تولید ۴۳۰هزار خودرو در نیمه نخست ۱۴۰۰

آیا به تولید ۳ میلیون دستگاه انواع خودرو در سال خواهیم رسید؟

آمارهای منتشرشده سامانه کدال حاکی از سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در نیمه نخست امسال است.

«تولید خودرو به سه‌میلیون دستگاه در سال خواهد رسید»؛ این وعده رضا فاطمی‌امین، وزیر پیشنهادی صنعت است. او در برنامه‌ای که به مجلس ارایه داده بود، گفته بود: «اگر وزیر شوم، تولید خودرو را تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۳ میلیون دستگاه می‌رسانم؛ این سیاستی است که از ۱۰سال قبل اعلام شده که ۲ میلیون دستگاه برای تأمین بازار داخل و یک‌میلیون نیز برای صادرات به خارج از کشور است.»

امسال اما مهم‌ترین برنامه‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی برای تولید یک‌میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت است. با توجه به تولید ۹۸۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع سواری و وانت در سال ۹۹، رشد ۲۱.۹درصدی در این بخش پیش‌بینی شده است.

در عین حال بررسی آمارهای منتشرشده سامانه کدال حاکی از تولید ۴۲۹ هزار و ۴۱۴ دستگاه خودرو توسط سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در نیمه نخست امسال است.

بررسی آمارهای منتشرشده سامانه کدال حاکی از تولید ۴۲۹ هزار و ۴۱۴ دستگاه خودرو توسط سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در نیمه نخست امسال است

 این میزان تولید در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل (تولید ۴۲۵ هزار و ۶۹۵ دستگاه خودرو) رشد ناچیز ۸۷ صدم درصدی نشان می‌دهد.

برپایه این گزارش، در ۶ ماهه نخست امسال گروه صنعتی ایران‌خودرو موفق به تولید ۲۰۵ هزار و ۹۳۴ دستگاه خودرو شد و عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور را از آن خود کرد.

این گروه صنعتی توانست در این مدت ۱۳۵ هزار و ۵۸۷ دستگاه در گروه پژو، ۲۵ هزار و ۷۳۸ دستگاه در گروه سمند، ۲۵ هزار و ۶۲۶ دستگاه دنا، ۱۴ هزار و ۱۳۰ دستگاه رانا، ۲‌هزار و ۶۸۹ دستگاه هایما، ۲‌هزار و ۶۱ دستگاه تارا و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کند.

برپایه این گزارش، جمع تولیدات این خودروساز در ۶ ماهه ابتدایی امسال در هم‌سنجی با پارسال (۲۱۱هزار و ۶۵۰ دستگاه) ۲.۷درصد کاهش داشته است.

آبی‌پوشان جاده مخصوص در شهریورماه امسال ۳۵ هزار و ۹۷۸ دستگاه خودرو تولید کردند.

رشد نیم درصدی تولیدات سایپا/ صادرات بیش از ۱۱۰۰ دستگاه خودرو

برپایه آمارهای سامانه کدال، در این مدت گروه سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور موفق به تولید ۱۶۵ هزار و ۴۶۳ دستگاه خودرو شد که شامل ۱۴۳ هزار و ۴۹۳ دستگاه خودرو در خانواده تیبا، ۱۰ ‌هزار و ۹۵۲ دستگاه سایپا ۱۵۱ (وانت پراید)، ۹ هزار و ۷۳۳ دستگاه شاهین، ۱۳۰ دستگاه آریو و همچنین ۱۹۵ دستگاه خودروی صادراتی کامل (CBU) و ۹۶۰ دستگاه اس. کی. دی (SKD یا قطعات نیمه‌کامل) بود.

این میزان تولید در مقایسه با ۶ ماهه نخست ۹۹ (تولید ۱۶۴ هزار و ۵۸۶ دستگاه خودرو) رشد ناچیز ۵۳ صدم درصدی نشان می‌دهد.

نارنجی‌پوشان جاده مخصوص در شهریورماه امسال ۳۳ هزار و ۷۹۴ دستگاه خودرو تولید کرد.

رشد ۱۷.۳درصدی تولیدات پارس‌خودرو

تا پایان شهریورماه امسال همچنین پارس‌خودرویی‌ها موفق به تولید ۵۸ هزار و ۱۷ دستگاه خودرو شامل ۳۱‌هزار و ۵۵۱ دستگاه در گروه کوئیک (کیو ۲۰۰)، ۱۴ ‌هزار و ۹۱۶ دستگاه کوئیک معمولی، ۱۱‌هزار و ۵۳ دستگاه در گروه ساینا (اس۲۰۰) و ۴۹۷ دستگاه در گروه برلیانس شدند. این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ رشد ۱۷.۳درصدی نشان می‌دهد.

جمع تولیدات این خودروساز در شهریورماه امسال ۱۴‌هزار و ۲۵۰ دستگاه به ثبت رسید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.