داستان «قهرمان» را بازیگران یافتند!

جدیدترین صحبت‌های اصغر فرهادی درباره «قهرمان» و کرونا و ایران

اصغر فرهادی، کارگردان اسکاری سینمای یاران که امسال نیز با فیلم «قهرمان» شانس خوبی در فصل جوایز سینمایی دارد، در گفت‌وگو با یکی از معتبرترین نشریات سینمایی دنیا درباره دشواری‌های زمان ساخت فیلم جدیدش صحبت کرده است. او در این زمینه گفته که «به دلیل کووید، باید ۱۰ ماه تمرین می‌کردیم.» فرهادی همچنین گفته که داستان فیلم را در همکاری با بازیگران پیدا کرده و همین هم باعث شده بازی‌های فیلم به واقعیت نزدیک و به مستند شبیه‌تر شده و چنین به نظر برسد که دیالوگ‌ها را از پیش ننوشته‌اند.

نمایی از فیلم قهرمان
نمایی از فیلم قهرمان

داستان یک قهرمان

نمایی از فیلم قهرمان
نمایی از فیلم قهرمان

اصغر فرهادی در گفت‌وگو با نشریه سینمایی «ددلاین» از مصائب فیلمبرداری فیلم «قهرمان» یا «هیرو» در حین پاندمی گفته. فیلمی که چند ماه قبل بعد از نمایش در جشنواره کن با 5 دقیقه تشویق ایستاده مواجه شد و در پایان فستیوال نیز جایزه بزرگ هیأت داوران را کسب کرد.

«قهرمان» که تاریخ پخشش از آمازون پرایم ویدیو هنوز اعلام نشده است، در مدت زمان 2 ساعت و ۷ دقیقه، داستانی در مورد شخصیتی به نام رحیم بازگو می‌کند که به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی‌اش به زندان افتاده. او در دو روز مرخصی از زندان تلاش می‌کند با پرداخت بخشی از بدهی، شاکی خود را متقاعد به پس گرفتن شکایت کند، اما شرایط آن‌طور که برنامه‌ریزی‌شده پیش نمی‌رود و مسیر قصه تغییر می‌کند. امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی، سارینا فرهادی و جمعی دیگر از بازیگران بومی شیراز از جمله بازیگران این فیلم هستند…

فرهادی به «ددلاین» می‌گوید: «وقتی نوشتن فیلمنامه را شروع کردم، کاری که وقت زیادی گرفت –دو سال قبل شروع کردم– ایده‌های زیادی به ذهنم آمد. یکی از ایده‌های اصلی شخصیتی بود که بالا می‌رود و بعد مثل سقوط آزادی پایین می‌آید.»

کارگردان «قهرمان» چنین ادامه می‌دهد: «چیزی که در مورد این داستان برای من جذابیت داشت این بود که وقتی یک نفر کار درستی انجام می‌دهد، این امکان را از او می‌گیریم که مرتکب اشتباه شود. دیگر حق اشتباه‌کردن ندارند و همیشه باید مثل آن لحظه از زندگی‌شان باشند.»

قهرمان و کرونا

نمایی از فیلم قهرمان
نمایی از فیلم قهرمان

اصغر فرهادی می‌گوید که جلسات تمرین «قهرمان» به دلیل پاندمی کووید نزدیک به ۱۰ ماه به طول انجامیده، اما طولانی‌شدنش در نهایت به حال فیلم مفید بوده است: «می‌خواستم مثل دیگر فیلم‌هایم با بازیگران به مدت سه یا چهار ماه تمرین کنم، اما به دلیل کووید، باید ۱۰ ماه تمرین می‌کردیم. با این حال این همکاری با بازیگران باعث شد داستان را پیدا کنم. همچنین باعث شد بازی‌ها به واقعیت نزدیک و به مستند شبیه شود و به نظر برسد که دیالوگ‌ها را از پیش ننوشته‌اند.»

سازنده «فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» در ادامه تاکید می‌کند که اگرچه «قهرمان» ایران و فرهنگ این کشور را به تصویر کشیده، اما هیچ فرهنگی را در طول فیلم تعریف نکرده است: «هیچ فیلمی واقعا نمی‌تواند ادعا کند که کلیت جامعه یک کشور را نشان می‌دهد، به‌ویژه کشوری مثل ایران که تاریخی کهن دارد. اما اگر فیلمی بسازید، آن فیلم تنها بخش کوچکی از جامعه را نشان می‌دهد. به همین علت است که دوست ندارم بر اساس یک فیلم جامعه‌ای را قضاوت کنم.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.