6 صیاد در پنجه «شاهین»

طوفان حاره‌ای قربانی گرفت؛ امدادگران همچنان در آماده باش

هشدارهای آخر هفته سازمان هواشناسی درخصوص وقوع طوفان حاره‌ای در جنوب کشور سرانجام با شروع بارش‌های شدید در نقاط صفر مرزی ایران و پاکستان در روستاهای بریس، گواتر و پسابندر از توابع دشتیاری در سیستان‌وبلوچستان آغاز شد. دریای مواج و وحشی در این منطقه در کنار خسارتی که به تاسیسات تفرجگاه‌های ساحلی زد، دو دستگاه لنج را هم درهم‌کوبید و جان 6 صیاد را گرفت، اما در استان هرمزگان طوفان آرام‌تر از نوار ساحلی عبور کرد و خوشبختانه حادثه تلخی در این منطقه به جا نگذاشت. گرچه شواهد و مدارک حکایت از عبور طوفان حاره‌ای شاهین از سواحل جنوبی کشور دارد، اما نیروهای امدادی و داوطلب جمعیت هلال‌احمر همچنان در حال آماده‌باش هستند.

دریا مواج بود و بادهای شدید می‌وزید. علی‌رغم اعلام هشدارهای لازم به صیادان بومی در روستاهای ساحلی استان سیستان‌وبلوچستان گویا خبر احتمال وقوع حادثه دیر به گوش گروهی از صیادان رسیده بود، یا پیش خودشان گمان کرده بودند زودتر از طوفان کار صید را انجام می‌دهند و به خانه برمی‌گردند.

به محض شروع بارش‌ها، طوفان شدید و شدیدتر شد، دریا مواج و موج‌های بزرگ و کوچک به شدت خود را به سینه صخره‌های ساحلی می‌کوبیدند. همه لنج‌ها از آب بیرون کشیده شده بودند که ناگهان خبر رسید دو صیاد همراه لنج در میانه دریا گرفتار شده‌اند. اهالی روستای پسابندر دل‌شان طاقت نیاورد. 30 تا 40 نفر از صیادان روستا سوار لنج شدند و برای نجات این دو صیاد به دل دریا زدند. دریا آرام و قرار نداشت. موج‌های وحشی به شدت دو لنج قدیمی را روی پیکر دریا می‌رقصاندند. به سختی اهالی خود را به رفقای گرفتار در میانه دریا رساندند. طوفان و بارش باران، کار بستن طناب‌ها برای یدک‌کشیدن لنج خراب‌شده را سخت کرده بود. اما بالاخره صیادها موفق شدند دو لنج را به هم وصل کنند. لنج‌ها به سمت ساحل حرکت کردند. برنده نبرد تن به تن صیادها و دریای خروشان موج‌های وحشی بود. طناب یدک‌کش پاره شد و دو لنج با چنان شدتی به ساحل سنگی بریس خوردند که جز تکه‌پاره‌های چوب‌شان چیزی روی آب باقی نماند. همه صیادها به دریا ریختند. آنها که توانش را داشتند، تا ساحل شنا کردند و خود و دیگران را نجات دادند. اما 6 صیاد هرگز برنگشتند. خبر غرق‌شدن صیادها به جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان رسید. نجاتگران جمعیت هلال‌احمر چابهار خود را به ساحل پسابندر رساندند و در ساعت‌های اولیه موفق شدند جنازه یک نفر از صیادان را از دریا بیرون بکشند، اما دریای طوفانی کار جست‌وجو را سخت کرد و تلاش برای کشف پنج جسد دیگر در منطقه همچنان ادامه دارد.

کمک از خانه‌های هلال برای مقابله با طوفان

«عبدالستار چاکرزهی» رئیس اداره جمعیت هلال‌احمر شهرستان چابهار با اشاره به تلاش شبانه‌روزی نجاتگران هلال‌احمر در منطقه دریایی روستای پسابندر می‌گوید: «وضع جوی نامساعد سرعت کار نجاتگران ما را در روز گذشته کاهش داد، اما تمامی اعضای تیم اعزامی در حال جست‌وجوی اجساد هستند.»

به گفته او به محض اعلام هشدارها از سوی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع طوفان حاره‌ای در جنوب کشور و درگیری روستاهای ساحلی این استان اعم از دهستان دشتیاری و آبادی‌های آن، روستای بریس، روستای گواتر و پسابندر در چابهار تمامی اقدامات لازم برای رویارویی با شرایط بحرانی در منطقه پیش‌بینی شد: «یکی از ظرفیت‌هایی که برای ساماندهی بحران احتمالی از آن استفاده کردیم خانه‌های هلال بودند. ما در صورت وقوع طوفان شدید با چالش بزرگ مسدودشدن راه‌های مواصلاتی در روستاهای دهستان عورکی روبه‌رو بودیم، بنابراین باید بستری را فراهم می‌کردیم که در صورت بروز حادثه بتوانیم خدمات‌دهی به مردم را دنبال کنیم. دو خانه هلال در این دهستان بزرگ را به حالت آماده‌باش درآوردیم و در هر خانه 33 امدادگر داوطلب آماده کمک‌رسانی شدند.»

 

بی‌خانمان‌ها را پناه دادیم

بعد از دهستان عورکی، نوبت به آماده‌باش نیروهای داوطلب روستای «صدیق زهی» بود. چاکرزهی می‌گوید در این بخش هم حدود 30 امدادگر به حالت آماده‌باش درآمدند. در روستای «بجار بازار» هم خانه هلال و امدادگرانش آماده‌باش بودند: «آنچه ما در این حادثه از آن می‌ترسیدیم منطقه دشتیاری و کمک‌رسانی به اهالی ساکن در این منطقه بود که 80کیلومتری با چابهار فاصله دارد. متاسفانه در یک سال گذشته با وجود اینکه دشتیاری به شهرستان تبدیل شده، شعبه هلال‌احمر ندارد. نحوه امدادرسانی به منطقه‌ای که احتمال مسدودشدن مسیرهایشان وجود داشت، دشوار بود، چون اگر راه‌ها بسته می‌شد تا دو روز امکان امداد هوایی همزمان با طوفان در منطقه وجود نداشت، بنابراین در دو نقطه نگور و با هوکلات این شهرستان نسبت به دپوی اقلام امدادی اقدام کردیم.»

در کنار تمام اقدامات و پیش‌بینی‌های لازم امدادگران و داوطلبان سیستان‌وبلوچستانی در این شرایط بی‌خانمان‌های منطقه را فراموش نکردند: «با کمک داوطلبان جهادگر منطقه قبل از وقوع طوفان تمامی بی‌خانمان‌های شهر و کارتن‌خواب‌ها را در سوله‌های بحران چابهار اسکان دادیم تا از حوادث احتمالی در امان باشند.»

 

امدادرسانی به 580 نفر

«علیرضا میربهاالدینی» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان هم از امدادرسانی به 580 نفر از مردم روستاهای ساحلی در طوفان حاره‌ای اخیر خبر می‌دهد و می‌گوید: «به محض اطلاع از وقوع این طوفان سریعا تمام روستاهای ساحلی تخلیه شدند. تا در صورت بروز حادثه خسارت جانی کمتری را شاهد باشیم.»

او همین‌طور که مشغول بازدید از مناطق طوفان‌زده در چابهار است طی گفت‌وگوی تلفنی اوضاع را شرح می‌دهد: «قبل از وقوع طوفان حاره‌ای شاهین در سیستان‌وبلوچستان، نسبت به ایجاد اردوگاه موقت برای اسکان جمعیت روستاهای ساحلی اقدام کردیم که خوشبختانه خسارت طوفان خیلی کمتر از پیش‌بینی‌های ما بود و جز دو خانواده 11 نفره کپرنشین در کنارک که نیاز به ایجاد سقف ضدآب روی کپرهایشان داشتند، خسارت دیگری در منطقه متوجه مردم نشده بود.»

 

در آماده‌باش کامل هستیم

«اکبر کیخا» معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان نیز درباره اقدامات  صورت‌گرفته در برابر طوفان حاره‌ای منطقه طی دو روز گذشته می‌گوید: « با توجه به آمادگی‌های لازم که طبق هشدارهای سازمان هواشناسی در این رابطه پیدا کردیم، خوشبختانه اقدامات خوبی برای مقابله با بحران احتمالی ناشی از طوفان صورت گرفت که از جمله آن می‌توان به شارژ انبارها، آمادگی تیم لجستیک و تشکیل تیم‌های فرعی در کنار تیم‌های شعب برای کمک‌رسانی به مردم اشاره کرد.»

به گفته او به این منظور ضمن آمادگی پنج خانه هلال در روستاهای ساحلی هفت دستگاه کامیون سنگین، هشت دستگاه وانت کمک‌فنردار و یک دستگاه بالگرد امدادی برای کمک‌رسانی در زمان بحران به مناطق مورد نظر اعزام شدند. در حال حاضر نیز تیم‌های ارزیاب جمعیت هلال‌احمر در حال سرکشی به روستاهای دورافتاده هستند تا در صورت بروز خسارت و حادثه سریعا تیم‌های امدادی به مناطق اعزام شوند.

 

عبور آرام طوفان از هرمزگان

در استان هرمزگان هم خوشبختانه طوفان حاره‌ای خسارتی به جا نگذاشت و علی‌رغم آمادگی کامل نیروهای امدادی، همه چیز به بارش‌های شدید و البته بی‌خسارت خلاصه شد. «مختار سلحشور» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان با این توضیح ادامه می‌دهد: «در استان هرمزگان هم پیرو هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع طوفان حاره‌ای در مناطق ساحلی استان که شهرستان‌های جاسک و سیریک را دربرمی‌گیرد علاوه بر نیروهای امدادگر و داوطلب جمعیت هلال‌احمر این دو شهرستان تمامی عوامل امدادی و پرسنل جمعیت هلال‌احمر استان هم در طول 48 ساعت گذشته در حال آماده‌باش بودند.»

او تجهیز انبارها، آماده‌باش تجهیزات لجستیک و تجهیزات امداد هوایی برای سرعت بخشیدن به روند امدادرسانی در صورت وقوع حادثه را از جمله اقدامات و تدابیر امدادی صورت‌گرفته در منطقه بر‌شمرد و یادآور شد: «خوشبختانه تاکنون جز یک مورد سقوط تیربرق و قطع برق در منطقه جایک که خسارتی هم به همراه نداشت، مورد خاص دیگری در منطقه گزارش نشده، اما تا دور شدن کامل این خطر از محدوده استان تمامی تیم‌های امدادی همچنان در حال آماده‌باش هستند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.