جزئیات ساخت مسیر جدید ترانزیتی ایران- ارمنستان- گرجستان

وزارت راه: کریدور جدید ترانزیتی جدا از ساخت مسیر جایگزین گوریس- قاپان است

ارمنی‌ها محور جنوبی ایروان به سمت مرز ایران را طراحی کردند که بخشی از مسیر سخت فعلی را به نصف کاهش می‌دهد.

شهروند آنلاین: خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با ارمنی‌ها برای احداث یک کریدور جدید خبر داد و گفت: «ارمنستان به‌دنبال ساخت جاده ترانزیتی جدید از ایران تا گرجستان است که برای مشارکت در ساخت این مسیر جدید که کشورمان را به گرجستان می‌رساند، اعلام آمادگی کرده‌ایم.»

او ادامه داد: «البته این کریدور جدید ترانزیتی جدا از ساخت مسیر جایگزین گوریس- قاپان است و درباره ساخت مسیر جایگزین یا همان جاده تاتو هم به توافقاتی رسیدیم.»

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکرات انجام شده با طرف ارمنی گفت: «درباره دو موضوع با کشور ارمنستان وارد مذاکره شدیم. اول اینکه باید سریعا یک مسیر جایگزینی ایجاد شود که دیگر از خاک آذربایجان ترددی انجام نشود و این موضوع برای ارمنی‌ها هم حایز اهمیت و خواست آنها هم است. بنابراین احداث مسیر جایگزین در دو واریانت، موضوع مورد توافق بود و در برنامه کار قرار گرفته است.»

او افزود: «واریانت اول عملا از قاپان به سمت تاتو است و از تاتو به سی‌سیان می‌رود. از آنجایی که شهر تاتو یک شهر تفریحی است، جاده‌ای آسفالت شده دارد اما با جاده آنتی پس از حدود 21 کیلومتر از منطقه گوریس به این مسیر می‌رسیم که طول این جاده جایگزین، حدود 30 تا 35 کیلومتر و بخشی از آن جاده آسفالته است و مشکلی در آن محدوده وجود ندارد. بخش باقی‌مانده آن حدود 20 کیلومتر بوده که 10 کیلومتر آن آسفالت باقی‌مانده و تا سه هفته آینده عملیات آسفالت این محدوده  به پایان می‌رسد البته باید توجه داشت که در این منطقه در آستانه فصل سرما، بارندگی‌ها آغاز شده است.»

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: «بنابراین با تکمیل این جاده یک راه جایگزینی موازی جاده قبلی ایجاد خواهد شد تا بدون عبور از آذربایجان به ارمنستان متصل شویم.»

خادمی با بیان اینکه تا سه هفته آینده مرحله اول مسیر جایگزین احداث خواهد شد، گفت: «مشکل اصلی، بخش گردنه‌های سخت این مسیر و واریانت جدید است که تریلی‌ها به سختی ازاین محدوده عبور می‌کنند. البته پس از رفتار آذربایجان بخشی از ترافیک خودروهای سبک و کامیون‌های شش چرخ به این مسیر منتقل شدند اما همانطور که گفته شد  10 کیلومتر از این مسیر خاکی است که تا سه هفته آینده عملیات آسفالت آن به پایان می‌رسد.»

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزئیات واریانت دوم مرحله دوم، گفت: «احداث واریانت دوم از تاتو به سی‌سیان برای رفع گردنه‌های مذکور است که عملیات ساخت آن آغاز شده و دو پیمانکار در حال فعالیت در این مسیر هستند که عملیات احداث و تکمیل این مسیر در چند ماه آینده به پایان می‌رسد.»

او با تاکید بر اینکه با ساخت این مسیر مشکل این محور به طور دائمی برطرف می‌شود و کاملا به عنوان یک مسیر جایگزین کار خواهد کرد، افزود: «ایران از طریق شرکت‌های بخش خصوصی برای مشارکت در ساخت مسیر جایگزین اعلام آمادگی کرده است.»

خادمی درباره جزئیات ساخت مسیر جدید ترانزیتی ایران- ارمنستان- گرجستان گفت: «اما موضوع بسیار مهم که یک کار اساسی برای کریدور مهم ترانزیتی است برنامه ارمن‌‌ها ایجاد یک کریدور جدید است که اساسا ارتباطی هم با مناقشه آنها با ارمنستان ندارد.»

او گفت: «برنامه ارمنستان این است که یک محور جدیدی از کاجاران به سی‌سیان احداث کنند که طول محور فعلی را به نصف کاهش می‌دهد. ارمنی‌ها محور جنوبی ایروان به سمت مرز ایران را طراحی کردند که بخشی از مسیر سخت فعلی را به نصف کاهش می‌دهد.»

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: «این مسیر تحت عنوان قطعه شماره 4 کریدور شمال به جنوب ارمنی‌ها محسوب می‌شود که هدف این است که مسیر ایران به سمت گرجستان را در قالب یک مسیر استاندارد داشته باشند و یک مسیر ترانزیتی با استانداردهای بالا ایجاد کنند.»

خادمی ادامه داد: «این مسیر در 5 قطعه طراحی شده است که قطعه شماره 4 در قسمت جنوبی محسوب می‌شود و در نزدیکی مرز ایران، حد فاصل سی‌سیان تا کاجاران واقع شده و 64 کیلومتر طول این مسیر است که ایران برای اجرای این پروژه هم اعلام آمادگی کرده است.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.