آیا سالانه یک‌میلیون دستگاه خودرو صادر می‌شود؟

طی 5 ماه امسال تنها ۵۱۴ دستگاه خودروی داخلی به خارج از مرزهای کشور صادر شده

کیفیت پایین و نداشتن استانداردهای لازم و مورد قبول، دلیل عراق برای نپذیرفتن اعلام شده است.

شهروند آنلاین: وزیر صمت وعده داده بود که می‌خواهد سالانه یک‌میلیون دستگاه خودرو صادر کند. مهم‌ترین بازارهای هدف خودروهای ایرانی هم عراق و سوریه است اما حالا خبر رسیده که عراق در گام اول خودروهای ایرانی را به دلیل کیفیت پایین نپذیرفته است.

کیفیت پایین و نداشتن استانداردهای لازم و مورد قبول، دلیل این کشور برای نپذیرفتن خودروهای ایرانی اعلام شده است.

یک روز پیش از اعلام این خبر، غلامرضا شریعتی رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به سفر اخیر خود به عراق عنوان کرده بود که  مباحث اصلی دوطرف در موضوع صادرات خودرو و میلگرد به عراق بود.

به گفته او، خودروهای تولیدی کشورمان از استانداردهای هشتادوپنج‌گانه اروپا برخوردارند که تمرکز آنها بر ایمنی و آلایندگی است، اما عراقی‌ها از استانداردهای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تبعیت می‌کنند و در این مورد عدم تطابق‌هایی وجود داشت.

شریعتی با تأکید بر اینکه استانداردهای هشتادوپنج‌گانه کشورمان به مراتب از استانداردهای حاشیه خلیج‌فارس بالاتر است، گفته بود که نهایت عراقی‌ها پذیرفتند که مفاد استانداردهای هشتادوپنج‌گانه را برایشان ارسال کنیم تا مورد تطبیق قرار دهند تا در صورت تأیید، خودروهای ایرانی اجازه حضور در بازار عراق بیابند.

در عین حال وزیر صمت وعده داده بود که می‌خواهد سالانه یک‌میلیون دستگاه خودرو صادر کند. مهم‌ترین بازارهای هدف خودروهای ایرانی هم عراق و سوریه محسوب می‌شود.

در این میان برخی فشارها به عراق از طرف آمریکا به دلیل تحریم ایران را نیز نباید از یاد برد.

امسال چقدر خودرو صادر شده است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد طبق صورت‌های مالی ارایه‌شده از سوی خودروسازان به بورس، طی پنج ماه امسال تنها ۵۱۴ دستگاه خودروی داخلی به خارج از مرزهای کشور رفته است. هر چند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رقم صادرات رشد را نشان می‌دهد، با این حال ضعف صادرات کاملا مشهود است.

بر اساس آمار گمرک، ۹۰درصد صادرات خودرویی کشور در سال ۱۳۹۸، خودرو ساینا بوده و ۱۰درصد الباقی متعلق به پراید، تیبا و کوییک از محصولات خانواده گروه خودروسازی سایپا و سمند، پژوپارس، پژو ۲۰۷، هایما و دنا از محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو بوده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.