قرص بخوريد، از كرونا نميريد!

شرکت داروسازی «مِرک»، اولین قرص ضدویروس را برای درمان کرونا تولید کرده است که خطر مرگ در اثر این بیماری را تا ۵۰درصد کاهش خواهد داد

این روزها در محافل پزشکی، صحبت از موفقیت و پیشرفت بزرگی در زمینه مبارزه با بیماری کرونا است. شرکت داروسازی «مِرک»، در حال تولید یک قرص ضدویروس خوراکی برای درمان کرونا است. به گفته تولیدکنندگان، این داروی ضدویروس خطر بستری شدن و مرگ در اثر کرونا را تا ۵۰درصد کاهش خواهد داد.

در صورت گرفتن تأییدیه، این قرص به نام «مول نوپیراویر» اولین داروی ضدویروس خوراکی در بازار خواهد بود. شرکت‌های «فایزر» و «روش» نیز در حال مطالعه برای تولید قرص‌های ضدویروس هستند. در حال حاضر فقط از ترکیبات آنتی‌بادی‌ که به صورت وریدی تزریق می‌شوند برای درمان کرونا استفاده می‌شود. تست بالینی داروی تولید مِرک روی ۷۷۵ بیمار صورت گرفت. نتایج نشان داد که ۲۹ روز پس از دریافت قرص، که هر ۱۲ساعت و به مدت پنج روز انجام گرفت، نشان داد که مصرف‌کنندگان این دارو، به نسبت افرادی که از دارونما استفاده کرده بودند، تا ۵۰درصد کمتر در معرض بستری شدن و یا مرگ در اثر کرونا بودند. تحقیقات همچنین نشان داد که این قرص در برابر تمام سویه‌های ویروس کرونا، از جمله سویه‌ی مرگ‌بار دلتا، مقاوم است. شرکت مرک به دنبال دریافت مجوز اضطراری برای تولید و مصرف این دارو در آمریکا و جهان است. اما مشخص نیست که چه مدت زمان طول می‌کشد تا FDA این دارو را تأیید کند. مرک اطلاعات چندانی در مورد عوارض جانبی دارو منتشر نکرده است، اما از مردان و زنانی که در تست بالینی این دارو شرکت کرده بودند خواسته شده بود تا از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنند.
شرکت مرک در نظر دارد تا پایان سال ۱۰میلیون دوز مورد نیاز برای هر دوره درمانی را تهیه کرده و طبق قرارداد با دولت آمریکا قرار است ۱/۷میلیون دوز مورد نیاز برای هر دوره درمانی را تأمین کند که قیمت دوزهای مورد نیاز برای هر دوره درمانی ۷۰۰دلار خواهد بود. به دنبال این خبر، قیمت سهام شرکت مرک در بازار بورس، از سهام شرکت‌های واکسن‌سازی نظیر فایزر بایون تک و مدرنا پیشی گرفت.

مترجم: مهرناز الماسی
منبع: Reuters

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.