آماده‌باش امدادگران و ناوگان هوایی

زمین‌لرزه 5.7 ریشتر چلگرد 11 مصدوم داشته است/ دستور فوری رئیس‌جمهوری برای رسیدگی به وضع زلزله‌زدگان

ساعت 6 و 9 دقیقه صبح امروز دوشنبه 12 مهر، زلزله‌ای به بزرگی 5.7 ریشتر مرز استان‌های خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، اصفهان، لرستان و حوالی شهر چلگرد را لرزاند. این زلزله را که حتی مردم استان مرکزی و شهرهای اراک و شازند هم احساس کردند، بنابر اعلام معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر ایران خسارت چندانی در بر نداشته اما 7 تیم ارزیاب در مناطق فوق‌الذکر در حال بررسی وضع مناطق زلزله‌زده هستند.

صبح علی‌الطلوع امروز بود که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.7 ریشتر در عمق 10 کیلومتری با مرکزیت چلگرد، در مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری رخ داد تا خواب خوش صبحگاهی از چشم مردمان ساکن در شهرهای چلگرد، قلعه خواجه، ایذه و شهرکرد ربوده شود. خبرهای رسیده حکایت از این دارد که علاوه بر خانه‌های خشت و گلی حتی بخشی از قلعه تاریخ «دهناش» در شهرستان کوهرنگ نیز بر اثر زلزله تخریب شده و دیوارهای قلعه فرو ریخته است اما خسارت‌های وارده به روستای تاریخی «سرآقاسید» چشمگیر نیست. لرزه‌های این زلزله به حدی شدید بود که در اصفهان و استان مرکزی، شهرهای اراک و شازند هم احساس شد. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری صبح امروز به نمایندگی از طرف ابراهیم رئیسی به محض اطلاع از وقوع این زلزله طی تماس با استانداران خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری بر ضرورت پیگیری مسئولان در این رابطه تأکید کرد.

به گفته «اقبال عباسی» استاندار چهار‌محال‌وبختیاری، وزیر کشور نیز در تماسی آخرین وضعیت زمین‌لرزه شهرستان کوهرنگ را پیگیری کرده است. به گفته او، خوشبختانه براساس گزارش‌های اولیه تا کنون خسارت جانی بر اثر زمین‌لرزه شهرستان کوهرنگ گزارش نشده اما متأسفانه تعدادی از اهالی منطقه دچار مصدومیت‌های جزئی شده‌اند. او که همراه تیمی از مدیران استانداری در همان ساعات اولیه صبح راهی مناطق زلزله‌زده شده است، این نکته را یادآور می‌شود که شهرستان کوهرنگ از مناطق صعب‌العبور و کوهستانی است، بنابراین ارزیابی وضع تا حدودی زمان‌بر بوده و قطعا خساراتی با توجه به شدیدبودن زلزله به مناطق وارد شده است.

عباسی تأکید کرد: «مردم شهرستان کوهرنگ نگران وضعیت نباشند، تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند و خسارت‌های احتمالی جبران خواهد شد.»

 

خانه‌های خشت و گلی آسیب دیدند

فرماندار شهرستان کوهرنگ هم از آسیب جدی خانه‌های روستایی این منطقه در زلزله امروز گزارش می‌دهد: «اکثر منازل روستایی در این شهرستان از خشت و گل هستند و به تمامی روستاها در این شهرستان بر اثر زلزله صبح امروز خسارت وارد شده است.»

«مرتضی زمانپور» در تشریح آخرین وضعیت زلزله در شهرستان کوهرنگ می‌گوید: «عموما منازل روستایی در این شهرستان از خشت و گل هستند و به علت بالابودن شدت زلزله به منازل و تأسیسات روستایی خسارت واردشده به مردم در بخش واحدهای مسکونی زیاد است.»

به گفته او، بیشترین خسارت به منازل در بخش بازفت این شهرستان وارد شده است، تیم‌های امدادی در آماده‌باش کامل قرار دارند و امدادرسانی درحال انجام است.

زلزله در چهارمحال‌وبختیاری 11 مصدوم داشت

«محمد حیدری» رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی چهارمحال‌وبختیاری هم در خصوص آخرین وضعیت امدادرسانی به مصدومان زلزله در کوهرنگ، اظهار کرد: «تاکنون به ۱۱ مصدوم امدادرسانی صورت گرفته است.»

به گفته او، دو مصدوم در بیمارستان امام رضا(ع) اردل بستری شدند و ۹ مصدوم نیز پس از دریافت خدمات امدادی ترخیص شدند.

14 تیم ارزیاب هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده

جمعیت هلال‌احمر نیز نیز از از همان ساعات اولیه صبح امروز در تمامی مناطق زلزله حاضر شدند و ضمن ارزیابی وضعیت مناطق زلزله‌زده بستر لازم برای کمک‌رسانی به مردم را فراهم کردند.

«ایرج کیانی» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به حضور 14 تیم ارزیاب در منطقه اظهار می‌دارد: «تا این لحظه برای اسکان زلزله‌زدگان درخواستی صورت نگرفته است، درصورتی که نیاز به اسکان اضطراری وجود داشته باشد و این دستور از سوی استاندار یا فرماندار اعلام شود اسکان اضطراری مردم زلزله‌زده سریعا فراهم می‌‎شود.»

او با بیان اینکه 7 دستگاه آمبولانس و 7 دستگاه خودروی نجات در منطقه وجود دارد و نیروهای جمعیت هلال‌احمر در حال امدادرسانی به مصدومان هستند، می‌افزاید: «حوالی ظهر امروز بالگرد جمعیت هلال‌احمر از شهرکرد به سمت بازفت حرکت کرد.»

21 روستای خوزستان متأثر از زلزله امروز

در خوزستان هم 7 تیم ارزیاب به همراه نجاتگران به  مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند. به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان 21 روستای شهرستان اندیکا از زلزله امروز صبح متأثر شده‌اند و تاکنون روستاهای دره فرح، بنه شیرمحمد، سربازار، دهذیاک، للر، صالح ابراهیم، کموفه، بنه موسی، مازر، گلالک، چردف، سرگه، کتک، درب، چال منار، داورمه، دمه،دلی علیا، دشت گل، سرآهومی، شاهزاده عبدالله مورد ارزیابی اولیه قرار گرفته‌اند.

«علی خدادادی» می‌گوید: «یک مصدوم مانده زیر آوار در روستای بنه موسی با تلاش نجاتگران هلال‌احمر نجات یافت و تیم‌های امدادونجات برای امدادرسانی به دو مصدوم دیگر در روستای کموفه اعزام شده‌اند.»

اعزام تیم امداد هوایی به مناطق زلزله‌زده اندیکا

معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر خوزستان نیز از اعزام تیم امداد هوایی این جمعیت به مناطق زلزله‌زده در شهرستان با توجه به کوهستانی‌بودن منطقه و ضرورت ارزیابی هوایی و حضور تیم امداد هوایی جمعیت هلال به منطقه قلعه خواجه شهرستان اندیکا اعزام شد ه است.

به گفته علی پهلوان، این زمین‌لرزه در پشت کوه تاراز به وقوع پیوسته است: «در شعاع ۱۵ کیلومتری کانون زلزله ۷۲ روستا وجود دارد که به دلیل بافت عشایری و تراکم بالا سطح آسیب‌دیدگی کم بوده است».

محورهای خوزستان باز است

در پی وقوع زمین‌لرزه صبح امروز همچنین 5 نقطه از جاده اندیکا– شهرکرد دچار ریزش کوه و انسداد شد که در پی این حادثه، به گفته  مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان، به سرعت با اعزام پنج دستگاه ماشین‌آلات و ۲۰ نیروی راهداری، عملیات، ریزش‌برداری در جاده اندیکا- شهرکرد انجام شد و درحال حاضر این جاده مشکلی برای تردد خودروها ندارد.

«غلامعباس بهرامی نیا» می‌گوید: «در پی این حادثه، به سرعت با اعزام پنج دستگاه ماشین‌آلات و ۲۰ نیروی راهداری، عملیات، ریزش‌برداری در جاده اندیکا- شهرکرد انجام شد و درحال حاضر این جاده مشکلی برای تردد خودروها ندارد و درحال حاضر با وجود کوهستانی‌بودن شهرهای ایذه، دهدز، لالی، مسجدسلیمان و هفتکل، هیچ انسداد محوری در این شهرستان‌ها گزارش نشده است و همه محورها باز هستند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.