پسران در تجرد از دختران پیشی گرفتند

36درصد زنان 15 تا 34ساله ازدواج نکرده‌اند

شهروندآنلاین- آخرین سرشماری کشور می‌گوید 36درصد از دختران ازدواج نکرده‌اند. دخترانی که شامل جمعیت زنان 15 تا 34 سال می‌شوند. حدود 2.3درصد از زنان 45ساله و بیشتر هم در بازه سنی تجرد قطعی قرار دارند. آمارهایی که از جمعیت 14میلیون نفری 15تا 34ساله‌ها خبر می‌دهند؛ آمار زنان مجرد و متاهل. از این جمعیت حدود 5میلیون نغر ازدواج نکرده‌اند. هرچند حدود 5میلیون و 700هزار نفر مربوط به جمعیت پسران 20 تا 39ساله است. جمعیتی که مجردهایش به حدود 3میلیون نفر می‌رسد.

در گفتن از نسبت جنسی در مقابل هر 100 دختر در سن ازدواج 191 پسر در سن ازدواج وجود دارد. درواقع نسبت پسران ازدواج نکرده در این سنین دو برابر دختران است. نسبتی که از عدم‌توازن جنستی در سن ازدواج خبر می‌دهد. عدم توازن در تعداد پسران مجرد که بیش از دختران مجرد است. مسأله‌ای که از نظر اجتماعی می‌تواند مشکلاتی در بازار ازدواج ایجاد کند.

طبق سرشماری‌ها 96.5درصد دختران 15 تا 35ساله باسواد هستند و آمار بی‌سوادها به 3.5درصد می‌رسد. در این بازه سنی مدرک ابتدایی دختران سهم 11درصدی دارد. ۱۲درصد مدرک دوره راهنمایی، ۱۱.۶درصد دیپلم دارند. ۲۸.۵درصد پیش‌دانشگاهی هستند و ۶.۳درصد کاردانی دارند. سهم کارشناسی ۲۰درصد  و ۴.۴درصد هم کارشناسی‌ارشد دارند. اما سهم مدرک دکتری از هم کمتر است، یعنی حدود 0.3درصد.

همه‌گیری کووید-19 زنان جوان را با چالش‌های روانی و عاطفی روبه‌رو کرده است. همه‌گیری که آسیب‌های روانی، عاطفی و حتی جسمانی ناشی از عدم‌حضور در اجتماعی و تنهایی را به دختران تحمیل می‌کند. درواقع طولانی‌تر شدن قرنطینه‌های خانگی، ارتباط ضعیف با گروه‌های دوستانه در محیط‌های آموزشی، به این مسأله دامن می‌زند. نبود تفریحات و سرگرمی‌های مفید در دوران کرونا، بسیاری از دختران جوان را در معرض آسیب‌های روانی و عاطفی قرار داده است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.