رسوایی پیرمرد وزنه‌برداری؛‌ پای ایران هم گیر است؟!

جدیدترین بررسی‌ها نشان می‌دهد تاماش آیان 130 نمونه دوپینگ را در زمان ریاستش مخفی کرده است!

رسوایی پشت رسوایی؛ این داستان تلخ این روزهای وزنه برداری جهان در جریان بررسی پرونده تاماش آیان است.

تاماش آیان که تا همین چند ماه قبل و در 80 سالگی ریاست فدراسیون جهانی وزنه برداری را برعهده داشت، بعد از 20 سال به دلیل افشای برخی از تخلفاتش از این سمت کنار رفت. حتی بعد از برکناری این مرد مجارستانی پرونده تخلفات او باز است و دائما از سوی نهادهای مختلف رصد می‌شود. پیش از این نیز ریچارد مک لارن که مسئول رسیدگی به پرونده تخلفات مالی و دوپینگ سیستماتیک تاماش آیان بود اعلام کرد 41 مورد دوپینگ مثبت که بیشتر مربوط به دو کشور آذربایجان و ترکیه بوده است، پنهان شده‌اند.

جدیدترین بررسی‌ها اما آمار شگفت‌انگیزی را نشان می‌دهد. آژانس جهانی ضد دوپینگ (وادا) اعلام کرد بیش از 130 نمونه دوپینگ در دوره ریاست تاماش آیان در فدراسیون جهانی وزنه‌برداری پنهان شده است. جزییات پرونده‌ها نیز  در این چند سال در مقر فدراسیون جهانی وزنه برداری در بوداپست از بین برده شده‌اند. در واقع نمونه‌ها گرفته شده اما مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

البته برخی نمونه‌ها نام یا ملیت ورزشکار را ندارند و شاید هیچ وقت هم نتوان فهمید که برای کدام ورزشکار بوده‌اند. بسیاری از این نمونه‌ها مربوط به چندین سال قبل است و تعدادی نیز مربوط به سال 2019 است؛ زمانی که وزنه برداری به دلیل دوپینگ گسترده در خطر حذف از المپیک قرار داشت.

حالا اما سوال مهم و کلیدی اینجاست که آیا پای فدراسیون وزنه برداری ایران هم به پرونده تخلفات تاماش آیان باز می‌شود یا خیر؟ و البته سوال صریح‌تر آن است که آیا نامی از وزنه برداران ایرانی در بین آن 130 نمونه مخفی شده وجود دارد یا خیر؟

احتمالا به زودی سازمان‌های جهانی با بررسی دقیق تخلفات آیان، اطلاعات جزیی‌تری را پیرامون این پرونده منتشر خواهند کرد و پای خیلی از ورزشکاران، مربیان و فدراسیون‌ها نیز به این پرونده باز خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.