کشتار نمازگزاران در افغانستان

کیوسک: نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های جهان؛ شنبه، 9 اکتبر 2021

«کشتار نمازگزاران در افغانستان»، «فشار برای لغو آزمایش‌های رایگان کووید در بریتانیا»، «مشاغل آمریکا زیر سایه کرونای دلتا»، «نوبل، فراخوانی برای حمایت از آزادی مطبوعات»، «دست رد بایدن به سینه ترامپ بر سر غائله ششم ژانویه» و «گریزگاه‌های مالیاتی زیر ذره‌بین» در روزنامه‌های جهان.

نیویورک‌تایمز

تصویر اصلی نیویورک‌تایمز انفجار در مسجدی در قندوز افغانستان را نشان می‌دهد با این عناوین: «حمله بمب‌گذار انتحاری داعش به مسجد افغانستان» و «ده‌ها نمازگزار در مسجد در ولایت قندوز در شمال هنگامی که برای برگزاری نماز جمعه جمع شده بودند، کشته شدند.»

گزارش اصلی از رشد مشاغل در آمریکا زیر سایه کرونای دلتا گفته با این عنوان: «رشد مشاغل ایالات متحده نمی‌تواند بر شبح دلتا غلبه کند». در گزارش آمده: «رشد مشاغل در ماه گذشته به پایین‌‌ترین سطح در سال‌جاری کاهش یافت، زیرا آخرین موج ویروس کرونا امیدها را برای بازگشت قریب‌الوقوع اقتصاد ایالات متحده به حالت عادی از بین برده است.»

«موافقت کشورها با اقدام درباره گریزگاه‌های مالیاتی» و  «حداقل 15درصد برای شرکت‌ها» عناوین گزارشی دیگر در صفحه نخست است که گفته: «قدرتمندترین کشورهای جهان روز جمعه با بازنگری گسترده قوانین مالیاتی بین‌المللی موافقت کردند و مقامات از حداقل مالیات جهانی به میزان 15درصد و سایر تغییرات با هدف سختگیری بیشتر درباره گریزگاه‌های مالیاتی حمایت کردند.»نیویورک تایمز

واشینگتن‌پست

«بمب‌گذار انتحاری به مسجدی در افغانستان، که در آن نماز جمعه برپا بود، حمله کرد» عنوان تصویر اصلی واشینگتن‌پست است که نیروهای طالبان را در مسجدی که بر اثر بمب‌گذاری آسیب دیده، در حال بررسی وضعیت نشان می‌دهد. در توضیح آمده: «بر اثر حمله انتحاری 50 نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. شعبه داعش در افغانستان مسئولیت حمله را پذیرفت.»

«با نوبل، فراخوانی برای حمایت از آزادی مطبوعات» عنوان گزارشی در صفحه نخست است که به اهدای جایزه نوبل صلح به دو روزنامه‌نگار از فیلیپین و روسیه توجه کرده است.

«خطوط نبرد روی اسناد 6 ژانویه ترسیم شده است» عنوان گزارشی دیگر است که گفته «جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، درخواست دونالد ترامپ را، برای خودداری از ارایه مدارکی که یک کمیته تحقیق کنگره در مورد حمله 6 ژانویه خواسته، رد کرده است.»

[کمیته تحقیق کنگره آمریکا به‌دنبال دسترسی به اسناد مکالمات و ارتباطات دونالد ترامپ، مشاوران او و اعضای خانواده‌اش در روز حمله هوادارانش به ساختمان کنگره در ششم ژانویه است. ترامپ از دستیاران خود خواسته اسناد درخواست‌شده را به کمیته تحقیق تحویل ندهند. با این‌حال، کاخ سفید جمعه به آرشیو ملی آمریکا اطلاع داد بایدن ارایه‌نکردن مدارک درخواست‌شده به کنگره را مغایر منافع ملی ایالات متحده می‌داند. همزمان، استیو بنون، دستیار پیشین ترامپ گفته به احضاریه کمیته تحقیق برای حضور در کنگره پاسخ نمی‌دهد. اعضای کمیته تحقیق به بنون اخطار داده‌اند در صورت خودداری از پاسخگویی زندانی خواهد شد. هواداران ترامپ ششم ژانویه 2021 در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ساختمان کنگره حمله کردند. صدها نفر از مهاجمان بازداشت شده‌ و تحت محاکمه‌اند.]واشینگتن پست

دیلی‌تلگراف

«فشار برای لغو آزمایش‌های رایگان کووید» عنوان گزارش اصلی دیلی‌تلگراف است. به گزارش این روزنامه، وزیران ارشد دولت به‌دنبال پایان‌دادن به آزمایش رایگان جمعی کووید به‌دلیل هزینه‌های هنگفت برای مالیات‌دهندگان هستند. این گزارش گفته در دولت بحث‌هایی مبنی بر لغو این برنامه وجود دارد که به همه اجازه می‌دهد آزمایش‌های سریع (lateral flow test) و به برخی دیگر اجازه می‌دهد آزمایش PCR  بدون پرداخت هزینه داشته باشند. در این گزارش آمده: «آزمایش‌های رایگان ممکن است فقط در محیط‌های پرخطر مانند خانه‌های مراقبت، بیمارستان‌ها و مدارس و برای افرادی که دارای علایم هستند ارایه می‌شود.» با این‌حال‌، روزنامه می‌گوید موضع بوریس جانسون نامعلوم است که احتمال پایان‌دادن به آزمایش جمعی رایگان را در زمستان کاهش می‌دهد.دیلی تلگراف

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.