تحقیقات: تزریق همزمان واکسن آنفلوآنزا و کووید-19 ایمن است

در آزمایش واکسیناسیونِ توأمان آنفلوآنزا و کووید-19 فقط عوارض جانبی خفیف تا متوسط گزارش شد

نخستین آزمایش بالینی برای بررسی تجویز همزمان واکسن‌ها در یک نوبت، نشان داد تزریق واکسن آنفلوآنزا همزمان با واکسن‌های فایزر یا آسترازنکا ایمن است.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: بر اساس نخستین آزمایش بالینی که برای بررسی تجویز همزمان تزریق‌ واکسن‌ها در یک نوبت انجام شده است، تزریق واکسن آنفلوآنزا همزمان با واکسن‌های فایزر یا آسترازنکا ایمن است و خطری ندارد.

این مطالعه دریافت برخی از افراد با ترکیب آنفلوآنزا و واکسن کووید عوارض جانبی بیشتری داشتند که عمدتا خفیف تا متوسط ​​بود. شایع‌ترین عوارض جانبی شامل درد در محل تزریق، خستگی، سردرد یا درد عضلانی بود.

آزمایش خونِ داوطلبان شرکت‌کننده در این تحقیق نشان داد وقتی واکسن‌های آنفلوآنزا یا کووید یکی پس از دیگری در بازوهای مختلف تزریق می‌شود، هیچ تأثیر منفی بر پاسخ‌های ایمنی آنها به وجود نمی‌آید، اگرچه به نظر می‌رسد یکی از واکسن‌های آنفلوآنزا (FluBlok از شرکت Sanofi)، هنگامی که در کنار واکسن فایزر استفاده می‌شود، قوی‌تر است.

محققان مطالعه «ترکیب واکسیناسیون آنفلوآنزا و کووید- 19»(ComFluCov)  گفتند یافته‌ها از توصیه‌های اخیر کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی (JCVI) برای ارایه تقویت‌کننده‌های کووید در کنار واکسن آنفلوآنزا در پاییز و زمستان حمایت می‌کند. توصیه JCVI  در میان نگرانی‌هایی مطرح می‌شود که آنفلوآنزای فصلی پیش‌رو ممکن است بدتر از سال‌های اخیر باشد، زیرا مصونیت افراد در برابر آن کاهش یافته است.

بر اساس نخستین آزمایش بالینی که برای بررسی تجویز همزمان تزریق‌ واکسن‌ها در یک نوبت انجام شده است، تزریق واکسن آنفلوآنزا همزمان با واکسن‌های فایزر و آسترازنکا ایمن است و خطری ندارد.

خانم دکتر راجکا لازاروس، دانشمند ارشد این تحقیق و مشاور بیماری‌های عفونی و میکروبیولوژی در بیمارستان‌های دانشگاه Bristol و Weston NHS  Foundation Trust، گفت نتایج اولیه که هنوز بررسی نشده است «گامی واقعا مثبت» است به این معنی که قرارهای کمتری برای افراد واجد شرایط دوز تقویت‌کننده و واکسن آنفلوآنزا در نظر گرفته می‌شود.

این آزمایش که در 12 مرکز NHS در انگلستان و ولز انجام شد، عوارض جانبی و پاسخ‌های ایمنی  679 نفر را بررسی کرد؛ افرادی که دومین دوز واکسن فایزر یا آسترازنکا در یک بازویشان تزریق شد و به‌ دنبال آن یکی دیگر از سه واکسن آنفلوآنزا در بازوی دیگر.

داوطلبان به دو گروه سنی زیر 65 سال و 65 ساله و بالاتر تقسیم شدند. در نخستین قرار ملاقات، آنان یا یک واکسن کووید و یک واکسن آنفلوآنزا دریافت کردند یا یک واکسن کووید و یک پلاسبو (دارونما). گروه مسن‌تر واکسن آنفلوآنزای  FluAd ساخته شرکت  Seqirus در انگلستان را دریافت کردند و گروه جوان واکسن آنفلوآنزای  Flublok از شرکت  Sanofi  یا Flucelvax  از شرکت Seqirus .

حول و حوش هفت هفته بعد، حدود سه‌چهارم داوطلبان حداقل یک عارضه جانبی سیستمیک مانند خستگی گزارش کردند، صرف‌نظر از اینکه واکسن کووید را به تنهایی یا در ترکیب با آنفلوآنزا تزریق کرده‌اند. از جمله گزارش‌های نادر واکنش‌های شدید، یک نفر بود که با سردرد در بیمارستان بستری شد.

هنگامی که در پایان تحقیق از آنان سوال شد، 97درصد از داوطلبان گفتند که مایلند در آینده دو واکسن را در یک نوبت همزمان تزریق کنند. دکتر لازاروس گفت دریافت بیش از یک واکسن در یک زمان، به‌ویژه در کودکی و مسافرت‌های خارجی معمول است. نتایج این تحقیق برای مجله پزشکی «لنست» (Lancet) ارسال شده است.

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.