فداکاری قهرمانانه اما غم‌انگیز

گفت‌وگوی «شهروند آنلاین» با عموی سرباز فداکار کانال آب قسم‌آباد

نام امیرحسین شهرکی حالا در کنار علی لندی، پسر فداکار ایذه‌ای جا خوش کرده است. شهرکی، سرباز فداکاری است که به کانال آب روستای قاسم‌آباد ورامین زد تا نجاتگر ٢ مرد باشد. او  سرباز وظیفه‌شناس کلانتری ۱۱ شهرستان ورامین بود. وقتی متوجه افتادن دو مرد در کانال آب منطقه قاسم‌آباد ورامین شد درنگ نکرد، تردید نداشت، با شجاعت خود را به آب زد، اما نشد شدت جریان آب بالا بود.

لحظات دلهره‌آور

شامگاه دوشنبه ١٢ مهرماه بود که این حادثه دهشتناک رقم خورد. وقتی این حادثه به آتش‌نشانی و نیروهای نجات مخابره شد، تیم‌های تجسس وارد عمل شدند. ساعت ۱۹ و ۴۵ دقیقه دوشنبه نیروهای عملیاتی به محل حادثه اعزام شدند.
پس از تلاش‌ها و جست‌وجوی تیم غواصی آتش‌نشانی، جسد یکی از غرق‌شده‌ها همان شب پیدا شد و در ادامه تلاش‌ها جسد نفر دوم صبح سه‌شنبه از داخل کانال آب پیدا شد.
پس از ۲۰ساعت عملیات آتش‌نشانی سومین جسد که پیکر سرباز نیروی انتظامی بود، در کانال انتقال آب قبل از تالار ولیعصر توسط غواصان کشف شد.
این ٣ نفر در محدوده پویینک به کانال آب سقوط کرده بودند. پنج تیم آتش‌نشانی، عوامل نیروی انتظامی، اورژانس، قاضی کشیک و بخشدار مرکزی از همان دقایق نخست در محل حادثه حضور داشتند.

درباره سرباز فداکار

سرباز فداکار

نام یکی دیگر از این افراد غرق‌شده محمد دل قندی زمانی است. او یکی از اهالی روستای جعفرآباد اخوان بود که با اجاره یک پارکینگ شهرداری امرارمعاش می‌کرد.  ٣٦ سال داشت که از او دو فرزند ١١ و ٩ ساله به یادگار مانده است. اما امیرحسین شهرکی، سرباز فداکار گرگانی ١٩ سال داشت. او از ١٥ماه پیش از استان گلستان به تهران آمده بود تا دوران خدمت سربازی‌اش را سپری کند.
این سرباز فداکار روز جمعه در روستای هاشم‌آباد گرگان تشییع شد. قصه امیرحسین هم تلخ بود، هم غیرتمندانه و شورانگیز اما محزون، قهرمانانه اما غم‌انگیز. پدر و مادر و ٢ برادر و خواهرش شهادت امیرحسین را باور ندارند. خوشحالند برای این‌همه فداکاری اما نبود پسر و برادرشان غم جانکاهی است. پیکر پسر سربازشان را صبح جمعه به خاک سپردند. گرد سفید روی موهای پدر ریخته‌اند و پسران و تنها دختر خانواده سیاهپوش برادرند. مادر هم که اشک‌هایش تمامی ندارد. گاهی شوک می‌شود هیچ نمی‌گوید گاهی هم هیچ‌کس جلودار ضجه‌هایش نیست.

عزادار پسر چهارم

سرباز فداکار

در و دیوار خانه پدر را هم با  پرچم‌های سیاه پوشانده‌اند. داغ پسر ١٩ ساله فداکار برایشان بزرگ است؛ سوگواران ردیف به ردیف روی فرش خانه قرمزرنگ نشسته‌اند و با نوحه‌هایی که از بلندگوی خانه پخش می‌شود، همنوایی می‌کنند. همه رخت عزا به تن کرده‌اند و برای پسر بزرگ این خانواده عزاداری می‌کنند.
آقای شهرکی، عموی امیرحسین است. غمی بی‌امان گلویش را چنگ می‌زند به سختی از زندگی برادرزاده‌اش به «شهروند آنلاین» می‌گوید: «امیرحسین فرزند چهارم خانواده بود. دو برادر بزرگ‌تر و یک خواهر داشت. وقتی برادرزاده‌ام کارت خدمت را گرفت، به تهران منتقل شد. ١٥ ماهی بود که در تهران سرباز بود. حدودا ٢٣ روز پیش به دیدار خانواده‌اش آمد. ١٠ روزی مرخصی داشت. خانواده‌اش دل سیر او را دیدند. ٦ ماه از خدمتش مانده بود. در تمام این مدت مادرش دلشوره داشت.

همه‌اش می‌گفت نگران است، تا اینکه هم‌خدمتی‌هایش با برادر امیرحسین تماس گرفتند و ماجرای شهادت برادرزاده‌ام را گفتند. همین شد تا برادرم و دیگر برادرزاده‌هایم راهی تهران شدند تا از نزدیک پیگیر حادثه باشند. ٢٠ساعتی طول کشید تا جسد برادرزاده‌ام را غواصان آتش‌نشانی پیدا کنند. مایه افتخار است که امیرحسین قصد داشت تا منجی دو انسان دیگر باشد.

او شهید شد و قهرمانانه جان باخت. صبح جمعه هم سیل کثیری از مردم به مراسم خاکسپاری این سرباز فداکار وطن آمده بودند. ما جزئیات ماجرا را کامل نمی‌دانیم، اما تنها چیزی که هست، امیرحسین برای نجات دو مرد به کانال آب روستا زد ولی شدت جریان آب زیاد بود. امیرحسین غرق شد و پیکر بی‌جانش را غروب پنجشنبه به روستایمان آوردند.»

زاویه دیگر حادثه

یکی از دوستان نزدیک محمد دل‌قندی درباره ماجرای غرق‌شدن او و سرباز وظیفه کلانتری ١١ ورامین به رکنا گفت: «از مدتی قبل محمد اقدام به اجاره پارکینگ شهرداری کرده بود و دوشنبه هم در پارکینگ شهرداری حضور داشت. همان‌موقع یک متهم که تازه بازداشت شده بود و گفته می‌شود اتهام او قاچاق موادمخدر بود، ناگهان از دست مأموران گریخت.

ماشین متهم در پارکینگ کلانتری بود و آن متهم به سرعت اقدام به خارج‌کردن ماشین خود از پارکینگ کلانتری کرد. سپس سرباز امیرحسین شهرکی اقدام به تعقیب او کرد. وقتی محمد دید که سرباز دنبال متهم رفت، برای کمک به او اقدام به تعقیب متهم کرد.»
دوست محمد دل‌قندی در ادامه گفت: «متهم با ماشین وارد جاده‌ای در پشت روستای جعفرآباد شده بود و از آنجا قصد داشت با عبور از پل باریک روی کانال قاسم‌آباد فرار کند، اما یکدفعه داخل کانال آب سر خورده بود.»
مطابق گفته اهالی روستای جعفرآباد بعد از اینکه متهم فراری داخل آب افتاده بود، سرباز امیرحسین شهرکی به خاطر حس وظیفه‌شناسی برای ممانعت از فرار متهم به داخل آب پرید تا بتواند مانع فرار متهم شود.

در همان حال وقتی محمد دل‌قندی متوجه موقعیت خطرناک سرباز امیرحسین شهرکی شد، برای نجات او به داخل کانال آب پرید. اما دقایقی بعد، سرباز وظیفه‌شناس امیرحسین شهرکی به همراه جوان فداکار به نام محمد دل‌قندی، همچنین متهم فراری هر سه جان خود را به‌دلیل غرق‌شدگی از دست دادند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.