یتیمانِ رنگین‌پوستِ کووید!

کرونا در آمریکا، کودکان اقلیت نژادی و قومی را بیشتر یتیم کرده است

پاندمی کووید-19 فقط به بیماری و مرگ ختم نمی‌شود. در سایه این پاندمی، پاندمی‌های پنهانی شیوع یافته که گاه شکننده‌ترین موجودات را هدف قرار می‌دهد، کودکان را با گرفتن سرپرست‌شان. تحقیقی در ایالات متحده نشان می‌دهد جوامع رنگین‌پوست بیشتر از این پاندمی پنهان متاثر شده‌اند. اگرچه گروه‌های اقلیت نژادی و قومی 39درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، حدود 65درصد از کودکانی که سرپرست اصلی خود را از دست داده‌اند، اقلیت اسپانیایی‌تبار، سیاهپوست، آسیایی و آمریکایی‌های بومی هند/آلاسکا هستند.

در حالی که ایالات متحده درگیر نبردی شدید برای جلوگیری از ابتلا و مرگ افراد بر اثر کووید-19 است، پاندمی پنهان دیگری کودکان را رنج می‌دهد، آنانی که والدین خود (یک یا هر دو) یا سرپرستان‌شان را به‌دلیل ابتلا به کووید از دست داده‌اند.

تحقیقی جدید که در نشریه Pediatrics منتشر شد، تخمین می‌زند از آوریل 2020 تا 30 ژوئن امسال، در ایالات متحده بیش از 140هزار کودک زیر 18 سال مادر، پدر یا پدربزرگ و مادربزرگ خود را که تامین مسکن، نیازهای اساسی و مراقبت روزانه آنان را بر عهده داشتند، بر اثر کووید-19 از دست داده‌اند.

نورا ولکو، مدیر موسسه ملی سوءمصرف موادمخدر (نیدا) که در این تحقیق مشارکت کرده، گفت: «این تحقیق نشان می‌دهد کووید نه‌تنها به‌طور نامتناسب بزرگسالان را از جوامع رنگین‌پوست می‌کُشد، بلکه کودکان این جوامع هم متحمل بار سنگین این پاندمی پنهان هستند.»

اگرچه گروه‌های اقلیت نژادی و قومی 39درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، این مطالعه نشان می‌دهد حدود 65درصد از کودکانی که سرپرست اصلی خود را از دست داده‌اند، اقلیت اسپانیایی‌تبار، سیاهپوست، آسیایی و آمریکایی‌های بومی هند/آلاسکا هستند. 35درصد سفیدپوست هستند.

 حامیان کودکان می‌گویند ایالات متحده باید سریع اقدام کند تا مراقبت از کودکان را در استراتژی مقابله با کووید بگنجاند، با طرح برنامه‌ای موثر برای حفاظت از آنان، حمایت از خانواده‌‌هایشان و رفع نابرابری‌های اصولی ساختاری و بی‌عدالتی‌ها در بهداشت و سلامت.

ولکو گفت: «مرگ والدین فقدان عظیمی است که ممکن است زندگی کودک را تغییر دهد.» اما محققان می‌گویند نیازهای این کودکان تا حد زیادی نادیده گرفته شده است. موسسه نیدا می‌گوید: «در مقایسه با کودکان سفیدپوست، کودکان آمریکایی بومی هند/آلاسکا 4.5 برابر بیشتر احتمال داشت سرپرست‌شان (والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ) را از دست بدهند؛ این احتمال برای کودکان سیاهپوست 2.4 و برای کودکان اسپانیایی‌تبار 1.8 برابر بیشتر بود.»

این مطالعه با همکاری مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، امپریال کالج لندن، دانشگاه هاروارد، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کیپ‌تاون انجام شد.

سوزان هیلیز، محقق CDC و نویسنده ارشد این تحقیق گفت: «رسیدگی به آسیب‌هایی که این کودکان تجربه کرده‌اند -و همچنان هم تجربه می‌کنند- باید یکی از اولویت‌های اصلی ما باشد.»

این تحقیق همچنین تفاوت جغرافیایی حیرت‌انگیزی را در بین کودکان اقلیت که از مرگ بر اثر کووید متأثر شده‌اند، نشان داد. کودکانی که سرپرست اصلی خود را مستقیم یا غیرمستقیم بر اثر کووید-19 از دست داده‌اند، در ایالات پرجمعیت کالیفرنیا، تگزاس، فلوریدا و نیویورک بیشتر است. محققان همچنین دریافتند در ایالت‌های جنوبی در امتداد مرز مکزیک-ایالات متحده، از جمله نیومکزیکو، تگزاس و کالیفرنیا، بین 49 تا 67درصد از کودکانی که سرپرست اصلی خود را از دست داده‌اند، قومیت اسپانیایی‌تبار داشته‌اند.

اگرچه گروه‌های اقلیت نژادی و قومی 39درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، این مطالعه نشان می‌دهد حدود 65درصد از کودکانی که سرپرست اصلی خود را از دست داده‌اند، اقلیت اسپانیایی‌تبار، سیاهپوست، آسیایی و آمریکایی‌های بومی هند/آلاسکا هستند. 35درصد سفیدپوست هستند.

در مقابل، 45 تا 57درصد از کودکان در ایالت‌های جنوب‌شرقیِ می‌سی‌سی‌پی، آلاباما و لوئیزیانا که سرپرست اصلی خود را از دست داده‌اند، سیاهپوست هستند و بیشتر کودکان آمریکایی بومی هند/آلاسکا که سرپرست خود را از دست داده‌اند در آریزونا، نیومکزیکو، اوکلاهما، مونتانا و داکوتای جنوبی زندگی می‌کنند.

بخش بهداشت می‌سی‌سی‌پی اخیرا از کاهش موارد ابتلا و مرگ بر اثر کووید خبر داد، اما از هفته گذشته، این ایالت همچنان دارای بالاترین سرانه مرگ نسبت به سایر ایالت‌هاست؛ 328 مرگ در هر 100هزار نفر. همچنین ایالت‌های می‌سی‌سی‌پی، آلاباما و لوئیزیانا جزو مناطقی در ایالات متحده هستند که میزان واکسیناسیون‌شان پایین است.

ولکو گفت کودکانی که در سنین پایین با یتیم‌شدن و سایر عوارض روبه‌رو می‌شوند بیشتر در معرض خطر بیماری‌های جسمی و روانی متعدد از جمله خودکشی هستند. آنان همچنین بیشتر در معرض خطر سوءمصرف موادمخدر، سوءاستفاده جنسی و بهره‌کشی، رفتارهای پرخطر جنسی، ترک تحصیل یا پیوستن به گروه‌های تبهکار هستند.

ولکو، از حامیان کودکان، می‌گوید ایالات متحده باید سریع اقدام کند تا مراقبت از کودکان را در استراتژی مقابله با کووید بگنجاند، با طرح برنامه‌ای موثر برای حفاظت از آنان، حمایت از خانواده‌‌هایشان و رفع نابرابری‌های اصولی ساختاری و بی‌عدالتی‌ها در بهداشت و سلامت.

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.