واردات لوازم خانگی کره‌ای ممنوع شد

در پی نامه مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهوری، از ورود هر گونه لوازم خانگی به کشور جلوگیری می‌شود

مقام معظم رهبری در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری اعلام کرد طبق نامه‌ای که کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی به ایشان نوشته‌اند، واردات این محصولات باعث شکستن کمر تولیدکنندگان می‌شود و باید جلوی آن گرفته شود.

شهروند آنلاین: طی نامه‌ای از سوی رئیس دفتر ریاست جمهوری به وزرای صمت و اقتصاد، واردات هرگونه لوازم خانگی کره‌ای به کشور ممنوع شد.

درخواست جمعی از تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی مبنی بر ممنوعیت واردات از دو شرکت کره‌جنوبی مورد تأیید و تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.

چندی قبل بود که انتشار اخباری درباره‌ گشایش واردات محصولات لوازم خانگی خارجی بعضی از شرکت‌های کره‌ای باعث شد تا جمعی از تولیدکنندگان داخلی نگرانی خود از این موضوع را با رهبر معظم انقلاب در میان گذاشته و از ایشان درخواست چاره‌جویی کنند.

بر همین مبنا ایشان براساس رویه همیشگی خود در حمایت از تولید ملی، ضمن تأیید درخواست تولیدکنندگان ایرانی در نامه‌ای خطاب به ریاست محترم جمهوری چنین تأکید کردند: «این‌ موضوع بسیار مهمی است. اگر این خبر- گشایش واردات از دو شرکت کره‌جنوبی- راست باشد، به معنی شکستن کمر شرکت‌های لوازم خانگی داخلی است که تازه توانسته‌اند قدری روی پا بایستند. جدا جلوی این مشکل را سد فرمایید.»

پیرو این نامه نیز رئیس‌جمهوری، دستور جلوگیری از واردات را به وزرای صمت و اقتصاد ابلاغ کرد.

زمزمه‌‌ واردات از کره‌جنوبی در حالی مطرح می‌شود که دولت این کشور در سال‌های اخیر از پرداخت بدهی ۷ میلیارد دلاری خود به ایران خودداری کرده است.

گمرک: با توجه به نامه دفتر مقام معظم رهبری از ورود هرگونه لوازم خانگی جلوگیری می‌کنیم

معاون فنی گمرک گفت: «با توجه به نامه دفتر مقام معظم رهبری گمرک با هماهنگی دیگر دستگاه‌های مرتبط از ورود هرگونه لوازم خانگی به کشور جلوگیری می‌کند.»

مهرداد جمال ارونقی افزود: «برای حمایت از تولید داخل در پیرو نامه دفتر مقام معظم رهبری و همچنین نامه 31 شهریور دفتر ریاست جمهوری گمرک از ورود هرگونه لوازم خانگی به کشور جلوگیری می‌کند.»

او گفت: «با درنظر گرفتن این نکته که برای ورود لوازم خانگی به کشور کالا اول باید به گمرک اظهار شود و برای اظهارشدن به گمرک هم باید ثبت‌سفارش از طرف وزارت صمت داشته باشد تا زمانی که کالایی ثبت‌سفارش نداشته باشد، امکان ورود به کشور را نخواهد داشت.»

او ادامه داد: «درحال حاضر لوازم خانگی جزو اقلام ممنوع‌الورود گروه چهار است که امکان ثبت‌سفارش هم ندارد، به همین دلیل دوباره به تمامی گمرکات ابلاغ کرده‌ایم چنانچه لوازم خانگی در آن گمرک وجود دارد و صاحبان این کالاها در صدد اخذ مجوز ورود یا اظهار آن به گمرک هستند، قویا از اظهار و ترخیص این کالاها جلوگیری و مراتب به قید فوریت به مراجع نظامی ذیربط منعکس شود.»

معاون فنی گمرک گفت: «گرچه درحال حاضر بیش از 420 کانتینر لوازم خانگی بوش درگمرک شهید رجایی وجود دارد و صاحب کالا به اتهام خیانت در امانت و سوء‌استفاده از موقعیت شغلی علیه معاون فنی گمرک شکایت کرده است اما این کانتینرها همچنان به دلایل قانونی امکان ترخیص نخواهند داشت.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.