همچنان منتظر واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها باشید

تزریق برای گروههای حساس از دو روز آینده آغاز می شود

واکسن آنفلوآنزا در شبکه های بهداشت توزیع شده و تزریق برای گروههای حساس از دو روز آینده آغاز می شود اما هنوز این واکسن به داروخانه ها نرسیده باید تا هفته آینده منتظر ماند.

[ملیحه محمودخواه] وقتی در پاییز‌ سال گذشته واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توزیع می‌شد هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که یک‌ سال بعد این واکسن به معضلی برای مردم تبدیل شود. امسال کرونا بیماری آنفلوآنزا را نیز تحت ‌تأثیر قرار داده و مردم به دلیل ترس از تلاقی بیماری آنفلوآنزا و کرونا نسبت به تهیه این واکسن نگرانی بیشتری از خود نشان می‌دهند. حتی آنهایی که‌ سال گذشته اهمیتی به تهیه و تزریق واکسن آنفلوآنزا ندادند نیز امسال در تب و تاب تهیه آن برآمده و نگران تزریق آن هستند این در حالی است که مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با «شهروند» به این موضوع تأکید می‌کند که توزیع واکسن آنفلوآنزا در شبکه‌های بهداشتی کشور شروع شده است و از اواسط هفته جاری تزریق آن در مراکز بهداشتی کشور آغاز می‌شود.

حیدر محمدی تأکید می‌کند که بیش از 1.5‌میلیون دوز واکسن در مرحله اول در خانه‌های بهداشت توزیع می‌شود و برای گروه‌های پرخطر مانند زنان باردار، بیماران خاص و صعب‌العلاج و کادر درمان و زندانیان این توزیع به صورت رایگان انجام می‌شود.

او به «شهروند» توضیح می‌دهد که توزیع این واکسن در داروخانه‌ها از هفته آینده انجام می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند پس از توزیع در داروخانه‌ها این واکسن را برای کودکان زیر 6‌ سال یا سالمندان خود با ارایه کارت ملی و پس از ثبت اطلاعات با قیمت 44‌هزار تومان تهیه کنند.

او تأکید می‌کند که مردم در حال حاضر به داروخانه مراجعه نکنند و به محض آنکه این واکسن در داروخانه‌ها موجود شود، اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد. همچنین تغییر قیمت این واکسن نیز با تغییر نوع ارز واردات واکسن از 4200 تومانی به نیمایی نیز به مردم اطلاع داده می‌شود اما آنچه که تا کنون به تصویب رسیده و قرار است اجرایی شود همان قیمت 44‌هزار تومان است.

آنفلوآنزا ایمنی صددرصدی ایجاد نمی‌کند

نباید به اشتباه فکر کرد که زدن واکسن آنفلوآنزا فرد را 100‌درصد در برابر بیماری‌ها ایمن می‌کند زیرا بیش از 200 نوع ویروس آنفلوآنزا وجود دارد و این واکسن تنها در برابر چند نوع ویروس فرد را واکسینه می‌کند. محمدی نیز معتقد است که واکسن آنفلوآنزا فرد را کمتر از 40‌درصد در برابر آنفلوآنزا ایمن می‌کند و بنابر این نیاز نیست که همه افراد جامعه این واکسن را تزریق کنند تنها افراد پرریسکی مانند بیماران قلبی، کودکان و افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند باید این واکسن را تزریق کنند. کادر درمان نیز که ارتباط مستقیمی با بیماران دارند برای کاهش ابتلا باید این واکسن را تزریق کنند.

او با اشاره به اینکه در ‌سال گذشته تنها یک‌میلیون و 800‌هزار دوز واکسن مصرف شد، تأکید می‌کند که طبق پیش‌بینی‌ها و با وجود بیماری کرونا به نظر می‌رسد که امسال بالغ بر 12میلیون دوز  واکسن نیاز است که در مرحله اول 1.5‌میلیون دوز آن در شبکه‌های بهداشت توزیع شده است. برای 3.5‌میلیون دوز آن نیز تأمین اعتبار شده است و تلاش برای خریداری میزان پیش‌بینی‌شده برای مصرف نیز در حال انجام است.

توزیع این واکسن در داروخانه‌ها از هفته آینده انجام می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند پس از توزیع در داروخانه‌ها این واکسن را برای کودکان زیر 6‌ سال یا سالمندان خود با ارایه کارت ملی و پس از ثبت اطلاعات با قیمت 44‌هزار تومان تهیه کنند.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو می‌گوید: «با توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها هر فرد می‌تواند با ارایه 3 کارت ملی حداکثر برای سه نفر واکسن تهیه کند.»

محمدی به این موضوع نیز اشاره می‌کند که به هیچ عنوان قرار نیست این واکسن در مطب‌ها توزیع شود و در صورتی که با چنین مواردی برخورد کردید باید با شماره 190مرکز رسیدگی به تخلفات و شکایات وزارت بهداشت تماس گرفته و تخلف را گزارش دهید.

او به نکته دیگری نیز اشاره کرده و می‌افزاید: «این واکسن‌ها از فرانسه و اسپانیا تهیه شده است هر چند که قرار بود بخشی از این واکسن‌ها از روسیه تأمین شود اما روسیه صادرات واکسن آنفلوآنزا را ممنوع اعلام کرد و عملا واردات از روسیه منتفی شد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.