گفت وگوهای ایران و عربستان بدون انقطاع ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه:مذاکرات وین فقط برای اجرای برجام است؛ هیچ متن و توافقتنامه جدیدی قرار نیست مذاکره شود

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به چهار دور مذاکره بین هیات‌های ایرانی و عربستانی گفت: گفت و گوهای ایران و عربستان بدون انقطاع ادامه دارد و قرار شده این گفت و گوها در فضای عمومی پیگیری نشود.

شهروند آنلاین: سعید خطیب زاده  در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: ایران و لبنان روابط‌شان را براساس خواست طرف ثالث تنظیم نکرده‌اند و روابط ما تاب آورانه نسبت به تحریم هاست.

وی با بیان اینکه اراده دو پایتخت گسترش روابط است،‌اضافه کرد: گفت و گوها به این خاطر بود که پروژه ها را بدون توجه به فشار و تحریم ها پیگیری کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه برخی اخبار منتشر شده درباره مشکل سوخت رسانی برای هواپیمای امیرعبداللهیان و سفر وی به سوریه به همین خاطر را خبرسازی خواند و گفت: درخواستی برای سوخت‌گیری هواپیمای وزیر در لبنان مطرح نبوده است. سفر امیرعبداللهیان از قبل به سوریه تنظیم شده بود.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه همچنین درباره حضور اسراییل در جمهوری آذربایجان گفت: ایران درخصوص امنیت ملی خود با کسی شوخی ندارد و همه همسایگان این موضوع را می‌دانند. اسراییل هر کجا رفته بی ثباتی، ترور و…. برده است. ما این مسأله را به باکو گفته‌ایم.

وی یادآورشد: اسراییل می‌خواهد منطقه را ناامن ببیند. تهران و باکو باید توجه کنند طرف ثالثی در این روابط مداخله نکند. ما حضور اسراییل در نزدیکی جغرافیا و همسایگی خود در هیچ کشوری را تحمل نمی‌کنیم.

نکات مهم سخنان وی چنین است:

آنچه دیروز در عراق رخ داد، ادامه پروسه مردم‌سالاری در این کشور است. از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در عراق استقبال می‌کنیم و نفس برگزاری آن در زمان مناسب برگزار شد و فکر می‌کنیم این کشور در مسیر درست دموکراسی است.

بارها به دوستان عراقی و اقلیم کردستان گفتیم این مسأله با حسن همجواری نسبتی ندارد که پایگاه‌هایی در خاک عراق علیه ایران باشند. این پایگاه‌ها باید جمع شوند. این مسأله را اقلیم و دولت بغداد می‌دانند. این پایگاه‌ها نمی‌توانند به کارشان ادامه یابد. هرکجا لازم باشد براساس منافع خود عمل می‌کنیم.

 روابط تهران-باکو طبیعی است

روابط تهران و باکو طبیعی است و برهم زدن آن غیرطبیعی است.

نگرانی‌های ایران گفته شده که این نگرانی‌ها براساس حسن همجواری و روابط خوب دو کشور است. البته آنها گفتند که این نگرانی‌ها را مرتفع می‌کنند. اصل اساسی ما رفتار برادرانه است. در جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم تلاش ما گفت‌وگو بود. انتظار ما حسن همسایگی است. حریم هوایی و مرزها باز است. نباید ادبیات مسئولان موجب تشدید تنش شود.

 گفت وگوهای ایران و عربستان بدون انقطاع ادامه دارد

در توافقات هیات اعزامی ایران با هیات عربستان ،قرار شده گفت و گوها در فضای عمومی پیگیری نشود. چهار دور با ریاض در بغداد گفت و گو کردیم. آخرین دور مربوط به زمانی بود که در نیویورک بودیم. الان هم این تماسها بدون انقطاع ادامه دارد.

بیشترین تمرکز بر مسایل دوجانبه و منطقه ای به تخصیص مسایل خلیج فارس بوده است. سرنوشت یمن توسط مردم یمن رقم می‌خورد. عربستان باید اقدام به توقف جنگ و محاصره کند. تلاش ما برای عبور آرام منطقه از این شرایط است.

 با همه گروه‌های افغانستانی به شمول طالبان در تماس هستیم

نخستین جلسه برخط میان وزرای امور خارجه افغانستان برگزار و مقرر شد نشستی در تهران با حضور وزرا داشته باشیم. نشست همسایگان در تهران همان است. برگزاری این نشست در دستورکار است ولی معلوم نیست چه زمانی برگزار شود.

ما با افغانستان روابط مردمی و تجاری خوبی داریم. یکی از ویژگی‌های تجاری دو کشور مردمی بودن آن است. سفر استاندار هم اطمینان از مردمی بودن این روابط است. ما با همه طرف‌ها به شمول طالبان در تماسیم ولی زود است درباره دولت فراگیر افغانستان بحث شود.

ما درخصوص یک جزیی‌ از کل افغانستان وارد گفت و گوی خاصی نشدیم‌. گفت‌وگوی ما این است که همه گروه‌ها به شمول شیعیان باید زندگی آرامی داشته باشند. ایران و افغانستان دو جغرافیای بهم پیوسته هستند. وضعیت شیعیان افغانستان برای ما خط قرمز بوده و همینطور که وضعیت سایر گروه‌ها و وضعیت زنان و آزادی بیان و… خط قرمز ما است.

نقش سایر کشورها دخالت نظامی و مداخله و… نیست بلکه تسهیل گفت‌وگوهای بین الافغانی است. در این راه دروغ و خبرسازی و… زیاد است. نقش ما این است تشخیص دهیم کدام خبر درست است و کدام درست نیست.

 مذاکرات وین در وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود

مذاکرات وین انجام می‌شو‌د و در داخل وزارت خارجه پیگیری می‌شود. هیچ متن و توافقنامه جدیدی قرار نیست مذاکره شود و اینکه در وزارت خارجه ترکیب تیم چطور باشد قبلا از بانک مرکزی، نفت و … باشد و این بار همین خواهدبود. مهم این است که تداوم از حیث گفت‌وگوها انجام خواهد شد.

 شبانه روز دوستان ما در حال مرور مباحث هستند. ما یک ساعت را بعد از این‌که فرآیند بررسی داخلی درباره مذاکرات به جمع بندی برسد از دست نخواهیم داد که تاریخ را نهایی کنیم و روزهای آتی روزهایی خواهد بود که تعاملات بیشتری را در حوزه برجام و گفت‌وگوهای وین شاهد خواهید بود.

صدراعظم آلمان و کشورهای اروپایی توجه داشته باشند که اگر بی عملی اروپا نبود جسارت ترامپ نمی‌توانست اتفاق بیفتد که ترامپ از برجام خارج شود و تمام پایتخت‌های اروپایی به شمول برلین تماشاچی باشند. طرف‌ها به وین می‌آیند با این درک بیایند که راه فراری برای اجرای تعهداتشان ذیل برجام ندارند باید اطمینان به ایران بدهند که هیچ طرفی نقض برجام را نخواهد کرد و به بهانه‌های واهی تعهدات خود را زیر پا نمی‌گذارند.

آلمان بسیاری از توافقات در دوره برجام را انجام نداد و مطمئن هستم صدراعظم آلمان از همه جزییات خبر دارد و اگر نباشد وزارت خارجه آلمان هم این موارد را به اطلاع وی خواهند رساند.

 باید مسیر دموکراتیک تصویب کنوانسیون خزر در مجلس ایران طی شود

کنوانسیون خزر گفت‌وگو و درباره آن توافق شد. از زمان امضای کنوانسیون، روح آن لازم الاجرا است ولی مراحل تصویب در کشورها متفاوت است. در ایران این کنوانسیون در مجلس باید تصویب شود. باید مسیر دمکراتیک تصویب این کنوانسیون در مجلس طی شود. 

 هیچ سفارتی بدون رایزن اقتصادی نیست

در تمامی کشورها رایزنان اقتصادی فعال هستند ‌و هیچ سفارتی بدون رایزن اقتصادی نیست. وزارت خارجه از مجرای خود کارش را انجام می‌دهد و اگر چند ده میلیارد با همسایگان و سایر کشورها روابط اقتصادی داریم، ازاین مجرا است.

وزارت خارجه در این باره، کارهای اداری را انجام می‌دهد. اصل کار در وزارتخانه‌های دیگر است. وزارت خارجه در این باره با علاقه عمل می‌کند. البته مسائل کشور را همه می‌دانند.

برنامه ای برای حضور رییس جمهوری در اجلاس آب و هوایی وجود ندارد

رییس‌جمهور برای اجلاس آب و هوایی در اسکاتلند شرکت نمی‌کند. از اول هم برنامه ای برای حضور در نشست نبود. ایران عضو کامل این معاهده نیست و مراحل تصویب این مسأله در کشور در دست پیگیری است اما هیاتی از ایران در آن شرکت می‌کند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.