فقر تا ثروت بیکران، به‌لطف هری ‌پاتر و دوستان

هدف رولینگ از نگارش هری پاتر امرار معاش بود، اما به میلیاردر شدن انجامید

نویسنده شدن آسان نیست. آن هم نویسنده‌ای مشهور، موفق و جهانی. گذار و رسیدن به دنیای نویسندگی برای جی.کی. رولینگ آسان نبود. اما دست آخر، زندگی او، داستان واقعی کسی است که از فقر و تنگدستی به ثروت رسید.

به مناسبت انتشار آخرین اثر این نویسنده برجسته انگلیسی یعنی «خون دامن‌گیر» که خبر آن اینجا در سایت شهروندآنلاین نیز قابل پیگیری است، حقایقی چند از زندگی خالق هری پاتر را در ادامه آورده‌ایم که خواندش خالی از لطف نیست.

1. جی.کی. رولینگ 55 سال دارد. او در 31 ژوئیه 1965 در یاته، گلاسترشر انگستان به دنیا آمده است. نام اصلی او «جوآن رولینگ» است. پدر و مادر جوآن، همدیگر را در یک ایستگاه قطار دیده بودند. جوآن بعدها از این ملاقات، در یکی از کتاب‌های هری پاتر به عنوان دروازه ورود به کتاب دنیای جادوگری استفاده کرد.

2. رولینگ همیشه می‌گوید که زندگی‌اش در نوجوانی بسیار و سخت و ناخوشایند بوده است. او با پدرش رابطه‌ صمیمی‌ای نداشته و مادرش هم به بیماری توبروز اسکلروزیس مبتلا بوده است. مادر او در حدود 6 ماه بعد از شروع نوشتن سری کتاب‌های هری پاتر، درگذشت. رولینگ هیچ‌وقت به مادرش نگفته بود که کتاب می‌نویسد.

3. رولینگ در کودکی داستان‌های فانتزی می‌نوشت و برای خواهرش دیان که فقط دو سال از او کوچک‌تر بود، می‌خواند. او هنگامی که در حال نگارش سری کتاب‌های هری پاتر بود، شخصیت «هرماینی گرنجر» را از روی 11 سالگی خودش، برداشت کرد.

4. رولینگ زمانی که نخستین کتاب هری پاتر را نوشت، آن را با نام «جوان رولینگ» امضا کرد، اما انتشارات بلومزبری، که ناشر کتاب‌های هری پاتر است، پیش از انتشار آن، عقیده داشت که اکثر خوانندگان این کتاب پسران جوان هستند و ممکن است کتابی که نویسنده‌ی آن یک زن باشد را، نخرند. به همین دلیل، رولینگ پیشنهاد کرد که به جای این‌که کتاب با نام کاملش چاپ شود، آن را با دو حرف کوتاه، امضاء کند. از آن‌جایی که جوآن رولینگ، نام میانی نداشت مجبور شد حرف «ک» را انتخاب کند. «ک» حرف اول نام «کاتلین» مادربزرگ پدری‌اش است.

5. ایده‌ داستان و نحوه‌ نگارش هری پاتر در سال 1990 و در طول تاخیر چهار ساعته‌ یک قطار، به طور کامل در ذهن رولینگ نقش بست. او بعد از رسیدن به مقصد، بلافاصله نوشتن را شروع کرد. او در زمان نوشتن نخستین کتاب هری پاتر، به همراه دخترش، در خانه‌ خواهرش اقامت داشتند. رولینگ در آن زمان، درآمد ثابتی نداشت و به سختی زندگی می‌کرد.

6. رولینگ بسیاری از شخصیت‌ها و کاراکترهای داستان هری پاتر را بر اساس زندگی شخصی خودش ساخته است. مثلاً او شخصیت «آلبوس دامبلدور» از روی کاراکتر یکی از دوستانش الهام گرفته است.

7. رولینگ سری داستان‌های هری پاتر را به 12 انتشارات ارسال کرده بود و همه‌ آن‌ها داستانش را رد کردند. در نهایت انتشارات بلومزبری پذیرفت که کتاب او را چاپ کند. مبلغی که به عنوان پیش پرداخت این کتاب به رولینگ داده شد، فقط 1500 پوند بود! آن زمان مدیران بلومزبری به رولینگ پیشنهاد کردند به سراغ یک شغل روزمزد برود، چرا که پول زیادی در نوشتن کتاب برای کودکان وجود ندارد!

8. نخستین کتاب هری پاتر در سال 1995 تمام شد. نسخه‌ کامل این داستان روی یک ماشین تحریر دستی قدیمی تایپ شده بود. رولینگ در زمانی که هری پاتر را می‌نوشت مشغول کار در یک کافه‌‌ بود. او بعدها گفته بود که کار در کافه برای او مناسب بوده، چون می‌توانسته کودکش را آنجا بخواباند!

9. زمانی که رولینگ نوشتن کتاب را شروع کرد درآمدی نداشت، اما در سال 2004، او نخستین کسی بود که توانسته بود از طریق نوشتن کتاب، میلیاردر شود!

10. ج.کی. رولینگ بعد از رسیدن به ثروت، در سال 2005 موسسه‌ خیریه‌ای به نام «لوموس» را تأسیس کرد. برنامه‌ این موسسه برای کمک به زنان و مادران بی‌بضاعت و کودکان ناتوان در سراسر جهان است.

11. یکی از خواسته‌های رولینگ برای تهیه‌ فیلم‌های هری پاتر در زمان عقد قرارداد، این بود که فیلم‌برداری این فیلم‌ها فقط در انگلیس و با بازیگرانی کاملاً انگلیسی پیش برود.

12. جی.کی. رولینگ در سال 2012، مبلغی در حدود 160 میلیون دلار را با عنوان کمک مالی خیرخواهانه به موسسات خیریه پرداخت کرد که باعث حذف نام او از فهرست میلیاردرها شد!

13. اگرچه نام جی.کی رولینگ با هری پاتر شناخته و عجین شده است، اما او یک کتاب داستانی مخصوص بزرگسالان را نیز در سال 2012 به رشته‌ تحریر درآورد که سال 2015 یک مینی‌سریال از روی آن ساخته شد.

14. جی.کی. رولینگ نخستین نفری به شمار می‌رود که به صورت متوالی، سه بار جایزه ادبی اسمارتیز را دریافت کرده است.

15. رولینگ، در دوره‌ای پس از عدم موفقیت در یافتن یک شغل مناسب بعد از دیدن چندین آگهی تبلیغاتی، برای تدریس زبان انگلیسی به پرتغال نقل مکان کرد.

16. ج.کی. رولینگ برای خرید لباس عروسی ازدواج دومش به صورت کاملاً ناشناس در انظار ظاهر شد، چرا که نمی‌خواست شناخته شود!

17. رولینگ به‌قدری به کتاب‌ها و شخصیت نویسنده انگلیسی «جسیکا میتفورد» علاقه‌مند است که دخترش را هم به نام او نام‌گذاری کرد.

18. شایع است که رولینگ بعد از خرید چند گوشواره‌ گران‌قیمت، دچار احساس گناه شده و مبلغی به همان مقدار را به حساب یک موسسه خیریه واریز می‌کند.

19. موجودات دمنتور (نگهبانان مخوف و ترسناک قلعه آزکابان در داستان‌های هری پاتر) بر اساس تجربه‌ رولینگ از افسردگی و خودکشی، خلق شده‌اند.

20. ورزش مورد علاقه جی. کی. رولینگ، بسکتبال است.

برگردان از thefactsite

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.