مچ‌اندازی خالق راننده تاکسی با کلینت ایستوود

انتقاد شدید پل شریدر از فیلم جدید غول 91 ساله آمریکایی

کلینت ایستوود و پل شریدر روبروی هم
کلینت ایستوود و پل شریدر روبه‌روی هم

شهروندآنلاین: پل شریدر فیلمنامه‌نویس و کارگردان سرشناس و معتبر آمریکایی به انتقاد جدی از جدیدترین فیلم کلینت ایستوود پرداخت که تحت عنوان «گریه کن ماچو» واکنش‌های زیادی به وجود آورده است.

پل شریدر در فیس‌بوک برای انتقاد از فیلم جدید کلینت ایستوود آن را با فیلم «ورزش محبوب مردان؟» ساخته هاوارد هاکس قیاس کرده که بدترین فیلم تاریخ سینما ساخته‌شده توسط یک کارگردان مهم آمریکایی قلمداد می‌شود و پرسیده که آیا تاکنون یک کارگردان مهم آمریکایی حتی هاوارد هاکس سازنده فیلم «ورزش محبوب مردان؟» فیلمی به بدی «گریه کن ماچو» ایستوود ساخته است؟

شریدر که خودش این روزها جدیدترین فیلمش «کارت‌شمار» را بر پرده سینماها دارد، گفته که «با اینکه استودیوی فوکوس فیچرز ازش خواسته از انتشار پست‌های پرسروصدا دوری کند، اما بعد از اکران فیلمش دیگر خودش را ملزم به ماندن در زندان فیس‌بوکی نمی‌داند!»

نقد یا فحاشی؟!

«گریه کن ماچو» در کل با برخوردهای مهربانانه‌ای در رسانه‌ها و از سوی منتقدان مواجه نشده است. اما برخوردهای منتقدان سینمایی با فیلم جدید کلینت ایستوود ۹۱ساله در قیاس با نظرات پل شریدر ۷۵ساله نقل و نباتی بیش به نظر نمی‌رسد و در واقع برخوردشان بسیار سبک و دوستانه جلوه می‌کند. مثلا دیوید ارلیش منتقد «ایندی‌وایر» فیلم کلینت ایستوود را با فیلم‌های قدیمی این کارگردان مقایسه کرده و نوشته که ایستوود در این فیلم از همان مایه‌های قدیمی خود استفاده کرده است.

شریدر اما نوشته: می‌توانم تمایل کلینت ایستوود به فیلمسازی را درک کنم، اما «گریه کن ماچو» از هر نظر شکست خورده است؛ از نظر فیلمنامه، نورپردازی، لوکیشن‌ها، طراحی صحنه و لباس و انتخاب بازیگران. این در حالی است که در اوایل فیلم، نماهای ایستوود مثلا از زیر خودرو و برخورد چکمه با زمین به نظر می‌آمد که می‌خواهد از سبک وسترن‌های ماچو تقلید کند. اما این آخرین ترکیب‌بندی جالب توجه فیلم بود.»

شریدر در پایان نیز «گریه کن ماچو» را یک «هری کثیف» کوچک می‌نامد که نمی‌داند چنین شخصیت‌هایی ۳۰ سال قبل ارزش داشتند…

 

نمایی از فیلم کارت‌شمار پل شریدر
نمایی از فیلم کارت‌شمار پل شریدر

پل شریدر در شرایطی شمشیر را برای فیلم «گریه کن ماچو» از رو بسته که فیلم جدید خودش «کارت‌شمار» با نقدهای خوبی روبه‌رو شده است. این نویسنده و کارگردان در فیلم جدیدش داستان کهنه‌سربازی با بازی اسکار آیزاک را روایت می‌کند که حالا کارش فقط قماربازی است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.