بعد از جمع‌بندی به مذاکرات برمی‌گردیم

خطیب‌زاده درباره زمان از سرگیری مذاکرات وین: این زمان کوتاه‌تر از زمانی خواهد بود که دولت بایدن برای بازگشت به گفتگوها صرف کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه روند بررسی گفت‌وگو‌های هسته‌ای قبلی در دولت جدید ایران هنوز تمام نشده است، گفت: من فکر نمی‌کنم که این زمان بیشتر از مدت زمانی باشد که دولت بایدن برای بازگشت به مذاکرات وین صرف کرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با شبکه فرانس ٢٤ در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر امورخارجه کشورمان مبنی بر اینکه مذاکرات هسته‌ای به زودی از سر گرفته می‌شود، گفت: «به محض اینکه روند بررسی و بازبینی رایزنی‌های قبلی پایان یابد، مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد.»

به گزارش ایسنا، او ادامه داد: «پس از آغاز به کار دولت جدید ما دو روند بررسی گفت‌وگو‌های قبلی را در داخل کشور شروع کردیم. نخستین پروسه بازبینی به جمع‌بندی رسیده و پایان یافته است و بر همین اساس تصمیم گرفتیم که به‌طور قطع به مذاکرات با ١+٤ در وین بازگردیم و آن را نیز اعلام کرده‌ایم. بنابراین، پاسخ به نخستین پروسه بازبینی مثبت بوده است.»

خطیب‌زاده تصریح کرد: «اما دومین فرآیند بازبینی هنوز به اتمام نرسیده است. دولت جدید در حال بررسی تمامی جزئیات گفت‌وگو‌های صورت‌گرفته در جریان 6 دوره مذاکرات در دولت گذشته است و به‌طور قطع سوالاتی دارد که می‌خواهد آن را بررسی کند. اینکه کمبود‌ها چه بوده و مجموعه ویژگی‌ها و نتایج آن گفت‌وگو‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

او ادامه داد: «اما به زودی روند این بازبینی به پایان خواهد رسید و ما قادر خواهیم بود یک تاریخ دقیق برای از سرگیری این مذاکرات تعیین کنیم.»

خطیب‌زاده در پاسخ به اینکه «آیا می‌تواند یک تاریخ تقریبی اعلام کند» اظهار داشت: «رئیس‌جمهوری و وزیر امورخارجه گفته‌اند که به محض تکمیل روند بازبینی مذاکرات قبلی تاریخ اعلام خواهد شد. هم‌اکنون تلاش‌های زیادی در تهران برای بررسی جزئیات مربوط به گفت‌وگو‌های قبلی در جریان است، چراکه این جزئیات بسیار فراوانند. من تصور می‌کنم که این زمان کوتاه‌تر از زمانی باشد که دولت آقای بایدن برای بازگشت به مذاکرات صرف کرد.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به اینکه «از نظر او چه جزئیاتی باید مورد بررسی قرار گیرد؟» بیان کرد: «سوالاتی برای دولت جدید وجود دارد که چرا مذاکرات قبلی به نتیجه دلخواه و سندی که مورد رضایت تمام طرف‌ها باشد، منجر نشده است. همچنین ما به دنبال تدوین دقیق موضوعاتی هستیم که باید در دور بعدی گفت‌وگو‌ها به شکلی مناسب به آنها پرداخته شود. مهم‌ترین موضوع برداشته‌شدن تمام تحریم‌هایی است که پس از خروج یک‌جانبه رئیس‌جمهوری ترامپ از برجام علیه ایران اعمال شده است.»

 دولت ترامپ ۸۰۰ تحریم یک‌جانبه و غیرقانونی جدید علیه ایران اعمال کرده است که باید همگی آنها برداشته شود. این در واقع موضع ما از ابتدا بوده است، لذا باید راهی برای اخذ تضمین لازم برای رفع تمامی تحریم‌ها به‌طور موثر پیدا کنیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که «آیا شرط شما برای حضور بر سر میز مذاکره برداشته‌شدن تمام تحریم‌های مورد اشاره است؟» گفت: «صحبت از پیش شرط در این زمینه نیست. در واقع ایران و گروه ۱+۴ همگی اعضای برجام هستند و این آمریکاست که می‌خواهد به اتاق مذاکرات بازگردد، پس نیازمند کلید ورود است. این کلید همان توانایی پاسخگویی این کشور به درخواست کشورهای ۱+۴ و ایران است.»

او ادامه داد: «موضوعات مهمی در این زمینه وجود دارد؛ یکی از آنها برداشتن تمام تحریم‌هایی است که اعمال شده یا دوباره برقرار شده یا تحت عناوین دیگری از سوی دولت رئیس‌جمهوری ترامپ علیه ایران اعمال شده است و همچنین تضمین این موضوع که مجددا شخص دیگری در آمریکا این توافق را نقض نخواهد کرد.»

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین خاطرنشان کرد: «ما معتقدیم که مذاکرات می‌بایست بر سر میز مذاکرات دنبال شود اما نکته اصلی این است که باید به توافق امضا و مهر و موم شده احترام گذاشت. لذا باید اطمینان حاصل کنیم که تضمین کافی برای اجرای کامل و متعهدانه مفاد توافق هسته‌ای از سوی تمام طرف‌ها وجود دارد.»

خطیب‌زاده در پاسخ به اینکه «آیا با روی کارآمدن جو بایدن امیدواری جدیدی در این زمینه دارید؟» تصریح کرد: «آقای بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی وعده بازگشت به توافق‌های بین‌المللی را که دولت ترامپ به صورت یک‌جانبه از آنها خارج شده بود، داد. توافق آب‌وهوایی پاریس و برجام ازجمله این موارد بودند، بنابراین امیدواری فراوانی در واشینگتن برای بازگشت سریع به این توافقات وجود داشت. اما عملا در مورد برجام این اتفاق نیفتاد. اگر بخواهم شفاف و صریح بگویم دولت جدید در آمریکا در عمل سیاست‌ها و رهیافت‌های خود را درقبال ایران تغییر نداده است.»

او ادامه داد: «تحریم‌های اعمال‌شده توسط دولت ترامپ کماکان علیه جمهوری اسلامی ایران برقرار است و ما شاهد تغییر عمده و معناداری در سیاست‌های دولت بایدن درقبال ایران نبوده‌ایم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.