کرونا بر طبل فقر می‌کوبد، وال استریت خوشبین ‌است

همه‌گیری کرونا صدها میلیون نفر را به سمت گرسنگی و فقر سوق می‌دهد

مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا در سازمان ملل متحد: گزارش‌ها حاکی از آن است که سه نفر از 12 میلیاردر آمریکایی در دوران شیوع ویروس کرونا میلیاردها میلیارد ثروت به دست آورده‌اند. من مخالف پول درآوردن نیستم، اما بشریت با بزرگ‌ترین بحرانی که هر یک از ما در طول زندگی خود دیده است، رو به روست.

مترجم: فرشته کیانی- شهروندآنلاین: سرمایه‌داران و معامله‌گران در وال استریت ممکن است خوشبین باشند، اما برای بیشتر مردم این تاریکی در حال تعمیق است، کرونا بر طبل فقر می‌کوبد، وال استریت خوشبین ‌است. در ایالات متحده هر هفته هزاران نفر بر اثر ابتلا به کووید-19 می‌میرند. این در حالی است که حدود 30 میلیون نفر هم بیکار شده‌اند.

سطح تولید صنعتی و هزینه‌های مصرف‌کننده هنوز بسیار کمتر از سطح قبل از همه‌گیری است، کارشناسان با نزدیک شدن زمستان به شواهدی از نابرابری پیچیده اشاره می‌کنند.

در اروپا دومین موج همه‌گیری باعث هشدارها و تعطیلی‌ها شده و مشکلات اقتصادی برای این قاره به وجود آورده است.

با وجود این، درد اصلی در کشورهای در حال توسعه است. در هفته‌های اخیر، بسیاری از سازمان‌ها و آژانس‌های بین‌المللی درباره بحران‌های ایجادشده بر اثر شیئع ویروس کرونا هشدار داده‌اند.

در حالی که بسیاری از دولت‌های غربی از طریق برنامه‌های موثر تا حدودی موفق به کنترل اوضاع شده‌اند، کشورهای فقیرتر در میان بدهی‌های عظیم و کمبود درآمد دولت دست و پا می‌زنند.

در تمام این مدت، تقریبا 2 میلیارد نفری که در اقتصاد غیر رسمی جهان به‌سختی امرار معاش می‌کنند، با درجات مختلفی از محرومیت رو به رو بوده‌اند.

دیوید بیسلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا در سازمان ملل متحد، در جلسه توجیهی هجدهم سپتامبر هشدار داد که موجی از گرسنگی و قحطی سراسر کره زمین را تهدید می‌کند.

او گفت سازمان او برای جلوگیری از مرگ 30 میلیون نفر از گرسنگی به نزدیک 5 میلیارد دلار نیاز دارد.

طبق گزارش این سازمان، نزدیک به 135 میلیون نفردر سراسر دنیا با ناامنی حاد غذایی در نتیجه همه‌گیری کرونا رو به رو بودند و انتظار می‌رود این تعداد امسال دو برابر شود.

بانک جهانی می‌گوید همه‌گیری ممکن است تلاش‌های بین‌المللی را برای کاهش میزان فقر شدید جهانی تا 3 درصد تا سال 2030 تضعیف کند.

بر اساس اعلام بانک توسعه آسیا (ADB) ممکن است 160 میلیون نفر فقط در آسیا زیر خط فقر بروند. طبق مطالعه اخیر سازمان ملل متحد، در آمریکای لاتین این رقم حدود 45 میلیون نفر است.

یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل، محاسبه کرد که 872 میلیون دانش‌آموز در 51 کشور قادر به بازگشت به کلاس‌های خود نیستند. بیش از نیمی از این تعداد در شرایطی زندگی می‌کنند که یادگیری از راه دور غیر ممکن است.

از آنجا که بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها در سراسر جهان وضعیت سختی دارند، یونیسف نگران کاهش بهداشت مادران و نوزادان است.

هنریا فور، مدیر اجرایی یونیسف، در بیانیه‌ای گفت  هنگامی که کودکان از دسترسی به خدمات بهداشتی محروم هستند و زنان به دلیل ترس از دچار شدن به عفونت از وضع حمل در بیمارستان می‌ترسند، آنها نیز ممکن است به تلفات کووید-19 اضافه شوند.

بدون سرمایه‌گذاری برای تقویت سیستم‌ها و خدمات بهداشتی مختل‌شده، میلیون‌ها کودک زیر 5 سال به ویژه نوزادان ممکن است بمیرند.

بیل و ملیندا گیتس در گزارش سالانه بنیاد خود نوشتند: «ما چندین دهه پیشرفت تاریخی در مبارزه با فقر و بیماری‌ها را جشن گرفته‌ایم، اما باید با صداقت با واقعیت فعلی مواجه شویم.  اکنون پیشرفت متوقف شده است.»

تحقیق سازمان بین‌المللی کار (ILO ) نشان داد همه‌گیری در حال حاضر 3،5 تریلیون دلار درآمد میلیون‌ها کارگر در سراسر جهان را از بین برده است.

بر اساس برآورد سازمان بین‌المللی کار ساعات کار از دست رفته در سراسر جهان در سال 2020 برابر 245 میلیون شغل از دست رفته است.

بعضی از کشورهایی که توانایی تحمل چنین مشکلاتی را ندارند، بیشتر آسیب دیده‌اند.

کرونا بر طبل فقر می‌کوبد، وال استریت خوشبین ‌است

تولید اقتصادی هند در سه ماه منتهی به ژوئن، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 24 درصد کاهش یافته است. در طول قرنطینه در سراسر کشور بیش از 120 میلیون شغل از دست رفته است. بسیاری از کارگران به دلیل ضرورت شدید به کار خود برگشته‌اند اما اغلب با دستمزد بسیار پایین‌تر.

سازمان بین‌المللی کار به شکاف بین کشورهای فقیر و ثروتمند اشاره و اعلام کرد: «همان‌طور که باید تلاش خود را برای مبارزه با ویروس دوچندان کنیم، باید برای غلبه بر تأثیر اقتصادی، اجتماعی و اشتغال آن نیز فورا و در مقیاس وسیع اقدام کرد.»

گای رایدر، مدیر کل سازمان بین‌المللی کار در بیانیه‌ای گفت این شامل پشتیبانی مداوم از مشاغل، بنگاه‌های تجاری و درآمد است.

اما مشخص نیست که دولت‌های ثروتمند با وجود تنگناهای بودجه خودشان، چقدر مایلند کمک کنند.

در مقابل استفانی بلانکنبرگ، رئیس بدهی، توسعه و دارایی در کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل به فایننشال تایمز گفت: «کشورهای در حال توسعه در معرض شوک‌های چند برابر قرار گرفته‌اند. واکنش بین‌المللی همراه با تردید و نامطمئن بوده است، خیلی کم و خیلی دیر.»

بیسلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) می‌گوید: «ممکن است توجه به سمت افراد متمولی باشد که می‌توانند کمک کنند.

در سراسر جهان بیش از 2000 میلیاردر با دارایی خالص 8 تریلیون دلار وجود دارند. در کشور من، ایالات متحده آمریکا، 12 شخص حقیقی به تنهایی با دارایی یک تریلیون دلار وجود دارند.

در حقیقت گزارش‌ها حاکی از آن است که سه نفر از آنها در دوران شیوع ویروس کرونا میلیاردها میلیارد ثروت به دست آورده‌اند.

من مخالف پول درآوردن نیستم، اما بشریت با بزرگ‌ترین بحرانی که هر یک از ما در طول زندگی خود دیده است، رو به روست.»

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید

منبع: واشینگتن‌پست

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.