رازهای موفقیت تیم‌ملی در دوران اِسکو

روند موفقیت‌آمیز تیم‌ملی با هدایت اسکوچیچ ادامه دارد و یوزهای ایرانی مقابل امارات به دهمین برد پیاپی خود دست یافتند

با فاصله 7 امتیازی که ایران با تیم سوم گروه خود ایجاد کرده، برخی از همین حالا صعود شاگردان اسکوچیچ را به جام‌جهانی 2022 قطعی می‌دانند.

تیم‌ملی فوتبال ایران از زمان حضور دراگان اسکوچیچ روی نیمکت توانسته روند موفقیت‌آمیزی را ثبت کند و از بحرانی که در دوران ویلموتس به وجود آمده بود، رهایی پیدا کند. بعد از صعود از مرحله اول، حالا در مرحله نهایی مقدماتی یوزهای ایرانی با سرعت بالایی به سوی جام‌جهانی قطر پیش می‌روند. پیروزی برابر سوریه و عراق، ایران را 6 امتیازی کرده بود، اما پنجشنبه شب شاگردان اسکوچیچ در امارات به میدان رفتند. دیداری که مشخص بود نفسگیر و سخت خواهد بود، اما اتفاقات بازی به شکل جالب و عجیبی به سود ایران پیش رفت. بعد از اخراج شجاع خلیل‌زاده توسط داور، VAR‌ نشان داد که قبل از این خطا، آفساید بازیکن حریف رخ داده و مدافع ایران به زمین برگشت. دقایقی بعد هم روی همکاری فوق‌العاده آزمون و طارمی، ایران به گل اول توسط مهدی طارمی رسید. البته که در دقایق پایانی پنالتی‌ای که برای ایران توسط طارمی به دست آمد، با پای آزمون و واکنش دروازه‌بان امارات هدر رفت، اما درنهایت ایران یک بر صفر در خانه حریف به برتری رسید و سه امتیاز دیگر را کسب کرد.

اسکوچیچ؛ نه مغرور و نه دنبال حاشیه

بدون شک دراگان اسکوچیچ را می‌توان یکی از کم‌حاشیه‌ترین سرمربیان تاریخ فوتبال ایران دانست. یادمان نرفته که کارلوس کی‌روش بعد از هر برد با تیم‌ملی، با مصاحبه‌های عجیب خود آنچنان حاشیه‌ای را ایجاد می‌کرد که طعم شیرین آن سه امتیاز فراموش می‌شد. حالا اما تیم‌ملی فوتبال ایران با دراگان اسکوچیچ به دهمین برد پیاپی خود دست یافته و بازهم خبری از حاشیه و زیاده‌خواهی این مربی کروات نیست. او که سعی می‌کند کمتر مصاحبه کند و خواسته‌هایش از مسئولان فدراسیون را در رسانه مطرح نکند، در سکوت یکی پس از دیگری رقبای آسیایی را از پیش‌رو برمی‌دارد.

ابزاری که به درستی استفاده می‌شوند

برخی از کارشناسان معتقدند اسکوچیچ یکی از بهترین نسل‌های تاریخ فوتبال ایران را در اختیار دارد، اما همین ابزار در اختیار مربیان قبلی از جمله ویلموتس هم بودند. مهدی طارمی از زمان سرمربیگری اسکوچیچ به یک ستاره در تیم‌ملی تبدیل شده و به جای فرصت‌سوزی، فرصت‌سازی می‌کند. علیرضا جهانبخش که از سوی ویلموتس دعوت هم نمی‌شد، کاپیتان تیم دراگان اسکوچیچ محسوب می‌شود و در بازی‌های قبلی با گلزنی خود ارزش بالایش را نشان داده است. به نظر می‌رسد موضوع استفاده از ابزار است که حالا از سوی کادر فنی به درستی استفاده می‌شوند.

نقش هاشمیان، باقری و مهدوی‌کیا

این روزها نه تنها وحید هاشمیان و کریم باقری به عنوان دو نفر از ستاره‌های نامدار فوتبال ایران در دهه‌های اخیر روی نیمکت تیم‌ملی دیده می‌شوند، بلکه مهدی مهدوی‌کیا نیز بعد از قبول هدایت تیم فوتبال امید، دائما در کنار ملی‌پوشان حضور دارد و به آنها روحیه تزریق می‌کند. به نظر می‌رسد یکی از دیگر رازهای موفقیت تیم‌ملی استفاده از مهره‌های نسل طلایی فوتبال ایران در کادر فنی و کنار تیم است.

سریع‌ترین صعود تاریخ در راه است؟

تیم‌ملی فوتبال ایران با کسب 9 امتیاز در صدر گروه خود قرار دارد و کره‌جنوبی با هفت امتیاز دوم است. اما فاصله دو تیم برتر گروه که می‌توانند مستقیم به جام‌جهانی صعود کنند، با تیم سوم بسیار زیاد شده و تیم‌های امارات، لبنان و عراق با دو و سوریه با یک امتیاز در رده‌های بعدی هستند. روز سه‌شنبه 20 مهرماه شاگردان اسکوچیچ در تهران میزبان کره‌جنوبی هستند و در صورت برتری در این بازی خانگی گام بسیار بلندی را به سوی جام‌جهانی قطر برمی‌دارند. حتی برخی معتقدند با ادامه این روند یکی از سریع‌ترین صعودهای تاریخ ایران به جام‌جهانی رقم خواهد خورد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.