایزر در برابر این نوع در مقایسه با تأثیرش در برابر ویروس اصلی SARS CoV 2 ، نسبتا کم است. مقامات بهداشتی هند، دلتا پلاس را به‌عنوان یک «نوع نگران‌کننده» طبقه‌بندی کردند، اما بهداشت عمومی انگلیس (PHE) و سازمان بهداشت جهانی (WHO)  همچنان دلتا پلاس را در ردیف دلتا طبقه‌بندی می‌کنند.

ژوئن 2021، بی‌بی‌سی گزارش داد وزارت بهداشت هند مدعی است مطالعات نشان داده دلتا پلاس راحت‌تر گسترش می‌یابد، به راحتی به سلول‌های ریه متصل می‌شود و به‌طور بالقوه در برابر نوعی درمان کووید-19 به نام درمان آنتی‌بادی مونوکلونال مقاوم است. اما پروفسور راویندرا گوپتا، متخصص بیماری‌های عفونی و ایمنی در کالج دانشگاهی لندن، به مجله BBC Science Focus  گفت بعید است دلتا پلاس باعث بیماری شدیدتر شود.

گوپتا توضیح داد: «دلتا پلاس تغییری به نام K417N به‌عنوان جهش کلیدی خود دارد. دلتا این جهش را ندارد، اما انتظار می‌رود انواع دلتا از راه برسند!»

گوپتا توضیح می‌دهد دانشمندان از ایجاد جهش‌هایی در دلتا که کمی اثر آنتی‌بادی‌ها را کاهش می‌دهد، تعجب نمی‌کنند، آنتی‌بادی‌هایی که خط اصلی دفاع بدن در برابر ویروس‌ها هستند و هنگام تزریق واکسن کرونا یا به‌طور طبیعی پس از ابتلا به کووید-19 تولید می‌شوند.

دلتا پلاس
(Photo Credits: Getty Images)

تفاوت دلتا پلاس با دلتا چیست؟

جهش اصلی در دلتا پلاس K417N نام دارد و در محل پروتیین سنبله که حوزه اتصال گیرنده (RBD) نامیده می‌شود، قرار دارد. این ناحیه همان بخشی است که نحوه اتصال موثر ویروس به سلول‌ها را مدیریت می‌کند و تصور می‌شود K417N به ویروس کمک می‌کند پیوندی قوی‌تر بین خود و میزبانش ایجاد کند؛ این می‌تواند بیمار کردن افراد را برای ویروس راحت‌تر کند. با این‌حال، PHE گفته نتایج اولیه در زمینه خنثی‌سازی ویروس زنده با واکسن‌ها اطمینان‌بخش است .دلتا پلاس تنها سویه دارای جهش K417N نیست.

اما برخی از محققان نسبت به تمرکز، فقط روی جهش K417N در دلتا پلاس هشدار داده‌اند. آنان در مقاله خود که در مجله Autoimmunity منتشر شده است، نوشتند: «سه جهش منحصرا در نوع دلتا پلاس وجود داشت، در حالی که پنج جهش کلیدی به‌طور قابل توجهی در دلتا پلاس شایع‌تر از نوع دلتا بود. بر اساس نتایج ارایه‌شده در اینجا، واضح است که انواع دلتا و دلتا پلاس دارای جهش‌های منحصر به فرد هستند و ویژگی نوع دلتا پلاس فقط اضافه‌شدن K417N  به نوع دلتا نیست.»

علایم دلتا پلاس چیست؟

در حال حاضر، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد حاکی از اینکه علایم دلتا پلاس با سایر سویه‌های کرونا متفاوت است. بر اساس گزارش NHS  (خدمات بهداشت ملی انگلیس) علایم اصلی کووید-19 عبارتند از: تب (این بدان معناست که هنگام لمس سینه یا پشت خود گرما را حس می‌کنید. نیازی به اندازه‌گیری درجه حرارت ندارید)؛ سرفه مداوم و جدید (به این معنی که بیش از یک ساعت سرفه می‌کنید، یا سه نوبت یا بیشتر در 24 ساعت. اگر معمولا سرفه می‌کنید، این ممکن است بدتر از حد معمول باشد.)؛ از دست‌دادن یا تغییر حس بویایی یا چشایی (بدان معنا که متوجه شده‌اید نمی‌توانید بو و مزه چیزی را تشخیص دهید یا بوها یا طعم‌ها حالت عادی ندارد).

واکسن‌ها در برابر دلتا پلاس

در حالی که هنوز زود است قطعا بگوییم آیا واکسن‌ها تحت تأثیر دلتا پلاس قرار می‌گیرند یا نه، اما مطالعات اولیه نشان می‌دهد بعید است جهش  K417N تأثیر زیادی بر واکسن‌ها داشته باشد. در مطالعه‌ای پیش‌چاپ که واکسن فایزر را روی دلتا پلاس آزمایش کرد، دانشمندان گفتند به نظر می‌رسد این جهش منجر به فرار ویروس از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده حاصل از واکسن نشده است.

گوپتا، که در مطالعه  فایزر مشارکت نداشت، می‌گوید برای توسعه واکسن‌های مخصوص دلتا منطقی وجود دارد: «به نظر می‌رسد واکسن‌های موجود، بسیاری از مردم را در برابر بیماری شدید محافظت می‌کند. اما برای محافظت در برابر دلتا به سطوح بسیار بالاتری از آنتی‌بادی‌ها نسبت به ویروس اصلی نیاز است، بنابراین واکسن‌های خاص دلتا مطلوب است.»

چه انواع نگران‌کننده دیگری در بریتانیا شناسایی شده است؟

ویروس‌ها معمولا هنگام تکثیر، جهش می‌یابند. تعداد کمی از این تغییرات ژنتیکی کوچک منجر به بیماری خطرناک‌تر و مهلک‌تر می‌شود. تا 17 سپتامبر 2021، پنج گونه از نظر PHE «نگران‌کننده» هستند، از جمله انواع دلتا و آلفا. PHE در مجموع 16 نوع را زیر نظر دارد.

منبع: ساینس فوکِس

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.