روایت امیرعبداللهیان از توصیه‌های رهبری در مورد شیوه مذاکره با آمریکایی‌ها

رهبری گفتند آداب دیپلماتیک را به صورت کامل رعایت کنید

امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در جمع ایرانیان مقیم فرانکفورت آلمان به بیان خاطره‌ای از توصیه‌های رهبری پیش از مذاکره با آمریکا در عراق در سال ۸۶ پرداخت.

شهروندآنلاین:امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در جمع ایرانیان مقیم فرانکفورت آلمان به بیان خاطره‌ای از توصیه‌های رهبری پیش از مذاکره با آمریکا در عراق در سال ۸۶ پرداخت. وزیر خارجه گفت: «سال ۸۶ به اتفاق آمریکایی‌ها در عراق مذاکره داشتیم، در این مذاکرات، طرف مقابل‌مان وزارت خارجه بود، اما [نمایندگان] «سی‌آی‌ای» آمریکا و پنتاگون هم حضور داشتند.»

او اضافه کرد: «وقتی می‌خواستیم برای مذاکره به عراق سفر کنیم، مقام معظم رهبری توصیه‌ای به ما داشتند؛ گفتند ببینید ما می‌رویم به عنوان ایران صحبت بکنیم، ایرانی‌ها فرهیختگی خاص خودشان را دارند.»

مقام معظم رهبری گفتند اینها هر کدام‌شان به سازمان خودشان گزارش می‌دهند، اطلاعاتی‌ها به سی‌آی‌ای، نماینده پنتاگون به نهاد متبوع خود، وزارت خارجه هم همین‌طور. گفتند صرف‌نظر از نتیجه، برداشتی که از مذاکره با هیأت ایران می‌شود، باید این باشد که ایرانی‌ها منطقی مذاکره می‌کنند

وزیر خارجه ادامه داد: «مقام معظم رهبری در توصیه‌هایشان قبل از مذاکره گفتند ما داریم به درخواست دوستان عراق مذاکره می‌کنیم و در حضور عراق برای امنیت این کشور که هرچه امنیت عراق بیشتر شود، امنیت مرزهای ما هم بیشتر تامین می‌شود.»

امیرعبداللهیان تصریح کرد: «ایشان بیان داشتند در مذاکره اولا آداب دیپلماتیک را به صورت کامل رعایت کنید، نگویید اینها آمریکایی هستند و ما با اینها مشکل داریم. حتی اگر دعوت‌تان کردند به ناهار، شما نیاز نیست همه چیز را در رسانه هیاهو بکنید، برخوردتان به گونه‌ای باشد که فرهنگ و تمدن و ادب ایرانی را نشان بدهد.»

او در ادامه خاطره خود اظهار داشت: «رهبری گفتند در مذاکره هم منطقی مذاکره کنید، از روی حکمت حرف بزنید، حرف‌هایتان را هم روشن بزنید. ضمنا هیچ سوال آمریکایی‌ها را بی‌پاسخ نگذارید، زیرا آنها بعدا سیگنال غلط می‌دهند. می‌گویند ما این موضوع را از ایرانی‌ها پرسیدیم یا هیأت‌شان اختیار نداشت یا اصلا ایرانی‌ها متوجه این ابعاد موضوع نیستند. تمام موضوعات‌شان را منطقی جواب بدهید.»

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: «پیش‌بینی ایشان این بود که با شناختی که من از آمریکایی‌ها دارم و فضایی که می‌بینم، آمریکایی‌ها اگر آن هدف خودشان صددرصد محقق بشود با رضایت می‌روند بیرون، کاری به منافع ما و عراق ندارند، اما اگر هدف خودشان محقق نشود، از میز مذاکره خارج می‌شوند.»

او ادامه داد: «مقام معظم رهبری گفتند اینها هر کدام‌شان به سازمان خودشان گزارش می‌دهند، اطلاعاتی‌ها به سی‌آی‌ای، نماینده پنتاگون به نهاد متبوع خود، وزارت خارجه هم همین‌طور. گفتند صرف‌نظر از نتیجه، برداشتی که از مذاکره با هیأت ایران می‌شود، باید این باشد که ایرانی‌ها منطقی مذاکره می‌کنند، ایرانی‌ها با هدف و حکیمانه مذاکره می‌کنند و ایرانی‌ها در مسیر مذاکرات‌شان آداب دیپلماتیک را کاملا مراعات می‌کنند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.