جالش به زیستی در دوران کرونا

مروری بر برنامه‌های ویژه سازمان بهزیستی کشور در زمینه سلامت روانی-اجتماعی در دوران پاندمی کرونا

سلامت روانی–اجتماعی و دوران پاندمی کرونا. دو مقوله‌ای که تاثیرگذاری بر هم دارند تا جایی که باعث توجه ویژه بهزیستی به آنها شده است. جهان همچنان با پاندمی کرونا دست به گریبان است؛ پاندمی که بی‌شک تاثیرات سوئی بر سلامت روان شهروندان داشته است. کووید-19و تاثیرات روانی آن بر کسی پوشیده نیست تا جایی که بارها از اختلالات سوگ در این دوره صحبت شد. متخصصان بسیاری از تاثیر منفی محدودشدن ارتباطات گفتند. هرچند گروهی هم بر این باورند که بعد از پاندمی کرونا جهان با بحران سلامت روان روبه‌رو خواهد بود. زنگ هشدارهایی که باعث شده سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی اقداماتی در راستای کاهش این تاثیرات انجام دهند.

سازمان بهزیستی هم دست به اقداماتی زده تا کمی از این آسیب‌ها بکاهد. اقداماتی که بخشی را به مداخلات روانشناختی در دوران پاندمی کرونا اختصاص داده است. در این بخش افراد درگیر کرونا صاحب کد می‌شوند.کادر درمان هم می‌توان با خط مشاوره 1480 بهره ببرند.

تدوین بروشور و کتابچه‌های تخصصی ویژه دوران کرونا هم بخش دیگری از فعالیت‌های بهزیستی در این حوزه است. آموزش متخصصان حوزه سلامت روان جهت ارایه مداخلات تخصصی به خانواده‌های درگیر کرونا، سوگ و پیامدهای روانی بعد از کرونا  هم هست.

تدوین بسته بیمه خدمات مشاوره و پیگیری موضوع از هیأت دولت، ساماندهی و پیگیری تعرفه خدمات روانشناختی هم یکی دیگر از برنامه‌های بهزیستی است. توجه به عدالت در سلامت و دسترسی به خدمات سلامت روان برای همه یکی دیگر از اهداف بهزیستی است. خدماتی که از طریق کمک‌هزینه با عنوان یارانه مشاوره به گروه‌های کم‌درآمد و دهک‌های پایین اقتصادی  ارایه خواهد شد.

در مقابله با پیامدهای جانبی کرونا مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی هم وارد میدان شده است. سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفی خدمات روان‌شناختی یکی از گام‌های این مرکز است. در این بخش  مراکز مشاوره آموزش متخصصان و کارشناسان در بخش‌های دولتی و غیردولتی، درجه‌بندی می‌شوند.

گزینش علمی متخصصان تأسیس مرکز مشاوره و بازبینی و ابلاغ دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های تخصصی در سطح کشور هم هست. توجه ویژه به گروه‌های خاص از جمله کودکان و سالمندان را هم می‌توان یکی از فعالیت‌های این مرکز برشمرد.

بومی‌سازی بسته مهارت‌های زندگی در سطح کشور با همراهی و همکاری متخصصان هم یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز است. این مرکز از  رویکرد اجتماع‌محور در خدمات سلامت روان هم بهره برده تا کمی از آسیب‌های روانی دوره پاندمی کرونا بکاهد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.