دلیل قطعی فیس‌بوک، اینستاگرام و واتساپ

حمله سایبری یا اختلال تکنیکی؟

رویترز در گزارش خود دلیل قطعی این رسانه‌های اجتماعی را یک حمله سایبری اعلام کرده اما شرکت فیس‌بوک ضمن رد این گزارش اعلام کرد دلیل اختلال در سرویس‌های فیس‌بوک، تکنیکی است

شهروند آنلاین: واتساپ از دسترس خارج شد و اینستاگرام هم قطع شد. از دقایقی پیش تلگرام هم قطع شده است. از دقایقی قبل برخی کاربران و صاحبان سوپرگروه‌ها و کانال‌های تلگرامی اطلاع دادند که در نسخه دسکتاپ باز شدن تصاویر با مشکل مواجه شده است.همچنین بخش کامنت‌های مخاطبان نیز از دسترس خارج شده و فعال نیست.

کاربران شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، اینستاگرام و واتساپ روز دوشنبه در سراسر جهان در دسترسی به آنها دچار اشکال شدند.

به گزارش رویترز، کاربران در صفحه فیس‌بوک با پیغامی روبه‌رو می‌شوند که بیانگر مشکلی در «سیستم نام دامنه» (DNS) است.

DNS به آدرس‌های وب اجاره می‌دهد کاربران را به مقصدهایشان برساند. قطعی مشابهی در شرکت میزبانی ابری «آکامای تکنولوجیز» در ماه ژوئیه (تیر) باعث از کار افتادن وب‌سایت‌های متعدد شد.

کارشناسان امنیت شبکه که موقعیت را دنبال می‌کنند، می‌گویند این قطعی ممکن است ناشی از یک خطای هم‌آرایی (configuration) به علت یک خطای داخلی باشد، گرچه خرابکاری به‌وسیله یک عامل داخلی هم به‌طور نظری امکان‌پذیر است.

به گفته کارشناسان احتمال کمتری دارد که این مشکل ناشی از هک‌شدن بیرونی باشد. یک حمله خارجی از نوع «محروم‌سازی از سرویس» (denial of service) به پرطرفدارترین سایت‌های جهان از نوع فیس‌بوک نیاز به هماهنگی میان گروه‌های قدرتمند هکری یا استفاده از شیوه بسیار ابداعی دارد.

فیس‌بوک تایید کرد که کاربرانش در دسترسی به اپلیکیشن‌هایش دچار مشکل شده‌اند، اما جزئیاتی درباره ماهیت این مشکل یا اینکه چه تعدادی از کاربرانش با قطعی مواجه شده‌اند، بیان نکرد.

کاربران شبکه پیام‌رسان واتساپ و اپلیکیشن اشتراک عکس اینستاگرام که شرکت فیس‌بوک مالک آنهاست، نیز قطع شدن آنها را گزارش کرده‌اند.

این قطعی در فیس‌بوک و اپلیکیشن‌های وابسته به آن یک روز پس از آن رخ می‌دهد که یک فرد افشاگر یا «سوت‌زن» از درون فیس‌بوک این شرکت را متهم کرد در موارد متعددی سود بردن را بر جلوگیری از نفرات‌پراکنی و انتشار اطلاعات نادرست اولویت داده است.

تارنمای «داون دتکتور» که داده‌های اختلات اینترنتی را جمع‌آوری می‌کند گزارش داد در سرتاسر جهان بیش از ۵۰ هزار مورد شکایت از اختلال دسترسی به این رسانه‌های آمریکایی گزارش شده است.

همچنین طبق داده‌های «نت بلاکس» قطعی یک‌ساعته فیس‌بوک، اینستاگرام و واتساپ تا الان بیش از ١۶٠ میلیون دلار به اقتصاد جهانی ضربه زده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.