نایب قهرمانی کشتی فرنگی، طلایی‌تر از قهرمانی!

تیم‌ملی کشتی فرنگی ایران با داشتن 4 فینالیست یک نتیجه تاریخی را در نروژ ثبت کرد

حتی در سال 2014 که ایران برای اولین‌بار قهرمان کشتی فرنگی جهان شد، ایران چهار فینالیست نداشت و فقط یک مدال طلا کسب کرده بود، اما در نروژ با وجود نایب قهرمانی اتفاقات شیرین‌تری رقم خورد.

در چهار وزن نخست تیم‌ملی کشتی فرنگی دو مدال برنز توسط محمدعلی گرایی و پژمان پشتام کسب کرد که هر کدام 15 امتیاز برای ایران در پی داشت. البته 10 امتیاز هم توسط محمدرضا مختاری که در دیدار رده‌بندی شکست خورد و پنجم شد، برای ایران ثبت شد تا ایران در چهار وزن اول 40 امتیازی شود و از روس‌ها 40 امتیاز عقب بیفتد. بدون شک حذف سجاد عباس‌پور در سبک‌وزن به ضرر ایران تمام شد.

در 6 وزن باقیمانده اوضاع برای ایران خیلی بهتر بود. در سه وزنی که شنبه شب نفرات برتر آن مشخص شدند، ایران دو طلایی داشت. محمدهادی ساروی و علی‌اکبر یوسفی هر کدام با کسب مدال طلا 25 امتیاز به نام ایران ثبت کردند و 6 امتیاز هم توسط مهرداد مردانی که به یک‌چهارم نهایی راه یافته بود، به دست آمد تا ایران در مجموع و در پایان رقابت‌های هفت وزن 96 امتیازی شود؛ در حالی که روسیه با 130 امتیاز در صدر قرار داشت.

در شب آخر فقط رقابت‌های شانس مجدد، رده‌بندی و فینال سه وزن 63، 67 و 87 کیلو برگزار می‌شود که با بررسی وضعیت این سه وزن مشخص بود قهرمانی روس‌ها قطعی است.

از سوی دیگر ایران که دو فینالیست در دو وزن آخر داشت و در 87 کیلو هم نماینده‌اش حذف شده بود، عنوان نایب قهرمانی جهان را کسب کرد. در آخرین دوره مسابقات جهانی که سال 2019 در قزاقستان برگزار شد، ایران با 75 امتیاز در رده چهارم ایستاده بود و حالا هم از نظر امتیازی و هم از نظر جایگاه صعود چشمگیری داشته است.

 

تیم بنا درخشان مثل تیم درستکار

تیم‌ملی کشتی فرنگی که چند سالی بود بعد از خداحافظی ستاره‌هایی همچون حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی دیگر اقتدار گذشته را نداشت، حالا با روی کار آمدن یک نسل جدید می‌خواهد در سطح جهان بدرخشد. طلایی‌گرایی در المپیک شروع این اتفاق بود و داشتن چهار فینالیست در مسابقات جهانی نروژ نشان داد درخشش در توکیو یک اتفاق نبوده است. بعد از اینکه تیم‌ملی کشتی آزاد در نروژ درخشید، نوبت به فرنگی‌کاران رسید که همین مسیر را ادامه دهند تا کشتی ایران در مجموع 20 وزن کشتی آزاد و فرنگی مسابقات جهانی 2021، برای اولین بار 10 فینالیست داشته باشد؛ اتفاقی که شاید به این زودی‌ها تکرار نشود.

 

امپراتوری ایران در سنگین‌ وزن

هرگز پیش نیامده بود که در مسابقات جهانی و در هر دو رشته آزاد و فرنگی در مسابقات فوق‌سنگین به قهرمانی جهان برسد و البته پیش از امسال تنها طلای ما از مسابقات جهانی در این وزن به علیرضا سلیمانی تعلق داشت که امیرحسین زارع موفق شد با گذشت سه دهه طلای او را تکرار کند. اما اتفاق بزرگ در رشته کشتی فرنگی افتاد که علی‌اکبر یوسفی با زور بازوی عجیب‌وغریب شنبه شب اولین طلای تاریخ ایران در رقابت‌های کشتی فرنگی در فوق‌سنگین را به گردن آویخت.

البته شاید از دو سال قبل می‌شد چنین اتفاقی را پیش‌بینی کرد؛ جایی که در جریان مسابقات امیدهای کشتی جهان 2019 در بوداپست مجارستان زارع و یوسفی موفق به کسب مدال طلای سنگین وزن شدند. حالا آنها به یک رده سنی بالاتر آمده و با شکست غول‌های کشتی جهان، در نروژ تاج‌گذاری کردند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.