نوار ساحلی در وضعیت قرمز

طوفان حاره‌ای «شاهین» امدادگران را به حالت آماده‌باش درآورد

آخرین باری که وضعیت قرمز در مناطق جنوب و جنوب‌شرقی کشور برای طوفان‌های حاره‌ای اعلام شد سال 98 بود؛ همان سالی که سیل، استان‌های کرمان و سیستان وبلوچستان را درنوردید و خسارت‌های مالی و جانی بر جای گذاشت.
تخریب برخی از جاده‌ها و خسارت‌هایی که به خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی و … وارد شد، از دسترس خارج شدن برخی از روستاهای صعب‌العبور و … تنها گوشه‌ای از این خسارت‌ها بود. طوفان حاره‌ای «شاهین» از دریای عمان خودش را به نوار ساحلی جنوب و جنوب‌شرقی می‌رساند و دوباره وضعیت برخی از استان‌ها را قرمز کرده است. گرچه وقوع طوفان حاره‌ای رخدادی همیشگی در این دریا به‌شمار می‌رود و معمولا تا قبل از رسیدن به نوار ساحلی از رمق می‌افتد.
اما پیش‌بینی‌های هواشناسی از دو روز گذشته هشدار آماده‌باش و وضعیت قرمز را در نوار ساحلی جنوب کشور اعلام کرده است؛ این بدین معنی است که احتمال وقوع طوفان در استان‌های کرمان، سیستان وبلوچستان و شرق هرمزگان و ایجاد خسارت برای برخی از روستاها و مناطق این استان‌ها وجود دارد.

روستاهای هرمزگان در معرض تخلیه

روستاهای ساحلی هرمزگان که در معرض خطر بالا آمدن سطح آب دریا هستند، تخلیه می‌شوند؛ این خبری است که روز جمعه مدیرکل بحران استان هرمزگان اعلام کرد؛ وضعیتی که قرمز بودن شرایط جوی در جنوب کشور در این روزها را به‌خوبی نشان می‌دهد.

البته به گفته «مهرداد حسن‌زاده» هنوز روستایی در نوار ساحلی هرمزگان تخلیه نشده و این موضوع تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که با بالا آمدن سطح آب دریا احتمال وقوع سیلاب تشخیص داده شود.

«مختار سلحشور» مدیرعامل هلال‌احمر استان هرمزگان می‌گوید: «هنوز دستوری برای تخلیه روستاها صادر نشده است، اما در صورت نیاز به تخلیه روستاها و اسکان اضطراری، هلال‌احمر استان آماده‌باش کامل را دارد.

همچنین انبارهای امدادی و تجهیزات لازم برای سیلاب و رسیدگی به افراد حادثه‌دیده احتمالی آماده‌باش هستند.» طوفان سال 98 را یاد می‌کند که در شرایط مشابهی رخ داده بود: «تجربه سال 98 ما از این طوفان حاره‌ای از بین رفتن دسترسی روستاهای صعب‌العبور بود. تا یک ماه بعد از این طوفان امدادگران برای مردم این روستاها اقلام ضروری موردنیازشان را به دست‌شان می‌رساندند که شامل مواد غذایی و … بود.»

 

به سوی جنوب

نقشه‌های ماهواره‌ای خبر از حرکت طوفان حاره‌ای شاهین به سمت ساحل دریای عمان را می‌دهند؛ چابهار و جنوب استان کرمان  و بخش‌هایی از استان هرمزگان در وضعیت قرمز آماده‌باش قرار دارد. انبارهای امدادی تجهیز شده و با اولین هشدار هواشناسی در روزهای گذشته، تجهیزات امدادی، آماده استفاده است.

«مهدی ولی‌پور» رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «دو روز گذشته با پیش‌بینی‌هایی که از سازمان هواشناسی به‌دست ما رسیده استان‌های کرمان، هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان در جنوب کشور و همچنین گیلان و اردبیل در شمال و شمال‌غرب در حالت آماده‌باش قرار دارند.

در ابتدا وضعیت نارنجی اما از روز جمعه وضعیت قرمز در جنوب کشور اعلام شد. این یعنی تمام نیروهای ما در حالت آماده‌باش هستند و تجهیزات چک شده‌اند تا در صورت نیاز مشکلی برای استفاده از آنها وجود نداشته باشد.

در چنین مواقعی درصدی احتمال وجود دارد که این طوفان‌ها تغییر مسیر دهند و ممکن است تا رسیدن به مناطق ساحلی سرعت و شدت زیادی برای آنها باقی نماند، اما ما باید خودمان را برای شرایط بحرانی آماده کنیم تا غافلگیر نشویم. آمادگی اسکان اضطراری، کمک‌رسانی مواد غذایی و تجهیزات لازم در استان‌های قرمز توسط هلال‌احمر فراهم شده است.»

تجربه سال 98 ما از این طوفان حاره‌ای از بین رفتن دسترسی روستاهای صعب‌العبور بود. تا یک ماه بعد از این طوفان امدادگران برای مردم این روستاها اقلام ضروری موردنیازشان را به دست‌شان می‌رساندند که شامل مواد غذایی و … بود

رگبارهای پراکنده در این روزها از سال را به عنوان پدیده جوی همیشگی یاد می‌کند که در جنوب کشور با سیلاب همراه می‌شود. بارش‌هایی که گرچه ممکن است مدت زمان طولانی دوام نداشته باشند اما ناگهانی اتفاق می‌افتد و همین موضوع باعث جاری شدن آب باران در معابر و جاده‌ها و مسیل‌ها می‌شود.

 

بادهای 120 روزه و طوفان حاره‌ای در سیستان

بارش‌های پراکنده اما رگباری در سیستان‌وبلوچستان آغاز شده و امدادگران مشغول کمک‌رسانی به افراد متاثر از آبگرفتگی هستند. منطقه چابهار و دیگر بخش‌های ساحلی سیستان‌وبلوچستان در حالت آماده‌باش صددرصدی هستند.

وقوع طوفان‌های حاره‌ای گرچه پدیده‌ای همیشگی در دریای عمان است، اما رسیدن پای این طوفان با سرعت زیاد، هرچندوقت یک بار در این استان رخ می‌دهد. «علیرضا میربهاالدین» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان می‌گوید: «در حالی هشدار برای طوفان حاره‌ای شاهین در سیستان‌وبلوچستان اعلام شده که وقوع طوفان‌های 120 روزه هم در استان پیش‌بینی شده است.

آخرین باری که چنین شرایطی را تجربه کردیم زمان وقوع سیل سال 98 در سیستان‌وبلوچستان بود. بنابراین اطلاع‌رسانی‌های لازم برای مردم انجام شده. کشتی‌ها و لنج‌ها پیش‌بینی‌های لازم را برای حرکت در دریا در نظر می‌گیرند و برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دهند. پایگاه‌های ساحلی ما در استان هم در وضعیت قرمز آماده‌باش هستند تا در صورت بروز حادثه امدادرسانی کنند.»

 

قایق سواری در کوچه‌های گیلان

سه روز از اعلام هشدار هواشناسی برای وقوع رگبار و بارش‌های شدید در استان گیلان و اردبیل می‌گذرد. اگر اخبار این روزهای شهر آستارا را دنبال کرده باشید حتما چشم‌تان به معابری که دچار آبگرفتگی شده و تردد مردم با قایق خورده است.

«سیاوش غلامی» مدیرعامل هلال‌احمر گیلان می‌گوید: «بارندگی‌های استان گیلان از روز چهارشنبه آغاز شده است. شهر آستارا بیشترین میزان بارش‌ها را از آن خود کرده که بیش از 100 میلی‌متر گزارش شده است. عمده مشکلات آبگرفتگی استان هم در همین شهر به‌وجود آمده است.»

طغیان رودخانه و آبگرفتگی معابر مهم‌ترین چالشی است که این روزها در آستارا به چشم می‌خورد. روز پنجشنبه در تالش یک منزل مسکونی دچار آبگرفتگی شده بود که به کمک نیروهای امدادی تخلیه شد.

غلامی می‌گوید: «در آستارا آبگرفتگی در یکی دو معبر را داشتیم اما خطر جانی برای کسی وجود ندارد. میزان آب جاری در این معابر به پایین زانو می‌رسید و جریان آب شدت زیادی نداشت. در این منطقه به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی دریاچه، قایق‌های شخصی و تفریحی وجود داشت که در زمان جاری شدن آب در معابر برای کمک‌رسانی به مردم به این معابر آورده شد.

آبگرفتگی در این معابر در حال فروکش کردن است و نیروهای امدادی ما مشغول تخلیه و لایروبی از این معابر و منازل هستند.»

از حضور امدادگران و آماده‌باش آنها تا پایان رگبار و بارش‌ها می‌گوید و توزیع مواد غذایی و اقلام موردنیاز مردم در مناطقی که چنین نیازهایی به‌وجود بیاید. مدیرعامل هلال‌احمر گیلان می‌گوید: «یکی از دلایلی که در وقوع بارش‌های رگباری باعث آبگرفتگی می‌شود، مسدود شدن پل‌ها و مسیل‌های آب با الوار و چوب و … است.

با باز شدن مسیر حرکت آب، معابر از آبگرفتگی تخلیه می‌شوند و شرایط به حالت عادی برمی‌گردد.»

طوفان دریایی «شاهین» در مسیر سواحل ایران

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.