به رسم همسایگی از تهران تا کابل

هلال‌احمر ایران برای حل بحران غذایی در افغانستان آستین بالا زد

با آغاز درگیری‌های داخلی در کشور افغانستان، فعالیت‌های بشردوستانه بین المللی هلال‌احمر ایران در این کشور و همچنین نقاط مرزی هم شروع شد. برپایی کمپ اسکان اضطراری و موقت برای پناهندگان و تامین غذای گرم برای آنها از اولین قدم‌هایی بود که با هجوم مردم جنگ‌زده به مرزهای ایران برداشته شد.
هلال‌احمر از اولین روز سقوط کابل اعلام آمادگی کرد تا در صورت نیاز و البته داشتن مجوز از دولت، در پایانه‌های مرزی اردوگاه پناهندگی برپا کند. ناآرامی‌های اولیه در افغانستان پایان یافته و این روزها مردم این کشور با کمبود مواد غذایی روبه‌رو هستند.
با اعلام درخواست کمک هلال‌احمر افغانستان برای دریافت مواد غذایی، محموله 50 تنی مواد غذایی ایران راهی این کشور شد.
فعالیت‌های بشردوستانه هلال‌احمر در افغانستان به همینجا ختم نشده و ادامه روند فعالیت درمانگاه هلال در نیمروز از دیگر فعالیت‌های این جمعیت در کشور افغانستان به‌شمار می‌رود. به گفته دبیرکل جمعیت هلال‌احمر ایران ارسال این محموله‌ها در هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت.

محموله 50 تنی مواد غذایی، اولین محموله‌ای بود که از ایران راهی کابل و تحویل هلال‌احمر افغانستان داده شد. به گفته دبیرکل جمعیت هلال‌احمر این محموله  شامل قند، شکر، ماکارونی و دیگر مواد غذایی خشک را در بر می‌گیرد.

محمدحسن قوسیان مقدم می‌گوید: «مردم افغانستان با قرار گرفتن در شرایط خاص برای تهیه غذا دچار سختی شده‌اند، تصمیم گرفته شد جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران با همکاری جمعیت هلال‌احمر افغانستان محموله‌های غذایی را برای کمک به کابل ارسال کند.

علاوه بر جمعیت هلال‌احمر ایران، جمعیت‌های دیگر کشورها هم محموله‌های غذایی را برای کمک به بحران غذایی به این کشور ارسال کرده است.»

این محموله با ارزش یک‌ونیم میلیارد تومان تنها محموله ارسالی ایران به این کشور نخواهد بود و به گفته دبیر کل جمعیت هلال‌احمر، در هفته‌های آینده دو محموله 100 تنی دیگر هم به این کشور ارسال می‌شود.

 

درمانگاه نیمروز تعطیل نمی‌شود

ارسال محموله غذایی به افغانستان تنها فعالیت هلال‌احمر در دو ماه گذشته در افغانستان نیست؛ خدمات‌رسانی درمانگاه هلال‌احمر در نیمروز با وجود درگیری‌ها و ناآرامی‌ها همچنان ادامه داشت. بیمارستان دوستی در کابل برای راه‌اندازی آماده می‌شود.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «فعالیت‌های هلال‌احمر در افغانستان حتی با وجود درگیری‌ها همچنان ادامه داشت. درمانگاه ما در نیمروز تنها دو روز نخست اشغال و سقوط کابل تعطیل بود و بعد از آن روند عادی خدمات‌رسانی در آن ادامه پیدا کرد.»

غربالگری در مبادی مرزی کشور برای مهاجران و تامین غذای گرم برای آنها از دیگر خدمات این جمعیت در رابطه با مهاجران افغانستان بود.

ارسال محموله غذایی به افغانستان
کمکرسانی داوطلبانه

کمپ اسکان موقت در مرز میلک توسط هلال‌احمر دایر شد تا پناهندگان ترسیده از جنگ داخلی امکان استراحت در این کمپ را داشته باشند.

«علیرضا میربهاءالدین» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان می‌گوید: «با تشدید درگیری‌ها در افغانستان، ما علاوه بر کمپ اسکان موقت آمادگی برپایی اردوگاه پناهندگی در مرز را هم داشتیم تا با اعلام مقامات تصمیم‌گیرنده، خدمات مورد نیاز در کمپ پناهندگی را به جنگ‌زده‌ها ارایه کنیم.

اما این افراد بعد از رسیدن به مرز چند ساعتی خدمات دریافت می‌کردند و در صورت نیاز، شب در کمپ اسکان موقت می‌ماندند. غذای گرم و آب آشامیدنی به آنها داده می‌شد و به کشور خود برگردانده می‌شدند.»

با جمع‌آوری کمپ اسکان موقت در پایانه مرزی، تعدادی از انجمن‌های مردم‌نهاد با همراهی سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و مردمی به افغانستان فعالیت می‌کنند.

میربهاءالدین می‌گوید: «فعالیت‌های داوطلبانه‌ای که این روزها در خصوص کمک‌رسانی به مردم افغانستان انجام می‌شود همگی توسط انجمن‌های مردم‌نهاد صورت می‌گیرد. هلال‌احمر بر حسب وظیفه ذاتی خود برای تسهیل در این کمک‌رسانی‌ها به انجمن‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند. تامین مواد غذایی، لباس‌ و دیگر وسایل معیشتی و اقلام ضروری از جمله فعالیت‌هایی است که این انجمن‌ها انجام می‌دهند.»

با افزایش تعداد پناهندگان افغانستانی در ایران به‌خصوص در استان‌های شرق و جنوب‌شرقی کشور، هلال‌احمر به‌دنبال سازوکاری برای تزریق واکسن کرونا به این افراد است؛ افرادی که به‌دلیل نداشتن مدارک هویتی و اقامت مجاز در ایران، از واکسیناسیون اتباع جا مانده‌اند.

بیمارستان «دوستی» ایران در افغانستان

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.