روابط ایران با کشورها علیه هیچ کشور دیگری نیست

خطیب‌زاده: مقامات باکو باید دقت بیشتری درباره نحوه رفتار با اتباع ایرانی داشته باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران با باکو و ایروان روابط خوبی دارد، گفت: سفر وزیر خارجه ارمنستان به تهران از پیش تعیین شده بود و این سفر در راستای گسترش روابط فیمابین انجام شده است.

 شهروند آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر امور خارجه ارمنستان به تهران گفت: «سفر وزیر امور خارجه ارمنستان از پیش تنظیم شده و در چارچوب مسائل دوجانبه، گسترش روابط فیمابین در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و دیگر ابعاد روابط انجام شد. تهران هم با باکو و هم با ایروان روابط خوبی دارد و روابطش با هیچ کشوری برعلیه کشور دیگری نیست و سیاست خارجی ایران هم بر نگاه شمول‌گرا بنا شده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حضور تروریست‌ها در جمهوری آذربایجان و در نزدیکی مرزهای ایران تصریح کرد: «از ابتدای جنگ تا به امروز این گزارش‌ها را داشتیم و تمامی این گزارش‌ها را به اطلاع دوستان خود در باکو رساندیم. در جلسات مختلف دوستان ما اعلام کردند هیچ تهدیدی متوجه کشورهای دیگر نیست. این گزارش‌ها همچنان به ما واصل می‌شود.»

اجازه دهیم مراودات ایران باکو در مجاری گفت‌وگوها ادامه یابد

او با بیان اینکه روابط ایران و جمهوری آذربایجان روند رو به گسترشی دارد، گفت: «در چندماهه اخیر، همواره ایران سیاست اصولی خود را پیگیری کرده است. ما سطوح مختلف روابط و مروادات را با باکو داشته و داریم و اجازه دهیم در همان مجاری گفت‌وگوها ادامه یابد. این روابط نیازمند برخی اظهارات رسانه‌ای تأسف‌برانگیز نیست.»

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: «از ابتدا به دوستان خود در باکو گفتیم ما تمامی ارضی و حاکمیت ملی جمهوری آذربایجان را به رسمیت می‌شناسیم و به حفظ آن کمک کردیم.»

رفتار با رانندگان ایرانی در چارچوب حسن همسایگی نمی‌دانیم

خطیب‌زاده درباره بازداشت رانندگان ایرانی در جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: «رفتار با رانندگان ایرانی را در چارچوب حسن همسایگی نمی‌دانیم و گزارش‌های رسیده در این‌باره، جای تأمل زیادی دارد. مقامات باکو باید دقت بیشتری را درباره نحوه رفتار مرزبانان خود با اتباع ایرانی داشته باشند.»

او با بیان اینکه البته ملاحظاتی وجود دارد که مهمترین آن، اقدامات و اظهارات رژیم صیهونیستی از داخل خاک جمهوری آذربایجان علیه ملت ایران است، ابراز داشت: «به همکاران خود در باکو این مسأله را گفتیم و در خفا و علن هم گفتند که تذکرات را می‌دهند. باکو نباید اجازه دهد مرزها و کشور خودش مورد استفاده طرف ثالث قرار گیرد. ایران به درستی بلد است از امنیت خود محافظت کند ولی درست آن است که باکو به وظایف حاکمیتی‌اش عمل کند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نقش روسیه در مسائل اخیر قفقاز و تنش‌های اخیر و میانجیگری میان تهران و باکو بیان کرد: «روابط تهران و باکو و روابط ایران و همسایگانش نیازمند میانجی نیست بلکه سعی کرده به شکل حرفه‌ای و بی‌طرفانه میانجی کشورهای دیگر باشد.»

آمریکا به روش‌های مختلف می‌توانست حسن نیت خود را نشان دهد

خبرنگاری پرسید که اظهارات امیرعبداللهیان درباره آزادسازی ۱۰میلیارد پول‌های ایران، شرط برگشت به مذاکرات وین است، که این دیپلمات ارشد پاسخ داد: «آنچه وزیر امور خارجه بیان کرد این است که منطق دولت آمریکا تغییر نکرده و می‌خواهد میراث شکست‌خورده تحریم‌ها برعلیه برجام و ملت ایران توسط بایدن حفظ شده و نتیجه مورد تمایل در وین که بازگشت به برجام است، حاصل شود.»

او با بیان اینکه آمریکا باید نشان دهد در روش و اقدام تغییر کرده است، یادآور شد: «نمی‌شود هیچ‌کدام از پول‌های ایران در بانک‌های دیگر توقیف باقی مانده باشد و آمریکا به‌عنوان خواهان حرف‌هایی را مطرح کند. آمریکا به روش‌های مختلف می‌توانست حسن نیت خود را نشان دهد از جمله اینکه پول‌های ایران را برگرداند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.