قرص ضد کرونا از راه رسید!

شرکت داروسازی «مرک»: قرص ضد ویروسی کووید بستری‌شدن و مرگ را به نصف می‌رساند

نخستین نتایج تحقیقات آزمایشگاهی درباره قرص ضد ویروس «مولنوپیراویر» نشان داده خطر بستری‌شدن در بیمارستان یا مرگ بر اثر کووید-19 را به نصف کاهش می‌دهد.

نخستین نتایج تحقیقات آزمایشگاهی درباره قرصی ضد ویروس نشان داده خطر بستری‌شدن در بیمارستان یا مرگ بر اثر کووید-19 را به نصف کاهش می‌دهد. در این آزمایش‌ها، قرص «مولنوپیراویر» روزی دو بار به مبتلایان کرونا داده شده است.

شرکت داروسازی آمریکایی «مرک» (Merck) گفته نتایج خوب آزمایش ناظران بیرونی را بر آن داشت که خواستار پایان زودهنگام این آزمایش شوند. این شرکت داروسازی می‌خواهد تا دوهفته آینده از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مجوز اضطراری درخواست کند.

آنتونی فائوچی، مشاور ارشد درمانی رئیس‌جمهوری آمریکا و مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، گفته این نتیجه خبر خوبی است، اما تأکید کرده تا وقتی این دارو تصویب نشده باید محتاط بود.

نخستین درمان خوراکی

در صورتی که «مولنوپیراویر» از سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا مجوز بگیرد، نخستین داروی ضد ویروس خوراکی برای مقابله با کووید-۱۹ خواهد بود.

این قرص ابتدا برای درمان بیماری آنفلوآنزا تولید شده بود و طراحی آن به شکلی است که با دستکاری در کدهای ژنتیکی ویروس، مانع انتشار آن در بدن بیمار می‌شود.

نتیجه آزمایش روی ۷۷۵ بیمار نشان داده است ۷.۳درصد کسانی که از این دارو استفاده کردند، در بیمارستان بستری شدند. ۱۴.۱درصد از کسانی که دارونما مصرف کردند، در بیمارستان بستری شدند. ۸ نفر از مبتلایانی که دارونما مصرف کردند، کمی بعد فوت کردند، اما در میان مبتلایانی که قرص «مولنوپیراویر» مصرف کردند، تلفاتی نبوده است.

شرکت «مرک» نتایج این آزمایش را در بیانیه‌ای منتشر کرده و هنوز متخصصان دیگر آن را بررسی نکرده‌اند.

پروتیین ویروس هدف اغلب واکسن‌های کروناست، اما این قرص آنزیم‌هایی را نشانه می‌گیرد که ویروس برای تکثیر خود استفاده می‌کند. شرکت داروسازی «مرک» گفته این قرص باید در برابر گونه‌های جهش‌یافته کووید-19 هم موثر باشد.

داریا هزودا، معاون شرکت «مرک» به شبکه خبری «بی‌بی‌سی» گفته این دارو برای کسانی که واکسینه نشده‌اند یا به ایمنی حاصل از واکسن واکنش مناسبی نشان نمی‌دهند، اهمیت بسیاری خواهد داشت.

نتایج آزمایش نشان داده برای موثربودن، این قرص باید به سرعت بعد از نخستین عوارض بیماری کرونا مصرف شود.

تلاش‌های دیگر

داروسازی «مرک» نخستین شرکتی است که نتیجه آزمایش خود را درباره قرص کووید-۱۹ اعلام کرده، اما شرکت‌های داروسازی دیگری هم درباره داروهای مشابه‌ تحقیق می‌کنند.

شرکت فایزر به تازگی مرحله آخر آزمایش دو قرص ضد ویروس را آغاز کرده است. شرکت سوییسی «روشه» هم درباره دارویی مشابه تحقیق می‌کند.

شرکت «مرک» گفته تا پایان سال ۲۰۲۱ از این قرص به اندازه کافی برای دوره درمانی ۱۰میلیون نفر تولید خواهد کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.