سازندگان قرص ضد کرونا به‌دنبال مجوز

شرکت «مِرک» برای تولید قرص ضد کرونای «مولنوپیراویر» از سازمان غذا و داروی آمریکا درخواست مجوز کرد

شرکت مِرک (Merck) برای دریافت مجوز استفاده اضطراری قرص «مولنوپیراویر»، از سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا (FDA)، اقدام کرده است. پیشتر تحقیقات درباره این قرص نشان داد خطر بستری‌شدن در بیمارستان یا مرگ بر اثر کووید-19 را به نصف کاهش می‌دهد. در صورتی که «مولنوپیراویر» از سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا مجوز بگیرد، نخستین داروی ضد ویروس خوراکی برای مقابله با کووید-۱۹ خواهد بود.

شرکت داروسازی آمریکایی مِرک (Merck) دوشنبه اعلام کرد برای دریافت مجوز استفاده اضطراری قرص «مولنوپیراویر»، از سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا (FDA)، اقدام کرده است.

پیشتر تحقیقات درباره این قرص ضد ویروس نشان داد خطر بستری‌شدن در بیمارستان یا مرگ بر اثر کووید-19 را به نصف کاهش می‌دهد. در این آزمایش‌ها، قرص «مولنوپیراویر» روزی دو بار به مبتلایان کرونا داده شد.

در صورتی که «مولنوپیراویر» از سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا مجوز بگیرد، نخستین داروی ضد ویروس خوراکی برای مقابله با کووید-۱۹ خواهد بود. موفقیت این دارو ممکن است تغییری شگرفت در نحوه مدیریت بالینی بیماری کووید-۱۹ ایجاد کند. چرا که فرد بیمار بدون نیاز به مراجعه به بیمارستان و متحمل‌شدن هزینه‌های بسیار، می‌تواند در منزل روند مقابله و درمان این بیماری را پی بگیرد.

این قرص ابتدا برای درمان بیماری آنفلوآنزا تولید شده بود و طراحی آن به شکلی است که با دستکاری در کدهای ژنتیکی ویروس، مانع انتشار آن در بدن بیمار می‌شود.

نتیجه آزمایش روی ۷۷۵ بیمار نشان داد ۷.۳درصد کسانی که از این دارو استفاده کردند، در بیمارستان بستری شدند. ۱۴.۱درصد از کسانی که دارونما مصرف کردند، در بیمارستان بستری شدند. ۸ نفر از مبتلایانی که دارونما مصرف کردند، کمی بعد فوت کردند، اما در میان مبتلایانی که قرص «مولنوپیراویر» مصرف کردند، تلفاتی نبود.

به گزارش یورو نیوز، انتشار نتایج این تحقیقات سهام شرکت مِرک را به‌شدت متأثر کرد و کشمکش‌هایی میان کشورهایی مانند کره‌ جنوبی، مالزی و سنگاپور برای امضای قرارداد با این شرکت به وجود آورده است.

داروسازی مِرک ماه ژوئن قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار با دولت آمریکا منعقد کرده که بر اساس آن موظف است پس از دریافت مجوز استفاده اضطراری یا تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا، ۱.۷ میلیون بسته ویژه درمان (مخصوص یک نفر) تحویل دهد. همچنین موافقت شده مجوز تولید این دارو به چندین تولیدکننده داروهای عمومی مستقر در هند اعطا شود تا روند تولید و توزیع جهانی قرص مولنوپیراویر سریع‌تر شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.