نجات زمین با دارت!

ناسا مأموریتی فضایی به نام «دارت» تدارک دیده تا یک سیارک به نام دیدیموس را که ممکن است تهدیدی برای زمین باشد از بین ببرد

ناسا مأموریتی فضایی به نام «دارت» تدارک دیده تا یک سیارک را که ممکن است تهدیدی برای زمین باشد از بین ببرد. این سیارک به نام «دیدیموس» در حال حرکت به سوی زمین است. در مأموریت دارت برای اولین بار از تکنیک «انحراف اجرام نزدیک به زمین» استفاده می‌شود. این تکنیک شامل استفاده از یک یا تعدادی بیشتر فضاپیمای سرعت بالا برای مسدود یا منحرف کردن مسیر اجرامی است که به زمین نزدیک می‌شوند. مأموریت دارت، اولین آزمایش تکنولوژی‌های دفاع سیاره‌ای است که این بار سیارک دوگانه دیدیموس را هدف قرار داده است. این مأموریت روز ۲۳نوامبر از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا و توسط یک موشک Space X Falcon9 پرتاب خواهد شد. دیدیموس که در زبان یونانی به معنای دوقلو است، یک سیارک دوگانه دارای دو قسمت است که در آوریل ۱۹۹۶ کشف شد و به گروهی از سیارک‌ها به نام سیارک‌های آموری تعلق دارد. بدنه اولیه آن ۷۸۰ متر و بدنه ثانویه آن که به نام ماهک شناخته می‌شود حدود ۱۶۰ متر است. هنگام گردش این سیارک به دور خورشید، دیدیموس به مدار زمین نزدیک شده و به سیاره ما بسیار نزدیک می‌شود. دیدیموس توسط چند تلسکوپ از زمین رصد شده تا خصوصیات آن به طور دقیق شناسایی شود.
پس از جدا شدن از موشک حامل، دارت بیش از یک سال در فضا سفر خواهد کرد و سرانجام در اواخر سپتامبر ۲۰۲۲ هنگامی که دیدیموس در فاصله حدود ۱۱میلیون کیلومتری از زمین است به ماهک آن برخورد خواهد کرد. هنگامی که دارت و ماهک به هم برخورد کنند، نوعی انحراف حرکتی اتفاق خواهد افتاد. این تصادف در سرعت حدود ۶/۶ کیلومتر بر ثانیه اتفاق خواهد افتاد. دارت مجهز به یک دوربین پیشرفته به نام «دراکو» و یک نرم‌افزار پیشرفته و خودکار برای جهت‌یابی است. دارت همچنین دارای سیستمی با نام اختصاری ROSA است که نیروی لازم برای سیستم پیش‌راننده الکتریکی آن را تأمین خواهد کرد.

گوینده و مترجم: مهرناز الماسی
منبع: Crux

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.