اولین سریال کرونایی جهان ساخته شد

قرنطینه و داستان‌های بامزه تاریک

از زمانی که شیوع کرونا روند زندگی را تقریبا در تمام دنیا تغییر داده؛ یعنی تقریبا از هفت ماه پیش که یک نوع سبک زندگی جدیدی در دنیا شکل گرفته؛ همواره این پرسش مطرح می‌شود که سینما و تلویزیون چه زمانی قرار است داستان‌هایی درباره این روزها روایت کنند. در این ماه‌ها این پرسش تاکنون پاسخ مشخصی نداشته و به جز اشاراتی مبهم به بعضی فیلم‌ها و سریال‌ها، اثری که گفته شود درباره این پاندمی و شرایط این روزهای دنیاست، جلوی دوربین نرفته. اما خبر می‌رسد که به همین زودی شاهد سریالی درباره کرونا خواهیم بود. سریالی که می‌تواند آغازگر موج آثاری درباره این موضوع باشد.

[پولاد امین] روز گذشته خبرگزاری الجزیره خبر داد که ساخت سریالی درباره کرونا در دستور کار قرار گرفته است که چه از نظر داستان و فضایی که روایت می‌کند و چه به واسطه نوع ساخت با تمام فیلم‌ها و سریال‌هایی که پیش از این دیده‌ایم، متفاوت خواهد بود. به گزارش این خبرگزاری؛ این سریال کرونایی را که تماما در قرنطینه نوشته، کارگردانی و بازی شده است، نتفلیکس تهیه کرده و به‌زودی شاهد عرضه عمومی آن خواهیم بود.

فاصله اجتماعی

در گزارش الجزیره نام جدیدترین -و شاید هم تاکنون تنها- سریال درباره کرونا «فاصله اجتماعی» عنوان شده است. «فاصله اجتماعی» یا همان «سوشال دیستنس» گفته می‌شود که در هشت قسمت تجربه جدیدی را که مردم جهان در 6 ماه اخیر، بعد از شیوع کرونا تجربه کرده‌اند، روایت می‌کند. نویسنده و کارگردان این سریال نیز هیلاری وایزمن گراهام است که او را با نویسندگی سریال معروف «نارنجی همان سیاه جدید است» می‌شناسیم. دانیله بروکس، دافنی روبین وگا، اسکار نونز و مایک کولتر نیز در آن ایفای نقش کرده‌اند.

این سریال که به گزارش نتفلیکس درباره اقدامات پیشگیرانه به‌خصوص حفظ فاصله اجتماعی و منع هر گونه تماس فیزیکی با دیگران و حضور نداشتن در هرگونه تجمعات اجتماعی صحبت‌می‌کند، از پانزدهم اکتبر در شبکه نتفلیکس عرضه‌می‌شود. نتفلیکس در سایت اصلی‌اش گفته که «ویژگی مهم این سریال این است که همزمان به سویه‌های تاریک و در عین حال شیرین و بامزه حفظ فاصله اجتماعی پرداخته است». اما مهم‌تر از داستان‌های روایت‌شده، این موضوع است که سریال «فاصله اجتماعی» بیشتر درباره ویژگی زندگی در این دوره کرونایی است، درباره اینکه مردم در چهارگوشه جهان چگونه با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها و ویژگی‌های کنار آمدند و چگونه پیشرفت‌های زمان، مردم را در تحمل این فضای ایزوله و منزوی کمک کرد.

SOCIAL DISTANCE (L to R) MIKE COLTER as IKE in episode 101 of SOCIAL DISTANCE Cr. COURTESY OF NETFLIX © 2020

سریال قرنطینه‌ای

جالب این است ‌که گفته می‌شود نوع ساخت «فاصله اجتماعی» هم از هماهنگی کاملی با داستان‌ها و مضامینی که قصد روایت‌شان را داشته، برخوردار است. درواقع سازندگان «فاصله اجتماعی» به سیاق دیگر مشاغلی که در روزگار کرونازده حاضر راه‌های جدیدی برای کار و زندگی -ازجمله دورکاری مثلا- آزموده‌اند، با روش ساخت سریال از راه دور به استقبال روایت اولین سریال ساخته‌شده درباره کرونا رفته‌اند.

در سایت نتفلیکس آمده که سریال کرونایی نتفلیکس از مرحله طرح و نگارش فیلمنامه تا کارگردانی و اجرا و تصویربرداری آن از راه دور و در خانه هر یک از عوامل و هنرمندان انجام شده است. درواقع روش ساخت سریال که از ماه‌های اول شیوع کرونا آغاز شده، به این شکل بوده که نگارش فیلمنامه و کارگردانی و اجرای آن از راه دور بوده و بازیگران خودشان از خودشان فیلمبرداری کرده‌اند تا داستان به واقعیت نزدیک‌تر باشد. نکته مهم دیگر هم مشارکت خانواده واقعی بازیگران در سریال بوده است. مثلا دافنی روبین وگا در کنار همسرش در این سریال حضور دارد و دانیل بروکس نیز با مادر و برادرش هم‌بازی شده است.

درباره ویژگی‌های روایی این سریال گفته می‌شود که داستان‌های «فاصله اجتماعی» در هر قسمت از سریال به این ‌شکل است که یک داستان متفاوت توسط بازیگرانی متفاوت روایت می‌شود.

پیش‌تر در تلویزیون خودمان نیز برادران محمودی اعلام کرده بودند درحال ساخت اولین سریال کرونایی تلویزیون ایران هستند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.