نگرانی شما از واکسن را درک می‌کنیم اما…

واکنش‌های توییتری در پاسخ به مخالفان واکسیناسیون

ویروس‌های تاج‌دار یا خانواده کرونا ویروس‌ها یکی از خانواده‌های شناخته‌شده ویروس‌ها هستند که به دلیل شکل ظاهری خود (همان شاخک‌های پروتیینی معروف)، به این نام شناخته می‌شوند. اینها برخی از قدیمی‌ترین خانواده‌های ویروس شناخته‌شده در جهان هستند و از دوران باستان با ما بوده‌اند…

بعد از اقدامات گسترده جهت واکسیناسیون عمومی در ایران، نگرانی‌هایی هم از سوی اقشار مختلف جامعه مطرح می‌شود. هشتگ‌هایی نظیر «نه_به_واکسن_اجباری» هم نشان از همین نگرانی‌ها داشت. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نگرانی‌های مختلف خود را درباره واکسن مطرح می‌کردند و در مقابل هم گروه طرفدار واکسن، پاسخ‌های تند و گاهی تمسخرآمیز به این دسته می‌دادند. درست است که بین نوشته‌های این دسته از کاربران البته مستندات کافی به چشم نمی‌خورد، اما مرور نگرانی‌هایشان دستکم جای پاسخی مناسب و در شأن‌شان می‌طلبید. البته خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها در این مدت تلاش کردند پاسخ‌های متعددی به گروه جنبش‌های ضدواکسن بدهند، اما به نظر می‌رسید بسیاری از آنها از نگرانی‌های اصلی این گروه خبر نداشتند. در این میان، یکی از فعالان فضای مجازی در حوزه دانش، در مطلبی بسیار مفصل، هر کدام از نگرانی‌های جنبش ضدواکسن‌ها را بررسی و در مقابل‌شان پاسخ‌‌هایی مودبانه و علمی مطرح کرد. پوریا ناظمی در این مطلب تقریبا به تمامی نگرانی‌های این گروه پاسخ گفته بود. نکته جالب توجه این مطلب، دسته‌بندی تمام دغدغه‌های گروه‌های ضدواکسن بود. او با طبقه‌بندی انواع نگرانی‌ها در ابتدای مطلبش نوشته بود: «این مطلب برای کسانی است که سوال دارند. نگرانی‌های واقعی دارند و مایلند به سوال‌های آنها نه با تحقیر و نگاهی از فراز برج عاج که محترمانه پاسخ داده شود…» و در ادامه به تک‌تک دغدغه‌ها پاسخ گفته بود.

توطئه تغییر نسل بشر

از ابتدای شیوع کرونا این نگرانی بین عده‌ای وجود داشت که گروهی پنهان در جهان در حال توطئه علیه بشریت هستند. ناظمی در مطلبش در پاسخ به این نگرانی گفته بود: «فارغ از اینکه به طور طبیعی هیچ مدرک و نشانی از این گروه‌ها وجود ندارد، اما تصور کنید این فرض درست باشد. واقعا چنین گروهی وجود دارد که پشت صحنه همه امور به ظاهر متعارض جهان را در اختیار دارد و می‌تواند در مقیاسی چنین بزرگ ویروس ساخته و سپس در مقابل چشمان جامعه علمی جهان واکسنی را تولید کند و درون آن ابزاری فیزیکی یا ژنتیکی قرار دهد و همه سازندگان واکسن مختلف جهان هم همان فرمول را رعایت کنند تا مردم را زیر سلطه درآورد. چطور چنین گروه پرنفوذی که مدیریت اطلاعات رسانه‌ها، آژانس‌های اطلاعاتی و غیره را در اختیار دارد، نمی‌تواند جلوی درز اطلاعات از سوی چهار پنج نفر فرد ساده را بگیرد؟ و آیا اگر گروهی نتواند حتی هویتش را پنهان کند، می‌تواند پروژه‌ای به این بزرگی را در خفا انجام دهد؟»

کرونا دست‌ساز است

از ابتدای همه‌گیری کرونا این ادعا مطرح شده بود. در مطلب ناظمی در پاسخ به این گروه آمده است: «ویروس‌های تاج‌دار یا خانواده کرونا ویروس‌ها یکی از خانواده‌های شناخته‌شده ویروس‌ها هستند که به دلیل شکل ظاهری خود (همان شاخک‌های پروتیینی معروف)، به این نام شناخته می‌شوند. اینها برخی از قدیمی‌ترین خانواده‌های ویروس شناخته‌شده در جهان هستند و از دوران باستان با ما بوده‌اند… هیچ نشانه‌ای از دست‌ساز بودن این ویروس وجود ندارد و هیچ یک از محققان شناخته‌شده یا تیم‌های تحقیقاتی که این موضوع را بررسی کرده‌اند، چنین نظری نداشته‌اند… ممکن است این حرف که برخی نهادهای تسلیحاتی درباره ویروس‌ها و امکان مسلح کردن آنها اقدماتی انجام می‌دهند هم حرف درستی باشد. در این زمینه سابقه‌ای طولانی هم وجود دارد و اصولا بحث مفصلی در بیوتروریسم و تسلیحات زیستی را به خود اختصاص می‌دهد. اما در این مورد تاکنون هیچ نشانی از دست‌ساز بودن این ویروس وجود ندارد.»

ماجرای بیل گیتس

بسیاری از افراد نگران به سخنان بیل گیتس اشاره کرده‌اند، اما در مطلب مورد نظر به این دغدغه هم پاسخ داده شده: «بیل گیتس گفته است که جمعیت جهان زیاد است و در همین حال چندین سال قبل در سخنرانی تد به همه‌گیری ویروس خانواده کرونا اشاره کرده بود. همچنین او از حامیان طرح توسعه واکسن‌ها بوده، پس با این حساب می‌خواهد نسل ما را منقرض کرده یا کاهش دهد. این ادعا دو بخش دارد؛ یکی گزاره مهم بودن مسأله افزایش جمعیت جهان و دیگری در پیش بودن و قطعی بودن همه‌گیری. هر دوی این ادعاها درست هستند و البته تنها بیل گیتس نیست که درباره آن هشدار داده است… این موضوع دستمایه فیلم‌ها و داستان‌های بسیاری نیز شده است و در مجامع مختلف اقتصادی و سیاسی درباره آن بحث می‌شود. اینکه این موضوع وجود دارد و در مورد آن هشدار داده شده است، به معنی این نیست که هشداردهنده‌ها درصدد نابودی انسان باشند.»

عقیم کردن، کشتن و کنترل!

مسأله بعدی که مطرح می‌شد احتمال عقیم‌شدن، قتل و کنترل انسان‌ها بود. برخی به این ادعا اشاره داشتند که ممکن است تراشه‌ای در بدن‌مان کار گذاشته شود، اما: «اگر قرار بود با واکسیناسیون کسانی را عقیم کرده، از بین ببریم یا تراشه‌ای در بدن آنها کار بگذاریم، کدام مسیر ساده‌تر بود؟ اینکه ویروسی تازه را ایجاد کرده و واکسنی تازه با همه شک‌هایی که به آن وجود دارد را توسعه دهیم و در حالی که همه توجه‌ها به همه اقدامات ما است آن را به مردم تزریق کنیم یا این روند را در واکسن‌های موجود اعمال کنیم؟!»

تغییر ژنتیک. دی‌ان‌ای

تعدادی از واکسن‌های معروف کووید نسل تازه‌ای از واکسن‌ها هستند که با فناوری mRNA فعالیت می‌کنند. این واکسن‌ها رشته‌ای از  RNA بخشی از ویروس را وارد بدن می‌کنند تا سیستم دفاعی بدن نسبت به آن آشنا شود. همچنین برخی دیگر از واکسن‌ها رشته کامل DNA  بخشی از ویروس را وارد بدن می‌کنند و هر دوی این مسائل باعث شده تا گروهی به این سوال فکر کنند که آیا ممکن است این ماده ژنتیکی تغییری در بدن و ژن‌های ما ایجاد کند: «در این واکسن‌ها مولفه ژنتیکی پروتیین اسپایک و نه کل ویروس به بدن وارد می‌شود. این رشته ژنتیکی پس از ورود به بدن وارد سلول‌ها شده و خودش از بین می‌رود… بنابراین هیچ نگرانی از اینکه چنین واکسنی تغییری در دی‌ان‌ای شما ایجاد کند، نداشته باشید. اتفاقا اگر نگران هستید که ویروس SARS-CoV-2 ردی از خود در ژن شما و نسل آینده باقی بگذارد، این اتفاق با ابتلای شما و نداشتن دفاع در برابر آن ممکن است رخ دهد و به همین دلیل هم لازم است که هرچه سریع‌تر خود را واکسینه کنید.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. Who am I می‌گوید

    #نه_به_واکسن_اجباری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.