فیس‌بوک برای کودکان و دموکراسی مضر است!

کارمند سابق فیس‌بوک به قانون‌گذاران آمریکایی گفته برنامه‌های فیس‌بوک به کودکان آسیب می‌رساند، تفرقه‌انگیز است و دموکراسی را تضعیف می‌کند

جلسه پرسش و پاسخ کنگره آمریکا از فیس‌بوک همزمان با افزایش ژرف‌نگری درباره این شبکه اجتماعی و درخواست برای قاعده‌مندکردن آن، برگزار شد. یکی از مدیران سابق فیس‌بوک که اخیرا علیه این شرکت بزرگ افشاگری کرده، به قانون‌گذاران آمریکایی گفته است سایت‌ها و برنامه‌های شرکت فیس‌بوک به کودکان آسیب می‌رساند، تفرقه‌انگیز است و دموکراسی ما را تضعیف می‌کند.

شهروندآنلاین: فرانسیس هاگن، 37 ساله، مدیر سابق تولید شرکت فیس‌بوک، که اخیرا علیه این شرکت بزرگ افشاگری کرده است، در جلسه پرسش و پاسخ در کنگره آمریکا، از فیس‌بوک به‌ شدت انتقاد کرد. فیس‌بوک می‌گوید هاگن در زمینه‌هایی اظهارنظر کرده که هیچ اطلاعی از آن ندارد.

این جلسه همزمان با افزایش ژرف‌نگری درباره این شبکه اجتماعی و درخواست برای قاعده‌مندکردن آن برگزار شده است.

فیس‌بوک پرطرفدارترین شبکه اجتماعی جهان است. این شرکت می‌گوید ماهانه ۲.۷ میلیارد کاربر فعال دارد. صدها میلیون نفر دیگر از سایر محصولات این شرکت مثل واتساپ و اینستاگرام استفاده می‌کنند.

این در حالی است که از فیس‌بوک به دلیل ناکامی در حمایت ازحریم شخصی کاربرانش و تعلل در جلوگیری از شیوع اطلاعات غلط انتقاد می‌شود.

برخلاف همیشه که دو حزب درباره مسائل اختلاف‌نظر دارند، ‌سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات سه‌شنبه خواستار تغییر در این شرکت شدند.

فیس‌بوک در بیانیه‌ای که بعد از جلسه کنگره منتشر کرد، گفته با نظر هاگن درباره بسیاری مسائل مطرح‌شده در این جلسه مخالف است، اما قبول دارد زمان آن رسیده که استانداردها و معیارهایی برای اینترنت تعریف شود. این بیانیه گفته: «۲۵ سال از آخرین‌باری که مقررات مربوط به اینترنت به‌روز شده، می‌گذرد و زمان آن فرا رسیده که به جای انتظار از این صنعت برای تصمیم‌گیری‌های اجتماعی که متعلق به قانونگذاران است، کنگره اقدام کند.»

جلسه پرسش و پاسخ کنگره آمریکا از فیس‌بوک همزمان با افزایش ژرف‌نگری درباره این شبکه اجتماعی و درخواست برای قاعده‌مندکردن آن، برگزار شد. کارمند سابق فیس‌بوک به قانون‌گذاران آمریکایی گفته برنامه‌های فیس‌بوک به کودکان آسیب می‌رساند، تفرقه‌انگیز است و دموکراسی را تضعیف می‌کند.

هاگن یکشنبه به شبکه CBS گفته بود که هفته‌های اخیر بخشی از اسناد و مدارک داخلی فیس‌بوک را در اختیار روزنامه وال استریت ژورنال گذاشته است. وال استریت ژورنال با استفاده از اسناد گزارش داد که تحقیقات اینستاگرام نشان می‌دهد این برنامه ممکن است به سلامت روان دختران نوجوان آسیب برساند.

هاگن سه‌شنبه در شهادت خود در کنگره آمریکا درباره همین موضوع گفت که مدیر شرکت می‌داند چگونه فیس‌بوک و اینستاگرام را ایمن‌تر کند، اما تغییرات لازم را انجام نمی‌دهد و منافع نجومی خود را به مردم ترجیح می‌دهد. هاگن گفت این شرکت بارها سود خود را بر ایمنی کاربرانش ترجیح داده است.

این مدیر سابق فیس‌بوک از کنترل گسترده مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و رئیس این شرکت، انتقاد کرد و گفت هم‌اکنون هیچ‌کس جز خود زاکربرگ نمی‌تواند از او بازخواست کند.

او قطع گسترده خدمات فیس‌بوک را در روز دوشنبه، که کاربران سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داد، ستود: «دوشنبه دیدیم فیس‌بوک از اینترنت حذف شد. نمی‌دانم چرا ‌ نبود، اما می‌دانم که بیش از پنج ساعت از فیس‌بوک برای تعمیق شکاف‌ها، بی‌ثبات‌سازی دموکراسی‌ها و ایجاد خودبیزاری در میان دختران و زنان جوان استفاده نمی‌شد.»

او به سناتورها گفت پاسخ این مشکلات، نظارت کنگره بود: «ما باید اکنون اقدام کنیم.» فیس‌بوک اتهامات هاگن را رد و از سابقه ایمنی خود دفاع کرد.

سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب از عملکرد شرکت فیس‌بوک انتقاد کردند. در طول شهادت فرانسیس هاگن، سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات درباره گستردگی و قدرت بیش از حد این غول شبکه اجتماعی ابراز نگرانی کردند.

منبع: BBCNEWS

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.