ایران به‌دنبال اخذ تضمین‌های لازم در رفع تحریم‌ها

سخنگوی وزارت خارجه: ۸۰ درصد مراودات تجاری ما با کشور‌های منطقه به اضافه چین است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه مذاکرات وین برگزار خواهدشد، گفت: ما تاکید بر این داریم که باید این مذاکرات مبتنی بر اخذ تضمین‌های لازم برای تحقق منافع ملت ایران باشد

شهروند آنلاین: سعید خطیب‌زاده صبح روز سه‌شنبه در یک گفت‌وگوی رادیویی با اشاره به اصول سیاست خارجی دولت سیزدهم اظهار کرد: «دولت سیزدهم بر سیاست خارجی متوازن از حیث مناطق جغرافیایی و همچنین توجه به موضوعات تاکید دارد، اهداف سیاست خارجی، تامین منافع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور و پیگیری همه این اهداف در عرصه‌های مختلف است و این پیگیری باید متوازن و متناسب باشد.»

نکات مهم سخنان او چنین است:

همان‌طور که رئیس جمهوری و وزیر خارجه مطرح کرده‌اند اولویت اول سیاست خارجی ایران تعامل با کشورهای همسایه و منطقه است درهمین چارچوب مشاهده کردید که اولین سفرهای وزیر امور خارجه به کشورهای همسایه و منطقه از جمله عراق، سوریه، لبنان و روسیه بوده است و ما نیز در تهران میزبان وزیران امور خارجه پاکستان، قطر، ارمنستان و … بودیم.

در همین چارچوب دکتر علی باقری – معاون سیاسی وزیر خارجه – به کشورهای قطر، عمان، پاکستان و ترکیه رفت و معاون کنسولی وزارت خارجه نیز سفرهایی را به کشورهای منطقه داشت و اینها یک مقدمه است که پروژه‌هایی که در سطح منطقه تعریف شده اجرایی و عملیاتی شود.

حدود 70 الی 80 درصد مراودات تجاری ما با کشورهای همسایه و منطقه به اضافه چین است.

روابط ما با آذربایجان بسیار دوستانه، خوب و چند لایه است و من دیروز در کنفرانس مطبوعاتی خود به این موضوع اشاره کردم که روابط ما با همسایگان از جمله آذربایجان طبیعی است و عدم رابطه با آنها غیرطبیعی است.

ما دراین تحولات بر سیاست احقاق حقوق کشورهای همسایه تاکید داشتیم در همین چارچوب از احقاق حقوق آذربایجان استقبال کردیم ولی جنگ را روش درستی برای تحقق این موضوع نمی‌دانستیم بر گفت‌وگوهای دیپلماتیک تاکید داشتیم و ایران و روسیه در این زمینه کمک کردند که گفت‌وگوهای دیپلماتیکی بین کشورهای درگیر انجام شود.

در ادامه شاهد برخورد غیردوستانه در آذربایجان با رانندگان ترانزیتی ایرانی بودیم و اینها همه باعث شد که گفت‌وگوهای صریحی با آذربایجان داشته باشیم و آنها به ما اعلام کردند که تلاش می‌کنند نگرانی‌های ما را برطرف کنند.

باید به این موضوع توجه داشت که برخی از گروه‌های سوم در منطقه هستند که نمی‌خواهند روابط ایران و آذربایجان دوستانه باشد درهمین چارچوب اقدام به انتشار اخبار فیک و دروغ و تلاش می‌کنند که از احساسات پاک مردم دو کشور برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.

برخی از اظهارات رسانه‌ای از سوی برخی مقامات آذربایجانی مطرح شد که از طرف ما به آنها پاسخ داده شد.

ما در راستای اجرای سیاست حسن همجواری با همسایگان‌مان قائل به داشتن روابط برادرانه با همسایگان به معنای اخص کلمه هستیم.

وزارت امور خارجه یک نهاد حاکمیتی است و تصمیمات عالی نظام را به پیش می‌برد.

 مذاکرات وین برگزار می‌شود و با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در ایران تغییر در برخی شیوه‌ها و اهداف در این زمینه طبیعی است.

این دولت آمریکا که از برجام خارج شده است و سیاست تحریمی علیه ایران اعمال کرده است دولت آقای بایدن چند ماه بعد از روی کار آمدن تصمیم گرفت که در مذاکرات وین شرکت کند و دراین مذاکرات نیز با رویکرد یک‌جانبه‌گرایانه ترامپ وارد شده است. دولت آمریکا در مورد رفع تحریم‌ها نیز سیاست یک‌جانبه‌گرایانه را در پیش گرفته است و می‌خواهد فقط تحریم‌هایی که مدنظر خودش است را رفع کند و یک‌جانبه در این زمینه تصمیم بگیرد درحالی که ایران تاکید دارد تمامی تحریم‌ها باید رفع شود و در این زمینه تضمین‌های لازم به ایران داده شود.

اگر توافقی حاصل شود و تضمین‌های لازم گرفته نشود ممکن است رویه اتفاق پیشین بار دیگر اتفاق بیفتد بنابراین ما برانجام مذاکرات مبتنی بر تصمیمات لازم برای تحقق منافع دولت ایران تاکید داریم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.