تلفات غیرعادی فک‌های خزری

کشف ۱۴ لاشه در ۱۰ روز

لاشه ۱۴ فوک خزری که هیچ نشانی از ضربه و گیرکردن در تورهای صیادی بر آنها وجود نداشت، طی ۱۰ روز گذشته در سواحل خزر در ایران کشف شد.

شهروند آنلاین: خبر مرگ ۱۴ قلاده فک خزری در سال‌جاری را مدیرکل محیط‌زیست مازندران دیروز اعلام و از آن با عنوان «تلفات غیرعادی» یاد کرده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی گفت: «از ابتدای سال‌جاری شاهد تلفات غیرعادی فک‌ها در سواحل دریای خزر در استان مازندران هستیم که تاکنون تعداد آنها به چهارده قلاده رسیده است.»

او افزود: «تلفات فوک‌های خزری در شرایطی اتفاق افتاد که متوسط تلفات در سال‌های گذشته سه تا چهار قلاده و عمدتا ناشی از صدمات فیزیکی و گرفتارشدن در تورهای صیادی بوده است.»
ابراهیمی کارنامی گفت: «از طریق سازمان حفاظت محیط‌زیست، در حال بررسی اطلاعات از میزان و علل مرگ‌ومیر فک خزری در دیگر کشورهای واقع در سواحل شمالی و شرقی دریای خزر هستیم.»
او همچنین افزود که با هماهنگی انجام‌شده با معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، قرار شد تیمی متشکل از متخصصین سازمانی برای بررسی و اظهارنظر در خصوص علت تلفات و ارایه راهکارهای اجرایی در کنترل تلفات به منطقه اعزام شوند.

به‌ گفته امیر صیاد شیرازی مدیر مرکز حفاظت فوک خزری در ایران، احتمال اصلی آن است که فوک‌های تلف‌شده به‌ دلیل امواج ناشی از انفجارهای اخیر در مانور نظامی مشترک آذربایجان و پاکستان و ترکیه در آب، جان خود را از دست داده‌اند، چون همه آنها به‌ صورت ناگهانی تلف شده‌اند و نشانی از ضعف جسمانی ناشی از بیماری یا ضرب‌دیدگی و رد تورهای صیادی نداشتند.

مدیر مرکز حفاظت از فوک خزری تأکید کرد: «هم‌اکنون نمی‌توان با قطعیت از تأثیر مانور نظامی اخیر در خزر در مرگ فوک‌های خزری سخن گفت؛ چون موضوع بیماری نیز درنظر است و چون لاشه‌های رسیده به سواحل ایران امکان بررسی میکروبی ندارند، در انتظار لاشه‌های تازه‌تر هستیم تا مشخص شود آیا فوک‌ها به‌ دلیل بیماری‌هایی همچون شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تلف شده‌اند یا این احتمال منتفی است و مانور نظامی عامل مرگ آنها بوده است؟ با این حال چون فصل کوچ پرندگان مهاجر هنوز به‌ صورت جدی آغاز نشده است، شاید احتمال ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آنها منتفی باشد، چون هیچ نشانی از نحیف‌شدن فوک‌های تلف‌شده به‌ دلیل بیماری نیز در لاشه آنها مشاهده نشده است. با این حال تا زمان بررسی دقیق نمی‌توان با صراحت در مورد دلیل اصلی مرگ فوک‌های خزر سخن گفت.»

فک خزری به عنوان یکی از کوچک‌ترین اعضای خانواده فک‌های دنیا در سال‌های اخیر با کاهش شدید جمعیت مواجه شده و در آخرین رده‌بندی جانوران در خطر نابودی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) به عنوان یک گونه در خطر انقراض جهانی معرفی شده است.

جمعیت این گونه که زمانی بیش از یک‌میلیون قلاده بود، طی سه دهه اخیر به خاطر شکار بی‌رویه صیادان کشورهای حاشیه شمالی دریای خزر به شدت کاهش یافت و به کمتر از یکصد هزار قلاده رسید، ولی مرگ ناشناخته و مبهم آن هم ۱۴ قلاده آن هم در نیمه یک‌سال تاکنون گزارش نشده بود.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.