افشاگری اسناد پاندورا از آف‌شورها

بزرگ‌ترین افشاگری‌ مالی از ثروت و معاملات پنهان سران کشورهای مختلف دنیا

گروهی از روزنامه‌نگاران تحقیقی، اسنادی را منتشر کرده‌اند که حاکی از فرار مالیاتی گسترده رهبران جهان و سیاستمداران مختلف است. نزدیک به ۱۲ میلیون سند لو رفته فرار مالیاتی و ثروت‌اندوزی صدها سیاستمدار مشهور از کشورهای مختلف را فاش می‌کند. ۳۵ نفر از سران و رهبران کنونی و سابق جهان از جمله افرادی هستند که دارایی‌های پنهان‌شان افشا شده است.

شهروند آنلاین: آی سی آی جی، کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی، اسناد جدیدی از اسرار مالی ۳۵ رهبر فعلی و سابق جهان و بیش از ۳۳۰ تن از سیاست‌مداران و مقامات عالی‌رتبه منتشر کرد.

این نهاد گفت که اسناد منتشرشده، موسوم به اسناد پاندورا که با اشاره به اسناد پاناما که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، نام‌گذاری شده، بر ۱۱.۹ میلیون فایل لو رفته استوار بوده و بیش از ۶۰۰ خبرنگار در ۱۱۷ کشور دنیا در این تحقیقات جامع، همکاری داشته‌اند.

این اسناد که به اوراق یا اسناد پاندورا معروف شده‌اند، فاش می‌کنند که چندین نفر از رهبران جهان از جمله ملک عبدالله پادشاه اردن، الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر چک، برای در امان ماندن از مالیات و حسابرسی‌، اموال خود را در کدام نقاط از جهان مخفی کرده‌اند. این افشاگری شامل انبوهی از اسناد لو رفته درباره ثروت‌اندوزی و فرار مالیاتی صدها شخصیت سیاسی و سلبریتی‌های جهان است. یک گروه روزنامه‌نگاری به نام کنسرسیوم بین‌المللی خبرنگاران پژوهشگر که شامل ۶۰۰ نفر است، این اسناد را منتشر کرده که شامل فرار مالیاتی ۳۵ رهبر کنونی و سابق جهان است. این اسناد گوشه‌هایی از قراردادهای محرمانه، فرار مالیاتی و ثروت پنهان بیش از ۳۳۰ سیاستمدار و مقام سیاسی کنونی یا قبلی جهان از ۹۱ کشور را برملا می‌کنند.

الهام علی‌‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان و اعضای خانواده‌اش از دیگر افرادی هستند که نامشان در اسناد پاندورا آمده است. آنها ظاهرا از طریق شرکت‌های فراسرزمینی، املاکی به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار در بریتانیا خریده‌اند.

عبدالله دوم، پادشاه اردن یکی از کسانی است که نامش در این اسناد آمده و متهم شده که از طریق شرکت‌های صوری دست‌کم ۱۴ ملک گران‌قیمت در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و کشورهای دیگر خریده است. در کنار برخی سران کنونی کشورهایی مانند اوکراین، اکوادور و کنیا نام تونی‌بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا و همسرش نیز در اسناد پاندورا دیده می‌شود. این اسناد نشان می‌دهد که رهبران جهان چگونه با استفاده از شرکت‌های صوری و جعلی موسوم به آف‌شور، از مالیات‌‍دادن و افشاشدن دارایی‌های خود فرار می‌کنند.

حجم اسناد افشا شده بیش از سه ترابایت است که حتی از حجم اسناد پاناما نیز بیشتر است.

ادوارد اسنودن، کارمند سابق اطلاعاتی آمریکا که اطلاعاتی محرمانه درباره برنامه‌های جاسوسی دیجیتال آمریکا را افشا کرد، می‌گوید که علیرغم افشاگری‌هایی نظیر اسناد پاندورا، «شرکت‌های فراساحلی»، همچنان در حال جمع‌آوری اطلاعات سری هستند و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

اسنودن در توییتی گفت: بخش خنده‌دار این ماجرای کاملا جدی، این است که پس از دو افشاگری تکان‌دهنده مالی و حقوقی در سال‌های گذشته، که هنوز همه‌ آنها منتشر نشده است، این شرکت‌ها همچنان هم درحال جمع‌آوری منابع عظیم داده‌هایی از این فسادها هستند و با برچسب‌های «خواهشاً منتشر نشود» از آنها محافظت می‌کنند! دم همه‌ افشاگران گرم!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.