جریان صدر، بزرگ‌ترین برنده در انتخابات پارلمان عراق

کسب ۷۳ کرسی بیشترین کرسی در پارلمان عراق برای حزب مقتدی صدر

صدر گفت: ملت باید فراکسیون بزرگ‌تر را بدون آثار سلاح و بدون ناراحت کردن دیگران جشن بگیرند. امروز روز ملت است و اصلاحات پیروز شد.

شمارش اولیه آرا در چندین استان به همراه بغداد که از سوی مقامات دولتی تایید شده، حاکی از آن است که جریان صدر بیش از ۷۰ کرسی را به‌دست آورده است. در صورت تایید نهایی، مقتدی صدر می‌تواند تاثیر بسزایی در تشکیل دولت داشته باشد.

تشکیل یک دولت ملی‌گرا بدون دخالت خارجی

صدر در یک سخنرانی زنده تلویزیونی با ادعای پیروزی در انتخابات قول تشکیل یک دولت ملی‌گرا بدون دخالت خارجی را داد.

او گفت: «ما از همه سفارتخانه‌هایی که در امور داخلی عراق دخالت نمی‌کنند استقبال می‌کنیم.»

به گزارش سایت شبکه سومریه نیوز، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در سخنرانی خود پس از انتخابات عراق تاکید کرد، فراکسیون صدر بزرگ‌ترین فراکسیون برای تشکیل دولت است.

صدر اظهار کرد: «از تمام سفارتخانه‌هایی که در امور عراق و تشکیل دولت دخالت نکردند، تشکر می‌کنیم هرگونه دخالتی واکنشی دیپلماتیک یا احتمالا مردمی متناسب با جرم رخ‌ داده به همراه داشته باشد و عراق تنها متعلق به عراقی‌هاست.»

رهبر جریان صدر افزود: «هرگز اجازه مداخله نخواهیم داد و از این پس باید سلاح در دست دولت باشد و خارج از چارچوب دولت استفاده نشود حتی از جانب کسانی که داعیه مقاومت داشتند.»

صدر ادامه داد: «زمان آن شده که ملت بدون اشغالگری، بدون شبه‌نظامیان زندگی کنند و از هیبت دولت کم نشود و عراق، عراق مرجعیت، حکما و چهره‌هاست و ما براساس نصایح آنها عمل می‌کنیم. ما برای وحدت صف عشایر به منظور حمایت از عراق تلاش می‌کنیم و سلاح خارج از چارجوب دولت را حذف می‌کنیم.»

این چهره شیعه عراق اشاره کرد، از این پس دولت و احزاب تسلطی روی اموال و منابع نخواهند داشت بلکه این اموال و منابع متعلق به ملت خواهد بود و هر فاسدی هر که باشد مواخذه می‌شود. نفت ملت، برای ملت است.

صدر قول داد برای افزایش ارزش دینار عراق تلاش خواهد کرد تا به‌تدریج به سطح ارزهای جهانی برسد. بازسازی، صنعت،‌ تجارت،‌ آموزش و بهداشت مورد توجه و تلاش بیشتر قرار خواهند گرفت و هیچ فرقی بین این استان و آن استان نیست مگر به قدر نیاز و تعداد جمعیت.

صدر بیان کرد: «بعث کافر علما را کشت و خون عراقی‌ها را ریخت، اما فساد را با خون خود برمی‌کنیم و ملت در داخل و خارج از عزت برخوردار خواهد شد و ناظر ما خواهد بود.»

صدر در پایان گفت: «ملت باید فراکسیون بزرگ‌تر را بدون آثار سلاح و بدون ناراحت کردن دیگران جشن بگیرند. امروز روز ملت است و اصلاحات پیروز شد.»

طبق نتایج اولیه، جریان صدر واقعا «پیشتاز» است

یکی از مقامات جریان صدر به شرط فاش نشدن نامش به خبرگزاری فرانسه گفت که این حزب پس از شمارش آرای نامزدهای پیروز تعداد تقریبی ۷۳ کرسی را به‌دست آورده است.

نتایج نشان داد که احزاب کرد ۶۱ کرسی را کسب کردند از جمله ۳۲ کرسی به حزب دموکرات کردستان رسید که بر منطقه خودمختار کردستان عراق مسلط است. ۱۵ کرسی را رقیب این حزب یعنی حزب اتحاد میهنی کردستان کسب کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی عراق، ائتلاف تقدم، محمد حلبوسی، رئیس سنی مجلس ۳۸ کرسی را به‌دست آورد که این دومین کرسی در پارلمان آینده خواهد بود. ائتلاف «دولت قانون» نوری مالکی نیز در مجموع با ۳۷ کرسی سوم شد.

یک مقام این ائتلاف به خبرگزاری فرانسه تایید کرد که آنها ۳۷ کرسی را کسب کرده‌اند.

مطابق اعلام ستاد انتخابات عراق، در این دوره از انتخابات، سه هزار و ۲۴۰ نامزد از جمله ۹۵۱ زن و ۷۸۹ نامزد مستقل برای تکیه بر ۳۲۹ کرسی پارلمان این کشور با یکدیگر رقابت کردند. تنها ۴۱ درصد شهروندان دریافت‌کننده کارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انتخابات در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه شرکت کردند که پایین‌ترین حد در میان انتخابات پیشینی بود که پس از سقوط دیکتاتوری صدام حسین در سال ۲۰۰۳ برگزار شده است.

بر پایه قانون، ۸۳ کرسی معادل ۲۵ درصد از مجموع کل کرسی‌های پارلمان عراق به زنان و ۹ کرسی نیز به اقلیت‌های این کشور شامل مسیحیان، شبک‌ها، صائبین، ایزدی‌ها و کردهای فیلی اختصاص یافته است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.