چالش هزینه‌کرد یک میلیارد دلار

گزارش شهروندآنلاین از بودجه ارزی که قرار بود صرف مقابله با کرونا شود

پولی که با موافقت رهبری از صندوق توسعه ملی برای بهبود شرایط در اختیار دولت قرار گرفت تا در این روزهای سخت کرونایی بخشی از مشکلات بهداشت و درمان را حل کند، هنوز به دست مسئولان وزارت بهداشت نرسیده است. این درحالی است که پزشکان، پرستاران و به‌طورکلی کادر درمانی، مدت‌هاست از پرداخت‌نشدن حقوق و مطالبات‌شان گلایه دارند.

پولی که با موافقت رهبری از صندوق توسعه ملی برای بهبود شرایط در اختیار دولت قرار گرفت تا در این روزهای سخت کرونایی بخشی از مشکلات بهداشت و درمان را حل کند، هنوز  به صورت کامل به دست مسئولان وزارت بهداشت نرسیده است. این درحالی است که پزشکان، پرستاران و به‌طورکلی کادر درمانی، مدت‌هاست از پرداخت‌نشدن حقوق و مطالبات‌شان گلایه دارند.
آن‌طور که سعید نمکی وزیر بهداشت می‌گوید، فقط بخشی از این رقم، در اختیار وزارتخانه متبوعش قرار گرفته است. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم می‌گوید، چیزی در حدود ٢٧‌درصد از یک‌میلیارد دلار در اختیار بخش بهداشت و درمان کشور قرار گرفته است.
حسینعلی شهریاری درهمین خصوص از ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خبر داده که در آن علت تخصیص‌نیافتن یک‌میلیارد دلار صندوق توسعه ملی و نیز دلیل کوتاهی دستگاه‌های دولتی در کمک به بخش بهداشت و درمان را جویا شده. نامه‌ای که به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با گذشت یک‌ماه، هنوز پاسخی از سوی دولتی‌ها به آن داده نشده است.
از همان روزهای نخست ورود کرونا به ایران و همزمان با موج اول این بیماری نیاز مجموعه بهداشت و درمان کشور به حمایت‌های مالی و تخصیص منابع برای مبارزه با این ویروس مشخص بود. همین هم شد تا درنهایت دولت در اواسط فروردین‌ماه با مجوز رهبری امکان برداشت یک‌میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را برای مقابله با کرونا به دست آورد. عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که این مبلغ برای پشتیبانی از هزینه‌های عمدتا درمانی مبارزه با کرونا اختصاص یافته است. البته همان روزها برخی صاحبنظران درباره چگونگی اختصاص این منابع و بر مشخص‌شدن محل هزینه‌کرد آنها سوالاتی را مطرح کردند، تا جایی که الیاس نادران یکی از نمایندگان مجلس در این‌باره گفت: «مجوز برداشت یک‌میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای جبران هزینه‌های کرونایی مردم صادر شده، آقایان دولت بدانند که باید ریزحساب این هزینه‌ها را به مجلس یازدهم بفرستند.» حدود یک‌ماه بعد هم رئیس سازمان برنامه و بودجه از واریز نخستین بخش از این مبلغ به حساب خزانه خبر داد و گفت: «از وزیر بهداشت دعوت کرده‌ام تا برای تعیین اولویت‌های تخصیص این کمک مالی در جلسه سازمان برنامه و بودجه شرکت کنند.»
اما حالا با گذشت ماه‌ها، وزیر بهداشت می‌گوید پرسنل درمانی بیش از ٧ماه است مطالبات‌شان را دریافت نکرده‌اند. آن‌طور که از صحبت‌های نمکی مشخص است، ظاهرا وضع تجهیزات و دارو هم چندان تعریفی ندارد. تخصیص‌نیافتن منابع کار او و همکارانش را سخت‌تر از قبل کرده است، آن‌هم در روزهایی که بیم تلاقی آنفلوآنزا و کرونا بیش از پیش بدنه بهداشت و درمان کشور را نگران کرده است.

 

شهریاری:تنها 27‌درصد از یک‌میلیارد دلار در اختیار بخش بهداشت و درمان قرار گرفته است
وضعیت قرمز است، مجوزی برای برداشت مجدد از صندوق توسعه ملی

براساس آمار و اسناد منتشرشده، کشورهای توسعه‌یافته منابع قابل توجهی را به مهار ویروس کرونا اختصاص داده‌اند. در آلمان و فرانسه چیزی درحدود ٣٠‌میلیارد یورو به صورت مستقیم در اختیار بخش درمان و بهداشت قرار گرفته است. انگلیس و ایتالیا هم تقریبا به همین میزان برای تقویت بخش درمانی هزینه کرده‌اند.
این درحالی است که درکشور ما با وجود شیوع گسترده کرونا هنوز یک‌میلیارد دلار توافق‌شده هم در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است. محمدحسین قربانی، مشاور وزیر بهداشت معتقد است دولت بخش قابل توجهی از این مبلغ را برای پرداخت بیمه‌های بیکاری و وام‌های بلندمدت استفاده کرده است. او در توضیح بیشتر به «شهروند» می‌گوید: «ما همزمان با دو بحران کرونا و تحریم مواجه هستیم. جا‌به‌جایی پول به سختی انجام می‌شود. در واقع دست دولت بسته است. مشکلات اقتصادی هم مزید بر علت شد.»
رئیس ستاد مقابله با کرونا استان گیلان از نزدیک در جریان مشکلات کادر درمانی است. او از پرستاران و بهیارانی می‌گوید که بیش از ٦ماه است حداقل دستمزد و مطالبات‌شان را هم دریافت نکرده‌اند. به گفته قربانی، قرار بر این بوده که این مبلغ برداشت‌شده از صندوق توسعه ملی برای رفع همین مشکلات هزینه شود، اما مشکلات ریز و درشت دولت مانع شده است. با این حال، قربانی نماینده پیشین مجلس می‌گوید نیاز بخش بهداشت و درمان به منابع مالی جدی است: «آینده این بیماری برای همه دنیا مبهم است. اینکه، این بیماری به کدام سمت می‌رود، برای کسی روشن نیست. آمار ابتلا و قربانیان در همه جا رو به فزونی گذاشته. در این شرایط باید دولت و مجلس به دنبال راهکاری برای کمک به حوزه بهداشت و درمان باشند. این بیماری شوخی ندارد و اوضاع هم اصلا خوب نیست. شرایط قرمز است، حتی اگر لازم باشد، باید مجوز برداشت دوباره از صندوق توسعه ملی را  از رهبری درخواست کرد.»

قربانی:ما همزمان با دو بحران کرونا و تحریم مواجه هستیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.