آژانس نباید بازیچه گروه‌های تروریستی باشد

اسلامی: نحوه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران سیاسی و گزینشی و تبعیض‌آمیز است

معاون رئیس‌جمهوری گفت: تروریسم هسته‌ای با ترفندهای فتنه‌آمیز و کاغذ و عکس ماهواره‌ای که اصالتی ندارد و با شواهد غیرمستدل اتهاماتی علیه برنامه هسته‌ای ایران وارد می‌کند که این رفتارها نخ‌نما شده است؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان سازمان مستقل و بین‌المللی نباید بازیچه گروه‌های تروریستی قرار بگیرد.

شهروند آنلاین: محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به منظور دیدار با مقامات هسته‌ای روسیه در مسکو حضور دارد، در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک این کشور درباره «میزان سطح غنی‌سازی اورانیوم» در جمهوری اسلامی ایران گفت: «ایران در چارچوب پادمان متعهد به قوانین است و اصل بر تعهد به NPT می‌باشد؛ افزون بر این موضوع ایران به عنوان یک کشور اسلامی، با فتوای رهبری عظیم‌الشأن، ایشان عدم اشاعه سلاح هسته‌ای را تکلیف دانستند. این موضوع خود فراتر از قانون می‌باشد و لازم‌الاجراست؛ بنابراین برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز است و مرز غنی‌سازی به میزانی است که پروژه‌های صلح‌آمیز قابل اجرا باشد.»

معاون رئیس‌جمهوری درباره مواضع اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عدم اجازه دسترسی به دوربین‌های نظارتی در سایت کرج اظهار داشت: «در ایران بر اساس پادمان سال‌هاست که آژانس دوربین نظارتی دارد و بازرسی‌های آژانس مداوم انجام می‌شود. بر اساس وظایف نظارتی آژانس، بازرسی‌ها از طریق دوربین یا سرزدن حضوری بازرس‌ها انجام می‌گیرد و سیستم‌های نظارتی مختص به کشورهای دیگر هم اشت.»

او ادامه داد: «متأسفانه به دلیل شیطنت‌ها و دشمنی‌هایی که با ایران می‌شود، نحوه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران سیاسی و گزینشی و تبعیض‌آمیز بوده، این رفتار کاملا غیرقانونی و مردود است. جمهوری اسلامی ایران در راستای اعتمادسازی تاکنون خویشتنداری کرده و با حسن نیت رفتار کرده است. آژانس مشکلی در نظارت پادمانی تاکنون با ایران نداشته است اما در مورد نوع دوم دوربین‌ها که بر اساس توافق‌نامه برجام توسط آژانس نصب شده است، باید بگویم که این اقدام در یک معامله بوده و حسن نیت ایران را ثابت می‌کند، آنها متعهد شدند که تمام تحریم‌های ذکرشده در برجام را لغو کنند و تسهیلگری در دستیابی ایران به تکنولوژی، امکانات و مواردی که در توافق قید شده است را ایجاد کنند. این معامله دو سویه است، یک قدم طرف مقابل (۵+۱) برمی‌دارد و یک قدم هم در مقابل ایران برخواهد داشت. در این توافق کشور آمریکا و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند و با توجه به اینکه ایران بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای را ذیل این توافق کاهش داد، این دوربین‌ها برای رصد کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران نصب شده بودند؛ حدود 2/5 سال از این توافق گذشته است و هیچ‌کدام از تعهدات طرف مقابل انجام نشده است.»

 ایران داوطلبانه نظارت اضافی و الحاقی را در جهت اعتمادسازی پذیرفته، فقط برای اینکه تحریم‌ها برداشته شود. اما شاهد تحریم‌های جدید ظالمانه، غیرانسانی، غیرقانونی و پرتکرار به جای رفع تحریم‌ها هستیم. طبق پادمان نظارت‌ها انجام می‌شود، وقتی به تعهدات خودتان عمل نکردید، چه نظارتی می‌خواهید فراتر از پادمان داشته باشید؟! جمهوری اسلامی ایران طبق قانون عمل کرده است.

او خاطرنشان کرد: «از اول با صدای بلند گفته‌ایم، هیچ برنامه نظامی نداریم. این اتهامات و حرف‌های پرتکرار و مشمئزکننده هیچ جایگاهی ندارد. به خاطر تخریب ذهن مردم دنیا نسبت به برنامه هسته‌ای ایران متأسفیم؛ انرژی هسته‌ای برای همه کشورها یک حق است و سلاح هسته‌ای برای همه کشورها باید ممنوع باشد، جای تعجب است که کشوری موضوع هسته‌ای ایران را پیگیری می‌کند که خودش داری سلاح هسته‌ای هست و NPT را امضا نکرده است. مردم ایران از زبان زور استقبال نمی‌کنند؛ ما صادقانه رفتار کردیم و این دشمنی‌ها بر مردم ایران تأثیری نخواهد گذاشت. راه غلط در پیش گرفته توسط طرف آمریکا و اروپایی‌ها باید متوقف شود و بیش از این به منافع مردم ایران لطمه نزنند.»

او افزود: «هیچ اختلاف‌نظر عمده‌ای با آژانس نیست، این موضوع اخیر سایت کرج این است که سایت مدنظر بر اساس حادثه تروریستی و با هدایت تروریست‌ها تخریب شده، آژانس هم این اقدام را محکوم نکرده است، این سایت در حال بازسازی می‌باشد و پرونده مراجع قضائی و امنیتی در سایت کرج باز است، ما در تهران و هم در وین و هم در بیانیه مشترک اعلام کردیم که کارت حافظه دوربین‌های مشخص شده، بنابراین موارد مشخص شده تعویض شدند و مورد سایت کرج هم بعد از عدم محکومیت حمله توسط آژانس که این اقدام به نوعی تشویق تروریست است، دسترسی‌ها محدود شد و این اقدام آژانس فقط جای تأسف دارد.»

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص اظهارات آژانس مبنی بر وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ایران گفت: «این موضوع از همان داستان‌های گروه ضد انقلاب و تروریستی هست که در پناه امن اروپایی‌‌ها زندگی می‌کنند و تأمین مالی می‌شوند و با اخبار کذب آژانس را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. در تفاهم‌نامه برجام این موضوعات بحث شده و پرونده بسته به حساب می‌آید. با ترفندهای فتنه‌آمیز و کاغذ و عکس ماهواره‌ای که اصالتی ندارد و با شواهد غیرمستدل اتهام وارد می‌کنند که این رفتارها نخ‌نما شده است؛ آژانس نباید بازیچه گروه‌های تروریستی قرار بگیرد.»

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اصل توافق‌نامه و حمایت از برجام اظهار داشت: «برجام تصمیم جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ هدف پاکی از سوی ایران در این توافق‌نامه وجود دارد و آن رفع اتهامات علیه برنامه هسته‌ای ایران بوده است. رفع این اتهامات هزینه تأخیر در توسعه و پیشرفت برنامه هسته‌ای برای جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشته است؛ تا اعتماد طرف مقابل جلب شود. جای تأسف دارد که جامعه بین‌المللی بعد از ماه‌ها مذاکرات و امضای سند، این توافق را نقض می‌کنند و مدعی هم می‌شوند. در حال حاضر فقط جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به خاطر انجام کامل توافق و نقض تعهدات طرف مقابل، مدعی باشد.»

معاون رئیس‌جمهوری در خصوص مهم‌ترین موضوعات همکاری ایران و روسیه در زمینه انرژی هسته‌ای بیان کرد: «همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه نیروگاه اتمی بوشهر است و شامل سه بخش می‌شود؛ نیروگاه شماره ۱ که در مدار است و از فعالیت خوبی برخوردار است؛ قراداد جدید برای احداث دو واحد نیروگاهی داریم که درحال اجراست و مذاکرات خوب و اثربخشی با همتای روسی داشتیم.»

اسلامی در خصوص اظهارات اخیر یکی از مقامات سابق کشور آمریکا درباره امکان در اختیار قراردادن سلاح هسته‌ای توسط پاکستان به طالبان گفت: «آمریکایی‌ها مسئول ایجاد ناامنی در منطقه هستند؛ مولد این شرایط آمریکایی‌ها هستند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.