مالیات بر مغزهای خالی!

فردا روزجهانی جهانگردی است و مسئولان ایران معتقدند «حرکت خوبی را در زمینه گردشگری شاهد هستیم.»

شهرام شهیدی

فردا روزجهانی جهانگردی است و مسئولان ایران معتقدند «حرکت خوبی را در زمینه گردشگری شاهد هستیم.»

پرسش ریاضی: اصلانی از اعضای هیأت‌مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار گفت: «حقوق ماهانه یک کارگر در کمتر از ۱۰روز تمام می‌شود. سهم گردشگری او را با رسم نمودار مشخص کنید.»

راهکار علم اقتصاد برای رونق گردشگری: همان‌طور که قرار شده از خانه‌های خالی مالیات بگیرند، بهتر است از اتوبوس‌های خالی و هواپیماهای خالی هم مالیات گرفته شود. این‌طوری ایرلاین‌ها به‌زور می‌روند دنبال گردشگر و به قول امروزی‌ها با کتک هم شده گردشگرزایی می‌کنند.»

تکذیبیه: بدین وسیله ما هتل‌های خالی هرگونه قرابت و هم‌خونی با خانه‌های خالی را تکذیب می‌کنیم. بالاغیرتا از ما چیزی نگیرید.

یک رویای فلسفی: کاش می‌شد از مغزهای خالی هم مالیات گرفت! از نفت بی‌نیاز می‌شدیم.

نظریه‎ علم اقتصاد نو: با تأسی از راهکار فلسفی باید از آن گردشگرانی که به ایران سفر نمی‌کنند، مالیات بگیریم تا مجبور شوند حتی علیرغم میل باطنی‌شان به ایران سفر کنند.

وزیر سابق بهداشت: این راهکار هوشمندانه وزیر سابق بهداشت که گفت بهتر است خودمان بمالیم قابل تعمیم به صنعت گردشگری هم هست. برای همین هم چند‌سال پیش، آن کارشناس متخصص صداوسیما در برنامه تلویزیونی گفت بهتر است گردشگری را از خانه خودمان شروع کنیم. فقط من مانده‌ام آن کارگر عزیزی که یک اتاق در این کشور دارد و حقوق ماهانه‌اش (اگر تازه سر وقت پرداخت کنند) در کمتر از 10روز تمام می‌شود، چطور حتی در خانه‌اش گردشگری کند؟

علم فیزیک چه می‌گوید: یک مهندس راهی پیدا خواهد کرد یا راهی خواهد ساخت. اگر وسع یک کارگر نمی‌رسد برود گردشگری، می‌توانیم گردشگری را به خانه او بیاوریم. یعنی تور بگذاریم برای گردشگرانی که عاشق معما و هیجان هستند و آنها را به خانه‌های کارگران ببریم تا هم با فقر آشنا شوند و هم رمز و راز زیستن در شرایط سخت را تماشا کنند.

سرانجام دوخط موازی: الان شرایط جوری شده که شما نشسته‌ای در خانه می‌بینی در ضدسرقت خانه‌تان را منفجر کردند و دزدانی با نقاب وارد شدند. اگر نیمه پر لیوان را ببینید، باید فکر کنید این دزدان عزیز گردشگر هستند و برای گردشگری و برداشت از این سفر گردشی وارد خانه شما شده‌اند.

راهکار گردشگری خیابانی: این روش قبلا در سطح شهر برگزار می‌شد و جیب‌بران با گردشگری از جیب شما همه پولی را که برای مصارف دیگر در جیب‌تان نگه داشته بودید، برمی‌دارند و می‌روند.

راهکار علم و ادب: باید از نویسنده و به‌ویژه طنزنویسی که در مورد مزایای گردشگری چیزی ننویسد، مالیات گرفت. یعنی با طنزنویسی که تمارض می‌کند، باید مثل خانه‌های خالی برخورد کرد.

گردشگری سیاسی: ما این صنعت را در همه حوزه‌ها اشاعه داده‌ایم. برای همین هم تعدادی گردشگر را به مجلس فرستاده‌ایم. تعدادی گردشگر دیگر را هم قرار است بین اداره‌های دولتی توزیع کنیم.

داروی گردشگری یا گردشگری دارویی: همین که شما برای پیداکردن یک دارو باید کل داروخانه‌های شهر را زیر پا بگذاری، یعنی به افزایش آمار سفرهای درون‌شهری کمک کرده‌ای و در واقع شما الان یک گردشگر دارویی هستی.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.