کوثر دیگر بابا ندارد

گفت‌وگوی «شهروند آنلاین» با خانواده پدری که اعضای بدنش را اهدا کرد

 پدر 33 ساله  تصادف کرد تا  مرگ‌مغزی شود و اعضای‌ بدنش وارد بدن دیگری شود، جان دهد و زنده نگه دارد. خودرو محسن خان محمدلو در جاده خطرناک روستای علیشار منحرف و با چندین چرخش در حاشیه جاده متوقف شد. حسین تنها سرنشین این خودروی مرگ نبود، اما او تنها قربانی این حادثه تلخ در غروب 18 شهریور ماه بود. 13 روز در بیمارستان مدرس ساوه تحت جراحی و مراقبت بود، اما اول مهرماه بود که به پدرش گفتند امیدی به زنده‌ماندن  پسرش نیست، چاره‌ای نداشت. به او پیشنهاد اهدای عضو دادند، او هم اهدا کرد.

برای مراسم نذری حسین با دامادشان و برادرش همراه شد تا از ساوه به روستایشان برود. ساعت پنج عصر 18 شهریورماه بود. سوار خودروی دامادشان بودند. در آن جاده پرپیچ و خطرناک افتاده بودند. تنها دو روستا مانده بود که به خانه پدری برسند. اما از وقتی در آن جاده  از معدن سنگ اخراج می‌شود، تردد کامیون‌ها هم زیاد شده است. ناگهان کامیونی شاخ‌به‌شاخ شد. داماد جوان خواست به کامیون برخورد نکند که  فرمان را به حاشیه جاده کشاند. اما خودرو چندین بار چرخید تا در کنار جاده متوقف شد. حسین 33 ساله از ناحیه سر ضربه دید. جواد برادرش پا و دستش دچار آسیب شد، ولی داماد خانواده معجزه‌وار زنده ماند و اتفاقی برایش رخ نداد.

ناگهان کامیونی شاخ‌به‌شاخ شد. داماد جوان خواست به کامیون برخورد نکند که  فرمان را به حاشیه جاده کشاند. اما خودرو چندین بار چرخید تا در کنار جاده متوقف شد

همه آمده بودند تا دیگ حلیم را بار بگذارند. اما یک تماس همه را در شوک فرو برد. پسرخاله حسین در مسیر شاهد این تصادف بود. دید که خودرویشان چپ کرده است. با اورژانس و آتش‌نشانی تماس گرفت. امدادگران آمدند و مجرحان حادثه را از خودروی درهم‌تنیده از لا‌به‌لای آهن‌پاره‌های آن ارابه مرگ بیرون کشیدند. پسرخاله وقتی تماس گرفت که اورژانس مصدومان روستا را به بیمارستان برد.

در انتظار معجزه

حسین‌علی عباس‌لو یکی از دادمادهای خانواده خان محمدلو است. دامادی که از همان لحظات این حادثه در کنار حسین بود تا پزشکان اعلام کردند که هیچ کاری برایش نمی‌توانند بکنند. «حسین 13 روز روی تخت بیمارستان بود. در آی‌سی‌یو تحت مراقبت بود. سرش شکسته بود و دستش نیاز به عمل جراحی داشت. قرار بود ابتدا دستانش را جراحی کنند و بعد سرش را. وقتی دستانش را جراحی کردند، سطح هوشیاری حسین پایین آمد. ریه‌اش از بین رفت و دچار مرگ‌مغزی شد. اول مهرماه بود که اعلام کردند مغز حسین مرده است. این در حالی بود که بسیار امید داشتیم. پدر و مادرش، سه خواهر و پنج برادرش، همسر و دو بچه‌اش منتظر معجزه بودیم، اما نشد.»

حسین یک دختر پنج ساله به نام کوثر و یک پسر چهار ماهه به نام محمدامین دارد. دختری که هنوز مرگ پدر را باور ندارد و نوزادی که هنوز معنای پدر را درک نکرده بود. حالا هرسال اول مهر ماه سالگرد مرگ پدر خواهد بود. همان روزی که در تقویم برایشان جشن آغاز مدرسه باید باشد، اما در سوگ سالمرگ پدر خواهند نشست.

پس از انتقال به اتاق عمل و تلاش پزشکان متخصص قلب، کبد و کلیه‌های او به بیماران نیازمند پیوند زده شد تا آنها فرصتی برای ادامه زندگی پیدا کنند

حسین‌علی عباس‌لو در ادامه به «شهروند» می‌گوید: «به ما گفتند که حسین دچار مرگ‌مغزی شده است، هیچ کاری هم نمی‌توانستند برایش انجام دهند. هیچ حرکتی نداشت زیر دستگاه نفس می‌کشید، اما بدون حرکت. پدرش و خانواده‌اش راضی شدند.»

آخرین دیدار

همان روز بود که دو کودک به همراه مادرشان و پدر و مادر حسین و خانواده‌اش بر بالین حسین در بیمارستان مدرس حاضر شدند. اما حسین دیگر چشم‌هایش را باز نکرد، نه مادر را با چشمان گریان دید و نه پدر را با کوه غم. حتی نتوانست کوثر و محمدامین چهار ماهه‌اش را در آغوش بگیرد. درنهایت مرگ‌مغزی او تشخیص داده شد، اما تصمیم بزرگ خانواده این مرد آن بود که با اهدای اعضای بدن او و جان بخشیدن به چند بیمار نیازمند نامش را برای همیشه زنده نگه دارند.

دادماد خانواده به «شهروند» از وضعیت روحی خانواده خان حسین‌لو می‌گوید. «حال خانواده حسین اصلا خوب نیست. مرگ حسین که  فرزند پنجم بود، داغ بزرگی بر دل همه گذاشت. رد اشک‌های مادرش روی چهره‌اش خط انداخته است. خانواده‌مان غرق در ماتم و عزا هستند. بچه‌هایش به بیمارستان آمدند. کوثر وقتی پدرش را دید نمی‌دانست این آخرین دیدارشان است. حسین بی‌جان بود و کوثر خود را در آغوش پدرش حلقه کرده بود.»

با اعلام مرگ‌مغزی حسین، کادر درمان از خانواده مرد 33ساله خواستند تا اعضای بدن این مرد اهدا شود. آزمایشات تکمیلی هم نشان‌دهنده این بود که مرد جوان دچار مرگ‌‌مغزی شده و بازگشت او به زندگی غیرممکن است. دادماد خانواده می‌گوید: «وقتی امیدمان را برای بازگشت حسین به زندگی از دست دادیم، خانواده‌اش تصمیم گرفتند برای اهدای اعضای بدن او رضایت دهند.»

با رضایت خانواده، حسین به بیمارستان سینا منتقل شد و پزشکان موفق شدند اعضای بدن او را به چند بیمار نیازمند پیوند بزنند.

این بیمار که دچار مرگ‌‌مغزی شده بود، پس از انتقال به اتاق عمل و تلاش پزشکان متخصص قلب، کبد و کلیه‌های او به بیماران نیازمند پیوند زده شد تا آنها فرصتی برای ادامه زندگی پیدا کنند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.