دریافت مالیات از لوکس‌نشینان تا بهمن

صاحبان املاک ۱۰ میلیارد تومان به بالا، آماده پرداخت مالیات می‌شوند

چنانچه اشخاص مشمول تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام نکنند، سازمان امور مالیاتی می‌تواند از طریق عملیات اجرایی موضوع فصل نهم باب چهارم قانون، مالیات متعلقه را وصول کند

شهروند آنلاین: آیین‌نامه مربوط به «مالیات بر واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گرانقیمت» توسط دولت سیزدهم تصویب و از سوی معاون اول رئیس جمهوری به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است.

براساس قانون مالیات بر خانه‌های لوکس مالکان خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات به‌صورت پلکانی می‌شوند.

مالکین املاکی که از سوی سازمان امور مالیاتی، مشمول شناخته شده و تا پایان آذرماه به آنها اطلاع داده شود موظف هستند تا پایان بهمن ۱۴۰۰ نسبت به پرداخت مالیات دارایی‌های گرانقیمت خود اقدام کنند. از نظر قانونگذار مواردی که بیش از ۱۰ میلیارد تومان ارزش داشته باشند جزو املاک گرانقیمت به حساب آمده و مشمول مالیات قرار می‌گیرند.

پرداخت مالیات

در صورت عدم پرداخت مالیات چه می‌شود؟

یکی از مشکلات سازمان امور مالیاتی، عدم پرداخت مالیات یا فرار مالیاتی است. سالانه ده‌ها میلیارد تومان فرار مالیاتی صورت می‌گیرد. آیا در این قانون نیز امکان فرار وجود دارد و در صورت جواب مثبت چه تمهیداتی برای جلوگیری از آن اندیشیده شده است؟

به نظر می‌رسد مهم‌ترین بخش کار در اجرای این قانون، شناسایی و معرفی املاک و دارایی‌های مشمول مالیات است. در صورتی که این قسمت به‌درستی انجام شود راه چندانی برای فرار مالیاتی باقی نمی‌ماند، زیرا قانونگذار نقل و انتقال این نوع املاک در دفاتر اسناد رسمی را مشروط به پرداخت مالیات کرده است.

یعنی هر زمانی برای انتقال سند املاک گرانقیمت اقدام شود مالک به ناچار باید مالیاتش را پرداخت کند. قانونگذار ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی را از ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب آیین نامه ابلاغی مشمول مالیات قرار دارند ولی مالیات آنها پرداخت نشده، منع کرده است.

به‌علاوه در این آیین‌نامه آمده است: «چنانچه اشخاص مشمول تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام نکنند، سازمان امور مالیاتی می‌تواند از طریق عملیات اجرایی موضوع فصل نهم باب چهارم قانون، مالیات متعلقه را وصول کند.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.